اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

میخائیل گورباچف:

تصمیم ترامپ برای خروج از INF به معنای مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید است

رئیس جمهور پیشین شوروی سابق ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های اتمی میان برد گفت که این اقدام مشابه همان کاری است که رئیس‌جمهور‌آمریکا درباره برجام انجام داد و به معنای مسابقه تسلیحاتی جدید است.

تصمیم ترامپ برای خروج از INF به معنای مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل گورباچف» رئیس جمهور پیشین شوروی سابق بار دیگر از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از «پیمان منع موشک‌های اتمی میان برد» موسوم به (INF) انتقاد کرد.

در مطلبی که روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به نقل از وی منتشر کرد آمده است: «تصمیم ترامپ برای خروج از توافق INF با روسیه به معنای اعلام مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید است اما همچنان برای اینکه بتوان اختلافات را بر سر میز مذاکره حل کرد، زمان باقی است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «مسابقه تسلیحاتی جدیدی اعلام شده است. پیمان منع گسترش تسلیحاتی نخستین قربانی نظامی شدن جهان نیست. در سال ۲۰۰۲ ، آمریکا از پیمان ضد موشکی خارج شد. امسال هم درباره توافق هسته‌ای ایران همینکار را انجام داد. هزینه‌های نظامی سربه فلک کشیده‌اند و این روند ادامه دارد.»

گورباچف نوشته است که دو طرف درباره اینکه طرف مقابل به پیمان متعهد باشد، نگرانی دارند. با این حال در شرایطی که روسیه پیشنهاد داده است که مسکو و واشنگتن می‌توانند مسایل خود را به وسیله مذاکره حل کنند، واشنگتن ترجیح داد که از مذاکره خودداری کند.

این سیاستمدار کهنه‌کار روسی مطلب را اینطور ادامه داده است: «اگر خواست کافی وجود داشته باشد، هر مشکلی در زمینه پایبندی به توافق های کنونی می‌تواند حل شود. اما همانطور که در دو سال گذشته دیده‌ایم، رئیس‌جمهور ایالات متحده  هدف کاملا متفاوتی دارد. او آزاد است که آمریکا را از گونه تعهد و محدودیتی خلاص کند و  این موضوع فقط مربوط به موشک‌های هسته‌ای نمی‌شود. آمریکا می‌خواهد تمامی ساختار‌های پیمان‌های جهانی و  اقداماتی که به عنوان مبنای صلح و امنیت در پی جنگ جهانی دوم ایجاد شدند را از ببرد.»

گورباچف نوشت: «من امیدوارم که روسیه موضع قاطع اما متعادل داشته باشد. امیدوارم که هم‌پیمانان آمریکا از پرتاب‌ موشک‌های آمریکایی خودداری کنند. امیدوارم که سازمان ملل و به خصوص کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت خود در زمینه حفط صلح و امنیت جهانی را بپذیرند.»

ترامپ شامگاه شنبه، روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. این توافق که در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور امضا شد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. 

در واکنش به این تصمیم ترامپ، مقام‌های روسیه تهدید به اقدام تلافی‌جویانه، از جمله اقدامات نظامی تهدید کرده‌اند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پیشتر گفته بود که قصد دارد برای حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اقدام کند و امیدوار است که ناتو در این زمینه به وی کمک کند. ماس در این مورد گفت: «این توافق برای منافع اروپا از اهمیت حیاتی برخوردار است و تا زمانی که شانسی برای نجات آن وجود داشته باشد که بتوان توافق را حفظ کرد ما می‌خواهیم که از همه ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم تا آن را حفظ کنیم.»

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول