اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتراف رسانه های جهان به عظمت انتخابات ایران

در پی شرکت بی سابقه مردم در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی خبرگزاری ها و مطبوعات جهان که پیش از این به سمپاشی علیه انتخابات پرداخته بودند اکنون ناچار شدند به شرکت گسترده مردم در انتخابات اعتراف کنند.

اعتراف رسانه های جهان به عظمت انتخابات ایران

رخدادهای 30 فروردین 63

چکیده:

  • وزیر کشور: شرکت کنندگان در این دور از انتخابات 30 تا 40 درصد بیش از انتخابات گذشته بوده است.

 

  • اسامی 60 تن از حائزین اکثریت در انتخابات تهران اعلام شد.

 

  • شورای نگهبان رسیدگی به پرونده های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری را آغاز کرد.

 

  • موسوی: انقلاب اسلامی در هر نقطه ای از جهان صلاح بداند به منافع آمریکا  ضربه می زند.

 

  • مطبوعات و خبرگزاری های خارجی مجبور شدند به شرکت گسترده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اذعان کنند.

 

  • گاردین: انتخابات ایران در محیطی آکنده از آرامش برگزار شد.

 

افزایش 40 درصدی حضور مردم در انتخابات

حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور عصر دیروز با شرکت در یک مصاحبه رادیویی و تلویزیونی به سئوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی پاسخ گفت.

آقای ناطق نوری گفت: تا کنون کاندیداهای 82 حوزه انتخابیه در مرحله اول به مجلس راه پیدا کرده و انتخابات 75 حوزه به مرحله دوم کشیده شده و نتایج آراء 21 حوزه انتخابیه از جمله تهران تا کنون اعلام نشده است.

وی افزود: تا کنون آرای تمامی حوزه ها شمارش نشده اما با توجه به تعداد آرای موجودی که قرائت شده تعداد شرکت کنندگان این دوره مجلس نسبت به دوره قبل 30 تا 40 درصد بیشتر می باشد.

وزیر کشور درباره علل عدم شرکت نهضت آزادی در انتخابات نیز گفت: ما برای نهضت آزادی متاسفیم که در این انتخابات شرکت نکردند. هر شخصی که دارای شراط لازم برای کاندیدا شدن بود می توانست در انتخابات شرکت کند و ما هم علاقمند بودیم که تعداد بیشتری در این انتخابات خود را کاندید نمایند با این وجود در حدود 1584 نفر در سراسر کشور خود را کاندید کرده بودند که 152 نفر از آنها انصراف دادند و به جز 271 نفر صلاحیت همه تائید شد و توانستند در انتخابات شرکت کنند.(1)

 

اعلام نتایج اولیه انتخابات در تهران

مجمد صادق حقیقت سخنگوی هیئت اجرایی حوزه انتخابیه تهران طی گفت و گویی در رابطه با آخرین نتایج استخراج آراء گفت: تا کنون از 464569 رای ماخوذه شمارش شده آقایان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، عباس شیبانی، گوهر الشریعه دستغیب، ربانی املشی، موحدی کرمانی، صدیقی رجایی، جلال الدین فارسی، فخرالدین حجازی، هادی غفاری، سید محمود دعایی و محسن مجتهد شبستری به ترتیب بشترین آرا را به دست آورده اند.

شورای نگهبان نیز دیروز تشکیل جلسه داد و پرونده های انتخاباتی دومین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان را مورد بررسی قرار داد و تصمیماتی را نیز اتخاذ نمود.(2)

 

هشدار نخست وزیر به آمریکا

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران دیروز به ریاست مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر تشکیل جلسه داد در این جلسه مهمترین مسائل کشور از جمله مسئله انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گفت.

آقای موسوی بعد از نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ادعاهای رئیس سیا در مورد حمایت ایران از تروریسم صرفا مانورهای تبلیغاتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

آقای موسوی افزود: دست انقلاب اسلامی در مقابل این شاخ و شانه کشیدن ها آنقدر بلند و پر قدرت است که در مقابل هر ضربه ای در هر نقطه از جهان که صلاح باشد مناقع آمریکا را تهدید خواهد کرد و ضربه خواهد زد.

وی افزود امروز انقلاب اسلامی دارای آنچنان قدرتی است که اگر هر حرکت سوئی از سوی آمریکا انجام بگیرد مواجه با قدرت کوبنده نیروهای طرفدار انقلاب اسلامی در سراسر جهان خواهند شد.(3)

 

 رسانه های جهان به عظمت انتخابات ایران اعتراف کردند

در پی شرکت بی سابقه مردم در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی خبرگزاری ها و مطبوعات جهان که پیش از این به سمپاشی علیه انتخابات پرداخته بودند اکنون ناچار شدند به شرکت گسترده مردم در انتخابات اعتراف کنند.

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اعتراف به استقبال عظیم مردم از انتخابات نوشت: این انتخابات به عنوان نیروی محرکی جهت پشتیبانی عمومی از نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید. تعداد شرکت کنندگان نیز در انتخابات اخیر به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از 4 سال گذشته است خبرگزاری فرانسه اعتراف کرد مردم ایران هیچ گونه توجهی به سمپاشی های گروهک هایی که انتخابات را تحریم کرده بودند نکردند. گاردین نیز در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: انتخابات در محیطی آکنده از آرامش برگزار شد و هیچ گونه حادثه ای در مراکز رای گیری کشور مشاهده نشد.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 30 فروردین 63، ص 12
2. اطلاعات، 30 فروردین 63، ص 4
3. کیهان، 30 فروردین 63، ص 2   
4. کیهان، 30 فروردین 63، ص 20

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول