اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سفر ولایتی به لیبی

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز در راس هیاتی وارد طرابلس شد و از سوی «ابراهیم الفقیه حسن» دبیر کمیته های اجتماعی لیبی در طرابلس مورد استقبال قرار گرفت.

سفر ولایتی به لیبی

رخدادهای 5 مرداد 64

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: باید با اختراع تجهیزات نظامی فاصله عقب ماندگی تحمیلی 70-80 ساله را کمتر کنیم. 

 

  • در ادامه عملیات پیروزمند قدس چهار 7 پاسگاه شناور دریایی به کنترل کامل نیروهای اسلام درآمد.

 

  • هاشمی: اگر جنگ به ما تحمیل نشده بود بخشی از مخارج جنگ در دنیا را صرف مبارزه با سلطه گری می کردیم.

 

  • دکتر ولایتی به همراه وزیر سپاه پاسداران وارد لیبی شد.

 

تاکید آیت الله خامنه ای بر رفع عقب ماندگی در تجهیزات نظامی

روسای دوایر و شعب سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و گروهی از پرسنل این وزارت خانه در پایان چهارمین سمینار سالانه سراسری این وزارت خانه با آیت الله خامنه ای رئیس شورای عالی دفاع دیدار کردند.

رئیس جمهور در این دیدار گفت: با وجود تحولی که از فضای انقلابی ایمان و تحرک انقلابی بوجود آمده است اما این تحول کافی نیست و سازمان صنایع وزارت دفاع که مظهر خودکفائی است با برنامه ریزی درست و حرکت مناسب در جهت استغنای مراکز نظامی ما در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیش از پیش تلاش کند.

آیت الله خامنه ای با اشاره به دستاوردهای جوانان مومن نظامی و غیرنظامی ما در زمینه طراحی و تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی و غیرنظامی گفت: اکنون دشمن از این دست آوردها به شدت بیمناک است و هنوز آمریکایی ها و استکبار جهانی نمی توانند باور کنند که ما به چه توفیقاتی دست یافته ایم و روز به روز باید یک قدم جلوتر حرکت کنیم و با اختراع و ساخت تجهیزات نظامی باید فاصله عقب ماندگی تحمیلی 70-80 ساله را کم کنیم. رئیس جمهورتاکید کرد انسان مومن باید با داشتن تسلیحات و تجهیزات کامل به دشمن اجازه حمله ندهد.(1)

 

تصرف 20 پاسگاه شناور عراق

قرارگاه خاتم الانبیاء مرکز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه شماره 3 خود اعلام کرد: سپاهیان اسلام در ادامه عملیات قدس 4 به پاکسازی کامل دریاچه ام النعاج پرداختند که در این عملیات ظفرمندانه دریچه مهم و استراتژیک ام النعاج، برکه ابوعیذ و آبراه های باب الهوا و حیظ به کنترل کامل سپاهیان اسلام درآمد. بر اساس این اطلاعیه در این عملیات چند پاسگاه شناور نیز به تصرف ارتش اسلام درآمد و تعدادی دیگر از نیروهای بعثی–صهیونیستی رژیم عراق به دست رزمندگان اسلام اسیر شدند. این اطلاعیه می افزاید: آمار کلی اسرا از آغاز عملیات قدس 4 تاکنون به 55 تن می رسد که در بین اسرا تعدادی از افسران و درجه داران و نیروهای استخبارات سپاه چهارم عراق نیز دیده می شود همچنین با تصرف 7 پاسگاه شناور دیگر دشمن تعداد پاسگاه های شناور به تصرف درآمده دشمن به 20 باب می رسد.

 

دیدار مشاور رئیس جمهور غنا با هاشمی

کوجوتیکایا مشاور ویژه رئیس جمهور و عضو شورای رهبری غنا به همراه وزیر نفت این کشور با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

آقای هاشمی در این دیدار گفت: ما به طور کلی فکر می کردیم با امکاناتی که داریم بتوانیم به کشورهای جهان سوم کمک کنیم و این را جزو وظایف خود می دانیم و امپریالیسم جهانی نیز این معنا را درک کرد و ما را درگیر جنگ تحمیلی ساخت تا ما از هدف اساسی خود در جهت کمک به کشورهای جهان سوم آن طور که مایل بودیم باز بمانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر جنگ به ما تحمیل نشده بود بخشی از مخارج جنگ را در دنیا صرف مبارزه با سلطه گری می کردیم. با وجود این مشکلات، ما از یاری کشورهای جهان سوم دریغ نکرده ایم و در حد توان خود در جهت اهداف خود این مسئله را دنبال خواهیم کرد.(3)

 

سفر ولایتی به لیبی

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز در راس هیئتی وارد طرابلس شد و از سوی «ابراهیم الفقیه حسن» دبیر کمیته های اجتماعی لیبی در طرابلس مورد استقبال قرار گرفت.

دکتر ولایتی عصر دیروز در آستانه ترک ایران به سوی لیبی اعلام کرد سفر وی به خاطر پیگیری مطالبی که در سفرهای قبلی بین مقامات ایران و لیبی و بویژه سفر آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به این کشور مورد گفت و گو قرار گرفته بود انجام می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان را در این سفر وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر هادی نایب رئیس کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی و رئیس اداره دهم سیاسی وزارت امور خارجه همراهی می کنند. بر اساس این گزارش امروز وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سرگرد جلود دیدار و گفت و گو کرد.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 5 مرداد 64، ص 12
2. اطلاعات، 5 مرداد 64، ص 2
3. کیهان، 5 مرداد 64، ص 3
4. اطلاعات، 5 مرداد 64، ص 1

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول