اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

می خواهند صلح را به ما تحمیل کنند

هاشمی: توطئه این است که می خواهند منبع اقتصاد و درآمد ما را بخشکانند و بعد ما را وادار به تسلیم بکنند و صلح را برما تحمیل کنند.

می خواهند صلح را به ما تحمیل کنند

رخدادهای 11 خرداد 63

چکیده:

  • هاشمی: می خواهند ما را وادار به تسلیم کنند و صلح را بر ما تحمیل کنند.

 

  • آیت الله جنتی: دشمنان ما نمی دانند با ملت ایران نمی شود مقابله کرد.

 

  • یک فروند جنگنده متجاوز دشمن در آسمان تبریز سرنگون شد.

 

  • ریگان: عراق جنگ را آغاز کرد و حق دارد که به نفت کش ها در خلیج فارس حمله کند.

 

هاشمی: ما از توطئه ها نمی ترسیم

نماز عبادی سیاسی و با صلابت جمعه همچون هفته های گذشته با شکوه فراوان و با حضور امت همیشه در صحنه در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران اقامه شد.

آقای هاشمی در خطبه های این هفته تهران درباره مسائل اخیر خلیج فارس گفت: آنها می دانند که ما نمی خواهیم خلیج فارس را ببندیم منتها آنها می خواهند کار را به جایی برسانند که بگویند ایران خلیج فارس را بست و افکار عمومی جهانی را طوری آماده کنند که هر جنایتی مرتکب شدند دنیا بپذیرد و بی شک دست آمریکا، شوروی، فرانسه و عربستان در این ماجرا وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: توطئه روشن است. توطئه این است که می خواهند از این راه منبع اقتصاد و درآمد ما را بخشکانند و بعد ما را وادار به تسلیم بکنند و صلح را برما تحمیل کنند. در این توطئه هم همه اینها شریکند. ما چهار سال است که با این همه خسارت و مرارت و شهادت مقاومت کردیم و دشمن را  قدم به قدم از خاکمان بیرون کردیم و امروز دستمان بلند است که ضربه کاری را به سرش بکوبیم ملتی که چهار سال جنگیده و هر روز موفق بوده از این توطئه ها نمی ترسد.(1)

 

تاکید آیت الله جنتی  بر حفظ وحدت

در آستانه فرارسیدن سالروز قیام خونین 15 خرداد و همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم در مدرسه امام صادق (ع) و به امامت آیت الله جنتی اقامه شد.

آیت الله جنتی در نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با اشاره به بیانات اخیر امام امت مبنی بر لزوم پرهیز از اختلاف بر اتحاد و وحدت بین اقشار مختلف امت و برخوردهای صحیح و سالم با یکدیگر و گذشت برای اسلام و رضای خدا تاکید کرد.

آیت الله جنتی در مورد مسائل خلیج فارس نیز گفت: دشمنان ما اکنون دست به توطئه جدیدی زده اند و می خواهند با ناامن کردن خلیج فارس ما را در تنگنا قرار داده و صلح را بر ما تحمیل کنند و صدام را که در حال نابودی است نجات دهند آنها هنوز ملت ما را نشناخته اند و نمی دانند با این ملت نمی شود مقابله کرد.(2)

 

سرنگونی جنگنده عراقی بر فراز پالایشگاه تبریز

ستاد مشترک ارتش با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد همزمان با تجاوز هوایی چند فروند از جنگنده های بعثی عراق به شهرتبریز که منجر به شهادت 2 تن و مجروحیت چند تن از هموطنان عزیز شد یک فروند جنگنده بعثی از نوع میگ 23 در حمله ناموفق به پالایشگاه تبریز هدف آتش جنگنده های شکاری نیروی هوایی و آتش بارهای یگان پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد و خلبان آن نیز به هلاکت رسید.(3)

 

حمایت ریگان از جنگ افروزی عراق

ریگان رئیس جمهور آمریکا دیروز در گفت و گو با خبرنگاران خارجی اعلام کرد: دولت آمریکا حرکت رژیم صدام در گسترش جنگ علیه ایران و بحرانی کردن خلیج فارس را تائید می کند.

ریگان در این مصاحبه ضمن حمله به ایران صریحا از اقدامات بغداد در حمله به کشتی های نفتکش در آبهای خلیج فارس و منطقه ای کردن جنگ علیه ایران دفاع کرد و گفت این حق عراق است که به نفت کش ها در خلیج فارس حمله کند. عراق جنگ را آغاز کرد اما ایران امروز خواستار تسلیم بدون قید و شرط  بغداد است. در همین حال شولتز وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد شوروی هم در مورد منطقه خلیج فارس مثل آمریکا فکر می کند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 12 خرداد 63، ص  17
2. جمهوری اسلامی، 12 خرداد 63، ص 4
3. جمهوری اسلامی، 12 خرداد 63، ص 2
4. کیهان، 12 خرداد 63، ص 28

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول