اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

عضو کانون کارگردانان تئاتر در گفت‌وگو با فارس:

برخی ایرادات در خانه تئاتر به اساسنامه اولیه باز می‌گردد

هادی عامل، عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر از تأسیس هیئت مؤسس کانون دستیاران تئاتر خبر داد و گفت: این روزها با مسائل مختلفی که در عرصه تئاتر‌های خصوصی، لاکچری و ... وجود دارد، لزوم صنف تئاتر بیش از پیش احساس می‌شود.

برخی ایرادات در خانه تئاتر به اساسنامه اولیه باز می‌گردد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نخستین گردهمایی دستیاران کارگردانان خانه تئاتر با حضور ۲۵ نفر از دستیاران کارگردان‌، منشی و مدیران صحنه برگزار شد که از این تعداد، هادی عامل، آرش فصیح، علیرضا فولادشکن، ساقی عطایی و محمدرضا اصلی به عنوان هیئت مؤسس این کانون انتخاب شدند.

هادی عامل که خود  نیز عضو کانون کارگردانان تئاتر نیز هست به همراه این تعداد تصمیم به جدایی از این کانون و تشکیل کانونی مستقل گرفته است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: در خانه تئاتر ۱۳ صنف فعال هستند که بعضی از اینها انجمن و برخی کانون هستند. در بین کارگردان‌ها تقسیم‌بندی‌هایی چون دستیار و منشی صحنه و ... نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این اعضا در کانون کارگردان‌ها عضو پیوسته نبودند و برنامه مشخصی نداشتند و در هیچ تصمیم‌گیری هم دخالت نمی‌کردند،‌افزود: برای تشکیل این گردهمایی دستیاران با هشتاد و اندی دستیار کارگردان تماس گرفتم اما تنها بیست و اندی شرکت کردند و نتیجه هم همین تعداد پنج نفر شد که تصمیم به جدایی از کارگردان‌ها و تشکیل انجمن مستقل گرفتیم.

عامل با بیان اینکه در قدم نخست باید هیئت مؤسس برای تشکیل اساسنامه اولیه تشکیل می‌شد که اگر هیئت مدیره رأی به این جدایی ندهند اتفاقی نخواهد افتاد، افزود: در خانه تئاتر یک قرارداد تیپ وجود دارد و دستمزدهای اقشار تنظیم شده بدون اینکه نظر خودشان خواسته شود،‌ اما خانه تئاتر در حال تدوین و بازنگری چنین چیزی برای دستیاران است.

وی در ادامه افزود: تا به حال در خود کانون کارگردان‌ها خیلی فعالیت‌ها چون دراماتورژ و مدیر تولید هم درست تعریف نشده بود که اینها دو رشته متفاوت هستند و باید مثلا مدیر تولید در بخش انجمن تهیه‌کنندگان فعالیت کند چرا که حوزه‌اش تولیدی است و می‌بایست حقوق صنفی‌شان را آنجا پیگیری کنند.

عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر در پاسخ به این سؤال که با تغییر مدیریت خانه تئاتر چه احتمالی برای بهبود پیدا کردن روند فعالیت‌ها وجود دارد، گفت: ما امیدوار هستیم چون بدون چشم داشت فعالیت داوطلبانه می‌کنیم هفته‌ای چند روز در خانه تئاتر وقت می‌گذاریم تا شرایط بهتر شود. منتها یک ایراداتی وجود دارد که با تغییر افراد حاصل نمی‌شود بلکه باید در برخی اساسنامه ها و رویکردها تغییرات حاصل شود تا تفاسیر گنگ و اشتباه از آنها صورت نگیرد.

عامل اظهار داشت: در سال‌های اخیر برخی حواشی و جر و بحث‌ها بین عده‌ای باعث ضعیف‌تر شدن خانه تئاتر شد. من اگر با دویست رأی عضو هیئت مؤسس شوم خیلی حمایت بهتری دارم تا با بیست رأی! این روزها لزوم صنف با طرح مسائلی چون تئاتر‌های لاکچری، وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی و توقیف نمایش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی در پایان گفت: اولین قدم می‌بایست اساسنامه‌ها را با دقت در انجمن‌های مختلف مطالعه کنیم. فردا اولین جلسه در خانه تئاتر برگزار می‌شود و به نظرم یک ماهی زمان برای تدوین اساسنامه انجمن دستیاران لازم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول