اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

بالا رفتن تب انتخابات در سراسر کشور

بسیاری از مطبوعات خارجی علی رغم جبهه گیریشان در برابر انقلاب اسلامی مجبور به اعتراف این نکته شده اند که ایران در شرایط جنگی می رود تا انتخاباتی را برگزار کند که بسیاری از کشورهای دیگر احتمال آن را نیز در ذهن خود نمی توانند بپرورانند.

بالا رفتن تب انتخابات در سراسر کشور

رخدادهای 15 فرودین 63

چکیده:

  • با وجود شرایط جنگی حاکم  تب انتخابات در کشور بالا گرفته است.

 

  • آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع: جبهه های جنگ باید آماده عملیات تعرضی باشند.

 

  • اشپیگل و لوموند در گزارش هایی اعلام کردند جنگ فشار خرد کننده ای بر اوضاع داخلی عراق وارد می کند.

 

  • قرارداد خرید تجهیزات نیروگاه  2000 مگاواتی شهید رجایی با ژاپن بسته شد.

 

  • یک کمیته نظامی 18 نفره قدرت را در گینه به دست گرفت.

 

بالا رفتن تب انتخابات در سراسر کشور

تب انتخابات در کشور بالا گرفته است بحث اغلب مجامع این روزها چگونگی برگزاری انتخابات و اینکه چه کسانی به مجلس دوم راه خواهند یافت است.

 بسیاری از کسانی که به برخی از کاندیداها تمایل دارند در این نشست ها اعم از نشست های خانوادگی یا تجمع در مساجد و مراکز دیگر تلاش می کنند تا نامزدهای مورد نظر خود را به مردم معرفی کنند. علاوه بر داخل کشور خارجیان نیز با دقت چگونگی انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی را دنبال می کنند. بسیاری از مطبوعات خارجی علی رغم جبهه گیریشان در برابر انقلاب اسلامی مجبور به اعتراف این نکته شده اند که ایران در شرایط جنگی می رود تا انتخاباتی را برگزار کند که بسیاری از کشورهای دیگر احتمال آن را نیز در ذهن خود نمی توانند بپرورانند. بر اساس گزارش ها و همانگونه نیز که انتظار می رفت در تبلیغات نامزدها تلاش داشته اند شئونات اسلامی را رعایت کنند و از افترا زدن دروغ گفتن و وعده های پوچ و توخالی خودداری کنند.(1)

 

برگزاری جلسه شورای عالی دفاع

اولین جلسه شورای عالی دفاع در سال جدید عصر دیروز به ریاست آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع برگزار شد.

آیت الله خامنه ای پس از پایان این نشست طی گفت و گویی ضمن تقدید از حضور نیروهای مردمی در جبهه ها و میزان تاثیر این نیروها در جبهه گفت: حضور این نیروها در جبهه نقش تعیین کننده ای داشته و در حقیقت بخش مهمی از بار سنگین جنگ به دوش این نیروهاست. رئیس شورای عالی دفاع با اشاره به بازدید خبرنگاران خارجی از جزایر مجنون نیز گفت: مواضع نیروهای ما در جزایر مجنون بسیار خوب و مستحکم است و تبلیغات رسانه های خارجی نیز نشانه همین امر است.(2)

 

اشپیگل: دیگر پول به درد صدام نمی خورد

مجله آلمانی اشپیگل در شماره اخیر خود ضمن اشاره به وضع غیر عادی که در بصره حکمفرماست نوشت: با توجه به نفرتی که مردم بصره نسبت به نظامیان دارند افسران عراقی قبل از ورود به شهر لباس های غیر نظامی کرایه می کنند. خبرنگار این مجله که از عراق دیدن کرده است می نویسد: اکنون پول درد صدام را دوا نمی کند زیرا او با توجه به تعداد کثیر کشته شدگان و اسرای نظامی بیش از هر چیز به سرباز نیاز دارد. این مجله می نویسد: با در نظر گرفتن وسعت جبهه بصره و با توجه به تجهیزاتی که عراق از تمامی دنیا در جبهه گردآوری کرده است اصلا قابل تصور نیست که ایرانی ها توانسته باشند با تجهیزات کم خود سد دفاعی عراق را بشکنند و تا  700 متری مرکز فرماندهی ارتش بعث نزدیک شوند. اشپیگل می افزاید: عراقی ها تا کنون چندین بار ادعا کرده اند ایرانی ها را در جزایر مجنون تار و مار کرده اند ولی ایرانی ها در جزیره حضور دارند.

همچنین روزنامه فرانسوی لوموند نیز در اولین قسمت از سلسله گزارش های خود تحت عنوان عراق در دام جنگ نوشت: هیچ کس آنقدر ساده لوح نیست که ادعای مقامات عراقی را در مورد تعداد کشته شدگان در جنگ بپذیرد. بعضی از ناظرین خارجی در طول یک ساعت در جاده ای که به نجف منتهی می شود 60 کامیون حامل اجساد نظامیان ارتش بعثی را شمارش کرده اند به نوشته لوموند ارتش عراق با مشکل بسیار جدی فرار سربازان از جنگ رو به رو است.(3)

 

میتسوبیشی نیروگاه شهید رجایی را می سازد

قرارداد مربوط به خرید تجهیزات نیروگاه بخاری 2000 مگاواتی شهید رجایی بین شرکت توانیر و شرکت میتسوبیشی از کشور ژاپن دیروز در تهران منعقد شد اولین واحد این نیروگاه 42 ماه و آخرین واحد آن 66 ماه دیگر وارد مدار خواهد شد. هزینه این قرارداد جمعا 23 میلیارد ریال پیش بینی شده است که قسمتی از آن به ین ژاپن و قسمتی دیگر نیز به ریال به طرف قرارداد ژاپنی پرداخت می گردد گفتنی است بر اساس قرارداد انجام کلیه عملیات نصب توسط کارگران و متخصصان ایرانی تحت مدیریت شرکت توانیر انجام خواهد شد.(4)

 

کودتای نظامی در گینه

دیروز در پی وقوع کودتا در گینه و به قدرت رسیدن نظامیان در این کشور رادیوی دولتی گینه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد حزب دموکراتیک گینه که رهبری آن را سکوتره رئیس جمهور فقید گینه بر عهده داشت منحل شده است و قانون اساسی گینه نیز به حالت تعلیق درآمده است. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد یک کمیته نظامی 18 نفره قدرت را در این کشور به دست گرفته است. این کمیته اعلام کرده است خواهان حفظ روابط دوستانه با آمریکا و قدرت های غربی است.(5)

منابع:

1. کیهان، 15 فروردین 63، ص2
2. اطلاعات، 15 فروردین 63، ص 3
3. کیهان، 15 اسفند 63، ص 18
4. کیهان، 15 فروردین 63، ص 18
5. اطلاعات، 15 فروردین 63، ص 1


انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول