اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: انصاف نیست پول این مردم را صرف تحصیل افراد ملحد و بی دین کنیم

هاشمی رفسنجانی : این مردمی که می بینید در جبهه ها نماز شب می خوانند و با یاد امام زمان می جنگند ، انصاف نیست که پول آن ها را خرج بکنیم تا یک ملحد و ضد خدا را به علم مجهز بکنیم که این علم خودش را حاضر نباشد به نفع این ها به کار ببندد.

هاشمی: انصاف نیست پول این مردم را صرف تحصیل افراد ملحد و بی دین کنیم

رخدادهای 13 آذر 1361

چکیده

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: سیاست آموزشی کشور ما این است که کسانی را تحت تعلیم قرار بدهد که بتوانند همراه این نظام برای این مردم مفید قرار بگیرند.

 

  • آیت الله منتظری: اگر احزاب و گروه های شخصی بخواهند در سپاه عضویت داشته باشند قهرا این ارگان مهم که از متن انقلاب اسلامی جوشیده به سمت گروه ها و تشکیلات مختلف کشیده می شود. 

 

  • مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه شب در مورد یک طرح جدید قطعنامه فلسطین که خواستار عقب نشینی کامل و بی قید و شرط اسرائیل از سرزمین های اشغالی است تشکیل جلسه داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی : در دانشگاه ها کسانی را آموزش می دهیم که متناسب با آرمان های این انقلاب باشند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار روسا ، معاونین و مسئولین گزینش دانشجویان دانشگاه ها اظهار داشت : سیاست آموزشی کشور این است که تنها کسانی تعلیم ببینند که همراه و همگام با آرمان های این انقلاب باشند .

هاشمی اظهار داشت : زمینه هائی هم هست که محدودیم و امکاناتمان کم است ، یعنی ما اگر مثلا متقاضی تحصیل هزار نفر داریم ، برای 200 یا صد نفرشان می توانیم امکانات تهیه بکنیم و این منحصر به ما هم نیست . همه دنیا این طور است . یعنی هیچ کشورى هرچند پیشرفته شد، این جوری نیست که بتواند تحصیل با مساعدت ها که در آموزش عالی می شود همه را یک جا فراهم کند. اما تحصیل در این سطحی که ما داریم که دانشجو می آید دانشگاه ، علاوه بر اینکه خرج نمی کند، چیزی هم برای ادامه تحصیل می گیرد و اگر این جوری بخواهیم بچه ها درس بخوانند، معلوم است که امکانات دنیا یا همه کشور های دنیا این جور نیست که همه متقاضیان را جواب مثبت بدهد حال ما کاری هم به دنیا نداریم ،  خودمان را می گوئیم.

رئیس مجلس گفت : کسی نمی تواند بگوید که اگر متناسب با مقتضیات نظام مورد قبول اکثریت مردم سیاست تعلیمات عالی را ما تنظیم کردیم ، ما کار بدی کرده ایم ، البته اگر غیر متناسب عمل کنیم ، کار بدی کرده ایم ، بنا بر این مسئله کلی را می خواهیم پیاده کنیم ، پس چه بکنیم ؟ یعنی گزینش دانشجو برای آینده و دانشجویان جدید و بخش دیگر برای دانشجویانی که قبلا در دانشگاه ها بودند که این دو بخش با هم تفاوت دارند . در مورد اساتید و سایر برنامه ها هم همچنین.

تنها کسانی حق تحصیل دارند که همراه نظام اسلامی باشند

هاشمی رفسنجانی سپس افزود : من از همین حالا و با صراحت اعلام می کنم که ملت ما و بچه های ما بدانند که آموزش های عالی که برای مردم بسیار گران تمام می شوند از این به بعد برای دانشجویان جدید ، سیاست آموزشی کشور ما این است که کسانی را تحت تعلیم قرار بدهد که بتوانند همراه این نظام برای این مردم مفید قرار بگیرند.

وی افزود : مازحمت بکشیم متخصص را با دهها میلیون خرج بسازیم و بعد از اینکه تحصیلاتش تمام شد، به محض اینکه احساس کرد که برایش تفریحگاه خوبی وجود ندارد و اجازه نمی دهند که به همراه خانمش به دریا برود بگویند که ما مثلا به سوئیس می رویم تا بتوانیم به دریا نیز راه داشته باشیم. با این توصیف آن طور آدم را چرا باید تعلیم داد . وقتی که بچه دیگری وجود دارد که استعدادش مثل اوست و هر بلایی هم که در کشورش به ضرش بیاید ، باز هم می ماند و به مردمش خدمت می کند و وقتی که خوب یاد گرفت  نمی رود برای آمریکا و یا کانادا سد بسازد ، بلکه در همین جا سد می سازد که هم منطق ، هم خدا و هم تمامی قضاوت های منصفانه ، آن را قبول دارد.

انصاف نیست پول این مردم را صرف تحصیل افراد ملحد و بی دین کنیم

وی گفت : این مردمی که می بینید در جبهه ها نماز شب می خوانند و با یاد امام زمان می جنگند ، انصاف نیست که پول آن ها را خرج بکنیم تا یک ملحد و ضد خدا را به علم مجهز بکنیم که این علم خودش را حاضر نباشد به نفع این ها به کار ببندد ، بنابراین، در آینده سیاست آموزش عالی ما محدودیت هست ، روشن است. البته در آینده هم ما هیچ وقت دشمن خود را نمی آوریم که به علم مجهزش بکنیم . مگر آدم های بی تفاوت و معمولی که می شود به آن ها آموزش داد. با توجه به این که برای آنها هم همیشه محدودیت وجود دارد .(1)

آیت الله منتظری: ورود احزاب و گروه ها در سپاه خلاف نظر امام است

حجت الاسلام قمی دادستان کل دادگاه انقلاب اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق دادستان های مراکز دهگانه سپاه سراسر کشور در قم با آیت الله منتظری دیدار و گفت و گو کرد .

در این دیدار آیت الله منتظری اظهار داشت : از آن جایی که سپاه مولود ارزشمند انقلاب اسلامی است لذا قداست خاصی داشته و دارد و طبعا توقع و انتظار مردم از آن زیاد است و از این رو مسئولین مربوطه باید سعی و توجه کنند از پیدایش افکار و اخلاق غیر اسلامی در سپاه جلوگیری نمایند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تاکیدات مکرر امام خمینی رهبر انقلاب مبنی بر قطع روابط گروهی و حزبی پرسنل سپاه افزود : اگر احزاب و گروه های شخصی و لو با عناوین اسلامی بخواهند در سپاه عضویت داشته باشند قهرا این ارگان مهم که از متن انقلاب اسلامی جوشیده در مقاطع خاصی به سمت گروه ها و تشکیلات مختلف کشیده می شود در حالی که این حرکت بر خلاف نظر امام و امت است . (2)

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه شب در مورد یک طرح جدید قطعنامه فلسطین که خواستار عقب نشینی کامل و بی قید و شرط اسرائیل از سرزمین های اشغالی است تشکیل جلسه داد. در این طرح پیش بینی شده که با عقب نشینی نیروهای اسرائیلی سرزمین های اشغالی برای مدتی به طور موقت در اختیار فلسطینیان قرار گیرد تا حق خود مختاری خود را به اجرا بگذارند .

این طرح مورد تائید 11 کشور جنبش غیر متعهدها که یک کشور عربی تونس نیز جزء آن ها است می باشد و با سفارش چندین ساله کمیته سازمان ملل برای حقوق فلسطینیان برنامه ریزی شده است .

در طرح جدید که پنجشنبه شب معرفی شد حقوق مشروع فلسطینیان با در نظر گرفتن حق خودمختاری و برقراری یک دولت مستقل در فلسطین تامین شده است از طرف دیگر دعوت فوری برای مذاکرات در جهت یک صلح عادلانه و مداوم با شرکت تمام گروه های مربوط از جمله سازمان آزادیبخش فلسطین در طرح منظور گردیده است . (3)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 13 آذر 1361 ، صفحه 2 ، سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر این که بودجه بیت المال در دانشگاه ها تنها باید صرف تعلیم و آموزش کسانی شود که همراه و همگام با جمهوری اسلامی و آرمان ها آن باشند سخن حقی است که امروز از سوی امت حزب الله مطرح می شود و از سوی هاشمی و جبهه ای که او در آن قرار دارد مورد مخالفت قرار می گیرد ، دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی هاشمی رفسنجانی تاسیس شده و تا به امروز به کار خود ادامه داده است فارغ از مسائل مالی آن در بعد فرهنگی و نیز همراهی با انقلاب چه کرده است ؟ در این مختصر تنها به یک نمونه اشاره می کنیم و نتیجه را به عهده شخص آیت الله هاشمی و خوانندگان گرامی می گذاریم ، اواخر سال 1392  بود که سید طه هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد، "عبدالحسین هراتی" را به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب کرد. انتصاب هراتی به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد درحالی صورت گرفت که که آشنایی مختصری با سوابق و مواضع‌ وی علیه نظام جمهوری اسلامی، هیچ توجیهی برای اعطای مسئولیت به او در درون کشور باقی نمی گذارد. وی یکی از عناصر فعال ضد انقلاب خارج از کشور در فتنه 88 به حساب می آید که بیانیه ها و نامه های فراوانی را علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن امضا کرده است و حتی ابایی از پیوستن به کمپین‌هایی که در خارج از کشور و به منظور متهم کردن نظام جمهوری اسلامی به خشونت و جنایت علیه بشریت تشکیل شده است ندارد؛ به عنوان نمونه وی یکی از امضاکنندگان کمپینی است که در مهرماه سال 88 در نیویورک با عنوان «کمپین مبارزه با جنایت علیه بشریت» تشکیل شد.

او همچنین در برخی نامه‌ها و بیانیه‌هایش که در رسانه‌های ضد انقلاب منتشر شده است  اتهاماتی را علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن وارد کرده است که مرور و بررسی قسمت‌هایی از ادعاهایش ، میزان دشمنی وی را با جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. کسی که در نامه ها و سخنانش از هیچ توهینی نسبت به حضرت امام خمینی (ره) خودداری نمی کند . با این وجود نامبرده در دانشگاه آزاد مسئولیت می گیرد . با انتشار سوابق نامبرده هراتی از این سمت برکنار می شود ولی چندی بعد در زمره یاران هاشمی رفسنجانی و در دیدار های وی با هیئت های خارجی حضور می یابد که نشان از نفوذ وی در ارگان حساسی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته است . حال با ذکر تنها یک مصداق سوال از هاشمی آن است که « چه کسی مجوز آن را داده است که از بودجه بیت المال برای پروار کردن ضد انقلاب و نفوذ دادن آنان به ارگان های حساس جمهوری اسلامی استفاده و بهره برداری شود؟»

2- کیهان ، 13 آذر 1361 ، صفحه 2 ، سخن حق آیت الله منتظری که از فرمایشات امام امت استخراج شده بود از سوی خود وی از مدت ها پیش نقض شده و دست افرادی چون سید مهدی هاشمی با سوء استفاده از اعتمادی که مردم ، ارگان ها و نهادهای انقلابی چون سپاه به آیت الله منتظری داشتند در این نهادها باز گذاشته شده بود . در روزهای گذشته بارها و به تناسب اظهارات آیت الله منتظری درباره ضرورت همکاری و همراهی سپاه با سید مهدی هاشمی ذیل «نهضت های آزادیبخش » مطالبی ذکر شد و در این مختصر تنها به این بسنده می کنیم که آیا نفوذ دادن فردی چون سید مهدی هاشمی که در طول عمر خود چه در رژیم طاغوت و در همکاری با ساواک و چه بعد از انقلاب و از طریق ایجاد تفرقه میان انقلابیون منطقه جنایات بی شماری مرتکب شده بود نافی آن خواسته امام نبوده است ؟

3- کیهان ، 13 آذر 1361 ، صفحه 20

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول