اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اسکورت تانکرهای نفت کش در خلیج فارس

همزمان با طرح نفتی آمریکا به کنفرانس سران هفت کشور صنعتی در لندن، ناوگان جنگی آمریکا مستقر در خلیج فارس اسکورت تانکرهای نفت کش را آغاز کرده است.

اسکورت تانکرهای نفت کش در خلیج فارس

رخدادهای 16 خرداد 63

چکیده:

  • در بمباران وحشیانه بانه توسط رژیم عراق 400 تن از تظاهر کنندگان شهید و مجروح شدند.

 

  • آیت الله خامنه ای: انتقام این حمله ناجوانمردانه را از صدام و کسانی که او را تشویق به این جنایت می کنند می گیریم.

 

  • ایران به تلافی بمباران وحشیانه بانه از ساکنان 11 شهر عراق خواست خانه های خود را تخلیه کنند.

 

  • طی پیامی از سوی نخست وزیر امروز در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شد.

 

  • ناوگان آمریکا در خلیج فارس اسکورت تانکرهای نفت کش را آغاز کرد.

 

صدام بانه را به خاک و خون کشید

ساعت 10 و30 دقیقه صبح دیروز جنگنده های رژیم بعثی عراق 4 نقطه از شهر بانه را بمباران کردند که در نتیجه حداقل 400 نفر شهید و مجروح شدند. گزارشات رسیده حاکیست هواپیماهای عراقی هنگام راهپیمایی امت حزب الله بانه به مناسبت یوم الله 15 خرداد صفوف متحد راهپیمایان را به خاک و خون کشیدند گزارش ها حاکیست به غیر از محل تجمع راهپیمایان یوم الله 15 خرداد بانه نقاط دیگری از این شهر از جمله فرمانداری و چند محل دیگر نیز مورد اصابت موشک های مزدوران بعثی قرار گرفت و خسارت کلی بر جای گذاشت.(1)

 

آیت الله خامنه ای: ما بدون شک انتقام این حمله ناجوانمردانه را خواهیم گرفت

آیت الله خامنه ای رئس جمهور کشورمان با صدور پیامی ضمن اظهار تاسف عمیق از حادثه دلخراش بانه و عرض تسلیت به همه خانواده های داغدار و عموم مردم این شهر تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران انتقام این حمله وحشیانه را از صدام و حامیانش خواهد گرفت.

در بخشی از پیام رئیس جمهور آمده است: ملت ما از تجربه ای که از آغاز انقلاب تا کنون هر لحظه قویتر و منسجم تر نیز شده دریافته است که از مدعیان حقوق بشر در دنیا هیچ انتظار کمکی نمی توان داشت و جز به نیروی ذاتی خود به هیچ چیز دیگری متکی نمی توان بود. ما بدون شک انتقام این حمله ناجوانمردانه را خواهیم گرفت و بار دیگر اعلام می کنیم که اینگونه فشارها هرگز نخواهد توانست جمهوری اسلامی و ملت بیدار و شجاع ما را وادار به تسلیم کند.(2)

 

 درخواست ارتش برای تخلیه 11 شهر عراق

به دنبال بمباران وحشیانه شهر بانه توسط مزدوران رژیم عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر از مردم روزه دار این شهر شد؛ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به انتقام این بمباران وحشیانه مناطق شرقی عراقی را مورد حمله قرار خواهد داد لذا از مردم 11 شهر عراق خواست خانه های خود را تخلیه کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: به انتقام این بمباران وحشیانه، ارتش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر شهرهای بصره، مندلی، خانقین، کرکوک، موصل، العماره، کوت، بعقوبه، علی غربی، سعدیه و زرباتیه را مورد حملات زمینی و هوایی قرار خواهد داد. لذا از عموم اهالی و ساکنین این شهرها و تمام مناطق استان های شرقی عراق دعوت می شود هر چه زودتر این مناطق را تخلیه کرده و به جاهای امن پناه ببرند.(3)

 

اعلام عزای عمومی از سوی دولت

مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر کشورمان به احترام شهدای بانه امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.

در بخشی از اطلاعیه آقای موسوی در این زمینه آمده است: بمباران مراسم بزرگداشت یوم الله 15 خرداد در بانه نقطه عطفی در حرکت انقلاب اسلامی به شمار می رود و نشانگر وحشت استکبار جهانی از فراگیر شدن فرهنگ انقلاب اسلامی از یک سو و عشق و ایمان مردم کرد و غیور کردستان ایران به انقلاب اسلامی و عزم راسخشان در نبرد با کفر جهانی و عوامل وابسته به آن از سوی دیگر می باشد.(4)

 

اسکورت نفت کش ها در خلیج فارس از سوی آمریکا

 به دنبال اوج گیری مجدد بحران خلیج فارس با آتش کشیدن یک نفت کش ترکیه ای توسط عراق بار دیگر خطر قطع صدور نفت از خلیج فارس منابع مصرف کننده نفت در اروپای غربی و ژاپن را در موجی از نگرانی فرو برد.

در این رابطه همزمان با برگزاری کنفرانس هفت کشور صنعتی اعلام شد ریگان طرحی را مبنی بر اقدام هماهنگ برای مقابله با قطع  احتمالی نفت از خلیج فارس تسلیم کنفرانس هفت کشور صنعتی جهان کرده است. در این طرح از کشورهای صنعتی خواسته شده است ذخایر نفت خام خود را افزایش دهند. خبرهای دیگری نیز حاکیست همزمان با ارائه این طرح به کنفرانس سران هفت کشور صنعتی در لندن، ناوگان جنگی آمریکا مستقر در خلیج فارس اسکورت تانکرهای نفت کش را آغاز کرده است.(5)

منابع:

1. اطلاعات، 16 خرداد 63، ص 2
2. کیهان، 16 خرداد 63، ص 26
3. کیهان، 16 خرداد 63، ص 2
4. اطلاعات، 16 خرداد 63، ص 3
5. اطلاعات، 16 خرداد 63، ص 16

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول