اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

استقلال اقتصادی با شعار به دست نمی آید

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور: اگر ما نتوانیم در درون خودمان نیازهای اقتصادی خودمان را برآورده کنیم در دراز مدت، خطر جدی خواهد بود.

استقلال اقتصادی با شعار به دست نمی آید

رخدادهای 1 مرداد 64

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: ما اگر نتوانیم در درون خودمان نیازهای اقتصادی خودمان را برآورده کنیم در درازمدت، خطر جدی خواهد بود.

 

  • هیئت مرکزی انتخابات اطلاعیه ای در زمینه انتخابات ریاست جمهوری صادر کرد.

 

  • سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپائی با رئیس جمهور دیدار کردند.

 

  • موسوی: اگر با قدرت مقاومت کنیم اسلام در صحنه جهانی پیروز خواهد شد.

 

آیت الله خامنه ای: استقلال اقتصادی چیزی نیست که با شعار و تبلیغ به دست آید

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در یک گفت و گوی تفصیلی درباره مهمترین مسائل کشور با روزنامه اطلاعات تاکید کرد: اگر خطری باشد که ما را تهدید بکند برای وابستگی و نقض نه شرقی و نه غربی، مسئله اقتصاد است. اگر ما نتوانیم در درون خودمان نیازهای اقتصادی خودمان را برآورده کنیم در دراز مدت، خطر جدی خواهد بود. البته استقلال اقتصادی چیزی است که با شعار و تبلیغ به هیچ وجه بدست نمی آید. در مورد اقتصاد برنامه ریزی، مصلحت اندیشی های ناشی از پختگی و تبحر و تلاش همه جانبه و استفاده از تمامی امکانات مورد نیاز است.

رئیس جمهور افزود: ما در عرصه استقلال سیاسی مشکل زیادی نداشته ایم و الان هم نداریم مشکل بیشتر ما در عرصه اقتصادی و فرهنگی است. ما برای آنکه درآمدها را در جامعه اسلامی عادلانه کنیم محتاج به یک برنامه ریزی همه جانبه هستیم تا آن برنامه مانع از این شود که کسانی به قیمت فشار بر عامه مردم به ثروت های زیادی برسند. رئیس جمهور تاکید کرد: ما در زمینه برنامه ریزی اقتصادی ضعف داشته ایم یعنی برنامه ریزی اقتصادی آنچنان نبوده که همه نیروها را به کار بگیرد و به سمت یک حرکت سالم اقتصادی هدایت کند البته در حاشیه اینها کارهای تعزیر، مجازات و جریمه لازم است. ما به تجربه دریافتیم که هر چه هم قرار گذاشته شود برای هدایت و کنترل و ممانعت تا مجازات و قاطعیت قضائی وجود نداشته باشد کار سامان نخواهد یافت. بنابراین مجازات لازم است.(1)

 

اطلاعیه شورای نگهبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری

آیت الله محمد امامی کاشانی رئیس هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری ایران طی اطلاعیه ای از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری خواست ادله صلاحیت خود را تا فردا تقدیم این شورا کنند.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به این که صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری در شورای نگهبان مطرح است آقایان داوطلبان می توانند ادله صلاحیت خود را تا فردا ساعت 6 بعدازظهر مستقیما به دبیرخانه شورای نگهبان تحویل دهند.(2)

 

رئیس جمهور: جمهوری اسلامی باید در پی دوستان جدید باشد

با سخنرانی رئیس جمهور سمینار سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپائی و آمریکا گشایش یافت.

آیت الله خامنه ای در این مراسم در سخنانی خط مشی آینده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد و گفت: از جمله امور مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد تماس با افکار عمومی جهانیان است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم عضویت در سازمان های جهانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مرحله دوم سیاست خارجی خود باید در پی دوستان و هم پیمانان جدید باشد. در زمینه مقاوت در مقابل سلطه نامشروع آمریکا هم در همه جای دنیا می توانیم دوستان و هم پیمانانی بیابیم.(3)

 

موسوی: ایستادن روی اصول باید با دقت پیگیری شود

سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپائی و آمریکایی ظهر دیروز به اتفاق دکتر ولایتی وزیر امور خارجه با مهندس میرحسین موسوی دیدار کردند.

در این دیدار دکتر ولایتی گزارشی در زمینه موفقیت های جمهوری اسلامی در سیاست خارجی را ارائه داد و سپس آقای نخست وزیر با اشاره به این که چشم تمام مستضعفین جهان به جمهوری اسلامی ایران است گفت: همانطوری که در جنگ شعار ما این است که اگر 20 سال هم طول بکشد ایستاده ایم در سیاست خارجی نیز باید این شعار را داشته باشیم و بدانیم که اگر با قدرت مقاومت کنیم اسلام در صحنه جهانی پیروز خواهد شد.

آقای موسوی تاکید کرد: امروز چشم همه ملت های اسلامی به ما دوخته شده است که چگونه عمل می کنیم و چگونه شعارهای اسلامی را پاس می داریم. ایستادن روی اصول و پیوند عمیق با ملت ها و گسترش هر چه بیشتر روابط با کشورهائی که مطامع استعماری در پیش ندارند راهی است که باید با دقت و وسواس در آن پیش برویم.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 1 مرداد 64، ص 1 و 7
2. کیهان، 1 مرداد  64، ص 2
3. جمهوری اسلامی، 1 مرداد 64، ص 20
4. کیهان، 1 مرداد 64، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول