اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مشاجره ایران و عربستان در نشست اوپک

خبرگزاری فرانسه نیز از ژنو گزارش داد در جلسه وزیران نفت اوپک بین نمایندگان ایران و عربستان مشاجره کوتاهی روی داد و به محض پیشنهاد جدید زکی یمانی، وزیر نفت ایران به عنوان اعتراض تالار جلسه را ترک کرد و گفت اجازه نمی دهد عربستان نظریات خود را به کنفرانس دیکته کند.

مشاجره ایران و عربستان در نشست اوپک

رخدادهای 3 مرداد 64

چکیده:

  • در اولین عملیات مشترک نیروهای اسلام و مجاهدین عراقی شمال هورالهویزه به وسعت 150 کیلومتر آزاد شد.

 

  • وزیر نفت ایران به عنوان اعتراض اجلاس اوپک را ترک کرد.

 

  • رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نحوه بررسی صلاحیت کاندیداها را تشریح کرد.

 

  • سید محمد خاتمی: دولت سعودی در اداره امور حج ناتوان است.

 

آغاز عملیات قدس چهار در شمال هورالهویزه

سپاهیان سلحشور مکتب توحید نیمه شب پریشب عملیات قدس چهار را در شمالی ترین منطقه هورالهویزه آغاز کرده و در یک نبرد قهرمانانه ضمن وارد ساختن تلفات و خسارات سنگین به قوای بعثی 100 کیلومتر مربع از این منطقه را آزاد کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از هورالهویزه در این عملیات یک تیپ از مجاهدین مسلمان عراقی موسوم به بدر نیز در کنار رزمندگان اسلام حضور داشت. این عملیات در جبهه ای به طول 18 کیلومتر و عمق 8 کیلومتر انجام شد و رزمندگان اسلام در نخستین ساعات عملیات موفق شدند بخش وسیعی از دریاچه استراتژیک «ام النعاج» و «شط الدوب» در عمق 8 کیلومتری خاک عراق را از لوث وجود نیروهای بعثی پاکسازی کنند. در این عملیات بخشی از گردان های دوم و پنجم از تیپ 117 لشکر 29 عراق متلاشی شد و تا ساعت بامداد چهارشنبه (دیروز) تعدادی از قوای بعثی به اسارت رزمندگان اسلام و مجاهدین عراقی درآمدند که به پشت جبهه منتقل شدند. بر اساس این گزارش 13 پاسگاه مستقر در شمال هورالهویزه در این عملیات به تصرف ایران درآمد و همچنین پاتک عراق برای دستیابی به مواضع ایران در شمال هورالهویزه نیز ناکام ماند.(1)

 

مشاجره ایران و عربستان در نشست اوپک

مذاکرات دیروز وزرای نفت 7 کشور عضو کمیته وزراتی اختلاف قیمت نفت اوپک که پشت درهای بسته انجام شد بدون دستیابی به توافق همگانی بین اعضا پایان یافت. به گفته منابع نزدیک به اجلاس، عربستان در مذاکرات دیروز شدیدا خواهان کاهش قیمت نفت سنگین به میزان بیش از 50 سنت در هر بشکه شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از ژنو گزارش داد که در جلسه عصر دیروز وزیران نفت اوپک بین نمایندگان ایران و عربستان مشاجره کوتاهی روی داده است. به گفته ناظران عینی هنگامی که کنفرانس در آستانه توافق درباره 50 سنت کاهش در بهای برخی از انواع نفت بود زکی یمانی پیشنهاد کرد که اختلاف بین انواع نفت خام اوپک بیشتر شود و کاهش قیمت به میزان 60 سنت باشد که به محض عنوان شدن این پیشنهاد وزیر نفت ایران به عنوان اعتراض تالار جلسه را ترک کرد و گفت اجازه نمی دهد عربستان نظریات خود را به کنفرانس دیکته کند.(2)

 

امامی کاشانی: شورای نگهبان در مورد افراد بنا را بر صحت و سلامت نمی گذارد

حجت الاسلام و المسلمین امامی کاشانی سخنگوی شورای نگهبان و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی نحوه احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را تشریح کرد.

وی در این زمینه تصریح کرد: شورای نگهبان در مورد افراد بنا را بر صحت و سلامت نمی گذارد و بلکه باید شرایط پیش بینی شده در قانون اساسی در مورد صحت و صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری را احراز کند.

آقای امامی کاشانی تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس خط دقیق شرع و قانون اساسی صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی خواهد کرد. وی افزود به لحاظ قانونی مرجعی بالاتر از شورای نگهبان در امر انتخابات وجود ندارد.(3)

 

خاتمی: عربستان صلاحیت اداره حج را ندارد

حجت الاسلام سید محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی شب گذشته در گفت و گو با واحد مرکزی خبر پیرامون مسائل و مشکلات حج امسال که از سوی عربستان ایجاد شده گفت: در سال گذشته جمهوری اسلامی موفق شد 150 هزار زائر را به بیت الله الحرام اعزام کند و از سال گذشته ما تاکید داشته ایم که در سال جاری نیز همین تعداد را خواهیم فرستاد ولی ناگهان در آستانه اعزام حجاج، مقامات عربستان اصرار دارند که ایران نمی تواند بیشتر از 100 هزار نفر به مکه بفرستد.

وزیر ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنچه که پیش آمده حداقل نشان می دهد که دولت عربستان سعودی از اداره امر حج ناتوان است یعنی امروز یک میلیارد مسلمان در سراسر دنیا هستند و حج برای هر مسلمان مستطیع واجب است و شرط اول صلاحیت برای اداره حرمین شریفین این است که تمام امکانات برای هر تعداد از مسلمین که مشتاق زیارت بیت الله الحرام باشند فراهم بیاورند. آقای خاتمی تاکید کرد: مگر حکم خدا به علت ناتوانی یک دولت تاخیربردار است و مگر مسلمین به سادگی می توانند این مشکل را تحمل کنند.(4)

منابع:

1. کیهان، 3 مرداد 64، ص 19
2. اطلاعات، 3 مرداد 64، ص 4
3. اطلاعات، 3 مرداد 64، ص 3
4. کیهان، 3 مرداد 64، ص 18

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول