اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

روند برپایی نمایشگاه قرآن در سال‌های اخیر/ احتمال میزبانی مصلا از نمایشگاه بیست وچهارم قرآن

با وجود اینکه شهر آفتاب محتمل‌ترین گزینه برای برگزاری بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بود اما با رایزنی‌های مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد، احتمال میزبانی مصلای امام خمینی(ره) از نمایشگاه قرآن پررنگ‌تر شد.

روند برپایی نمایشگاه قرآن در سال‌های اخیر/ احتمال میزبانی مصلا از نمایشگاه بیست وچهارم قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال‌های اخیر پس از تغییر دولت با تغییراتی اساسی برگزار شد که یکی از مهم‌ترین تغییرات آن محل برپایی این نمایشگاه بود.

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که پیش از این در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شد و بیشتر مردم وقتی نامی از نمایشگاه قرآن می‌آمد به یاد مصلا می‌افتادند، در دو سال گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برپا شد.

سال 1392 که باغ موزه دفاع مقدس میزبان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود عدم وجود امکانات برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان موجب شد که بیست‌ودومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چندان موفق برگزار نشود بر همین اساس مسئولان تصمیم گرفتند باغ کتاب را نیز به فضای نمایشگاه اضافه کنند که با همکاری شهرداری این امر میسر شد و در نهایت بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب برگزار شد.

برپایی نمایشگاه در فضایی اینچنینی مشکلات بیشتری را به همراه داشت به طوری که دوری مسافت بین بخش‌ها موجب شده بود که بسیاری از بخش‌ها بدون بازدیدکننده در نمایشگاه حضور داشته باشند و مردم روزه‌دار کشومان نتوانند از تمامی بخش‌های این نمایشگاه بازدید کنند.

تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در چنین فضایی موجب شد که مسئولان برپایی نمایشگاه به فکر چاره‌ای باشند تا بتوانند رضایت بازدیدکنندگان را جلب کنند و این بار نمایشگاهی بهتر از سال‌های گذشته برپا کنند.

البته سال گذشته به دلیل نبود محتوای چندان نوین در عرصه‌های مختلف قرآنی متولیان برگزاری نمایشگاه قرآن رغبتی نیست به برپایی نمایشگاه نداشتند اما به دلیل اینکه ماه مبارک رمضان هر سال نمایشگاه قرآن برپا شده بود و مردم برای کسب فیض از مفاهیم الهی در چنین فضاهایی حضور می‌یابند، نمایشگاه بیست‌وسوم با فرازونشیب‌هایی مختلف برپا شد که البته برای کاهش هزینه‌ها مراسم افتتاحیه و اختتامیه برای هر بخش به صورت مجزا و نه چندان مطلوب برگزار شد.

پس از پایان این نمایشگاه، مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد از تشکیل دبیرخانه این نمایشگاه خبر دادند تا برای بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برنامه‌ریزی صورت گیرد و این نمایشگاه همچون دو دوره گذشته با استقبال کم مردم برپا نشود.

البته این امر اتفاق نیفتاد و سال گذشته جلسه‌ای که منجر به تولید محتوا برای نمایشگاه بین‌المللی قرآن شود، برگزار نشد و حتی تاکنون مسئولان وزارت ارشاد اطلاعات دقیقی از جزئیات برپایی این نمایشگاه منعکس نکرده‌ و تنها به گزینه‌های احتمالی برای مکان برگزاری آن بسنده کرده‌اند به طوری که به گفته حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد مصلای امام خمینی(ره)، شهر آفتاب و باغ موزه دفاع مقدس گزینه‌های اصلی برای برپایی این نمایشگاه است.

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزیر ارشاد نیز در نشست خبری درباره برگزاری نمایشگاه قرآن در شهر آفتاب گفته است که برپایی این نمایشگاه در شهر آفتاب در گرو برگزاری موفق نمایشگاه کتاب است.

البته به نظر می‌رسد مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد پیش از پایان نمایشگاه کتاب و ارزیابی آن توسط ارشاد، تلاش می‌کنند گزینه بهتری را برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن انتخاب کنند تا دیگر شاهد شکست در برپایی این نمایشگاه نباشند؛ بر همین اساس در هفته‌های اخیر طی مذاکراتی با متولیان مصلای امام خمینی(ره) سعی در برپایی بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در این مکان دارند.

حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد نیز از موافقت مسئولان مصلای امام خمینی(ره) برای برپایی نمایشگاه قرآن در این مکان خبر داده و گفته است: مذاکرات برای برگزاری نمایشگاه با مسئولان مربوطه و موافقت مدیران مصلای امام خمینی(ره) نهایی شده است.

البته هنوز قراردادی برای برپایی نمایشگاه قرآن در مصلای امام خمینی(ره) منعقد نشده است اما این تصمیم وزارت ارشاد برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلا که فضایی متناسب با مفاهیم قرآنی است، بسیار پسندیده به نظر می‌رسد اما امیدواریم در آخرین لحظات تصمیم مسئولان تغییر نکرده و به دلیل کمبود بودجه و پرداخت هزینه، نمایشگاه به شهر آفتاب منتقل نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول