اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یادداشت مهمان/

تعدی به آشوراده را همین امروز متوقف کنید، فردا خیلی دیر است

یک کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه مجریان طرح گردشگری آشوراده با حرکت پوپولیستی سعی دارند برای اعمال پروژه غیر اصولی خود را در پشت جوامع مظلوم محلی پنهان کنند گفت: امیدواریم دستگاه‌های ناظر تعدی به آشوراده را سریعا متوقف کنند.

تعدی به آشوراده را همین امروز متوقف کنید، فردا خیلی دیر است

گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس، مرتضی شریفی ـ مجری منتخب فرهنگستان علوم در مهندسی امور پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌: پس از سالها فریاد برای جلوگیری از یک فاجعه ملی، شب‌های کابوس‌وار به روز فاجعه‌ای ختم می‌شود که در آن جمعی که مشخص نیست از نظر فنی و حقوقی چه جایگاهی در این تصمیم‌گیری دارند. در پشت بنر بی‌محتوا پر ایهام «آئین کلنگ زنی پروژه گردشگری و طبیعت گردی جزیره  آشوراده ـ مصوب سفر کاروان تدبیر و امی»  مرگ تنها جزیره ایرانی دریای خزر، کانال ارتباطی خلیج گرگان به دریای خزر، زیستگاه‌ فوک خزری، ماهیان خاویاری (40 درصد خاویار ایران) و گونه‌های متعددی از پرندگان  بومی  و مهاجر که حسب مطالعات  خود محیط زیست ازنظر تنوع پرندگان بومی و مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و در معرض خطر، از بقیه مناطق میانکاله برتر و ارجحیت حفاظتی بیشتر و ارزش اکولوژیک برتر نسبت به بقیه محدوده میانکاله  داشته و بخشی از پناهگاه حیات‌وحش و منطقه زیست‌کره  و تالاب جهانی ثبت‌شده  را کلید می زنند!

شاید سخنرانان در این مراسم عروسی مرگ توجهی به واژه‌هایی که چرا طرح به پروژه تبدیل شده و چرا گردشگری به طبیعت‌گردی اضافه شده نداشته باشند ولی سرمایه گذار حتما واقف است که بر اساس ضوابط موجود افراد حقیقی و حقوقی که منطقه‌ای تحت عنوان گردشگری به آن‌ها واگذار می‌شود، نه‌تنها سند باید به نامشان صادر شود، بلکه حق‌دارند پس از توسعه عمومی (جاده، آب و برق) قطعات را بر اساس کاربری به غیر بفروشند. منتها فراموش کرده لقمه گلوگیرخواهد بود!

کاروان تدبیر و امید در کجائی ساختار فنی و حقوقی کشور تعریف شده است؟ با کدام صلاحیت علمی و حقوقی پروژه مصوب می‌کند؟ چگونه در دولت‌های پیشین برای واگذاری همین محدوده به یک شرکت لبنی  از رئیس جمهور وقت استمداد خواهی شد با صراحت بر هامش نامه نوشت، منع قانونی دارد اگر دولت هم همچون موافقتی کند مجلس ورود پیدا می کند حال مگر چه اتفاقی افتاده ؟ کاروانی طرح مصوب می شود!

مگر کتابچه طرح ادعائی در همین خبرگزاری صفحه به صفحه ارزیابی نشد؟ با دلایل علمی متکی به منابع اعلام  رسانه‌ای شد که طرح از نظر فنی فاقد وجاهت علمی است طرح  ارائه شده از اصول طراحی محیط و برنامه ریزی علمی مناطق  و حتی تفرجگاه صرف فاصله دارد و ارقام ظرفیت برد مطرح شده از فرمول بندی علمی تبعیت نمی‌کند.

  رسانه آزاد ابزار دستگاه های نظارتی است وقتی محیط زیست پاسخگو نیست؛ دستگاه های نظارتی باید ورود پیدا کرده و با مکانیزم‌های پیش بینی شده ادعاها را راستی آزمائی علمی کرده و ضمن ممانعت از اجرای طرح های مخرب به طراحان کاذب و حامیان آنها برخورد جدی کنند.

یاد آور می‌شوم قبلا هم از کانال‌های مختلف در ارتباط با تخلفات محیط زیست در مناطق چهارگانه از دستگاههای ناظر داد خواهی شده است. در این مورد خاص گفته شده بود که از طریق دادستانی محترم کشور و استان،  دائره پیشگیری مراتب را زیر نظر دارد که اقدام سوء انجام نگیرد قاضی حسینی بزرگوار  به‌طور رسانه‌ای اعلام  کرده بودند اجازه هیچگونه ساخت ساز نخواهیم داد. امید است عطف به سابقه دستگاه‌های ناظر تعدی به آشوراده  را سریعا متوقف کنند  خسارت ناشی از هر لحظه تاخیر در رفع تعدی حداقل در طول عمر چندین نسل غیر قابل جبران خواهد بود:

حداقل در دو مورد  تخلف یا جرم محیط زیست و دیگر دستگاه‌های مرتبط (جهاد کشاورزی، سازمان جنگلها، میراث فرهنگی و ...) مشهود است.

١-   سوء تفسیر و سوء استفاده از ظرفیت آیین  نامه اجرایی ماده ٨٨ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در واگذاری برخی از طرح‌ها (یعنی آیین نامه می‌گوید تصدی‌های دولتی موجودبه بخش  غیر دولتی می‌تواند واگذار شود، این بدین مفهوم نیست محیط زیست در نقاط ممنوعه ظرفیت جدید ایجاد و واگذار کند  و جهاد کشاورزی در عرصه تحت  تملک چنین اجازه را بدهد)

٢. سوء  استفاده از ماده ١٦ قانون حفاظت و بهسازی محیط( که در ارتباط با مناطق چهارگانه ، محیط زیست حق قایم مقامی دارد که مناطق را حفاظت کند حقی برای تبدیل و واگذاری ندارد در مورد محدوده مورد بحث در آشوراده حتی محیط زیست برگه احاله مدیریت ندارد در واقع عمل اش تعدی  است. سازمان جنگل‌ها به عنوان مالک عرصه به نیابت از مردم نباید فقط به مکاتبه اکتفاء کند بلکه موظف است ضمن گزارش رسمی اقدام غیر قانونی به مراجع ذیصلاح ، از طریق یگان حفاظت اش به عنوان ضابط وارد عمل شود و جلو تعدی را بگیرد)

مجریان امر باز هم با اشاره به  سرمایه گذاری کلان با حرکت پوپولیستی سعی دارند برای اعمال پروژه غیر اصولی خود را در پشت جوامع مظلوم محلی پنهان کنند،  لذا باز تاکید می کنیم مگر نه اینکه  محیط زیست میانکاله را  به عنوان زیست کره ثبت جهانی کرده است ؟! اتفاقا مدل مدیریتی زیست کره تامین سلامت اکوسیستم را در رفاه جوامع محلی می‌داند برای این منظور  علاوه بر ضربه گیر 2 که به امر گردشگری اختصاص می یابد ضربه گیر 3 بافت باغی و روستائی گونه‌های درختی و درختچه‌ای و بوته‌ای استان و به‌ویژه گونه‌های منطقه‌ای دارای محصولات فرعی توصیه می‌شود و نیز بوم‌گردی روستائی و بازارچه‌های صنایع دستی، محصولات فرعی، عرضه غذا‌های محلی و در این ناحیه می‌تواند توسعه یابد، درضربه گیر 4 بافت زراعی توسعه گیاهان داروئی، صنعتی و غذائی استانی و به‌ویژه منطقه‌ای،  در این ناحیه توسعه می‌یابد  و ضربه گیر 5 بافت شهری که بندر ترکمن با برنامه‌ریزی اصولی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم می‌تواند به شهر توریستی جهانی تبدیل شود.

با این برنامه ریزی می‌شود ضمن حفاظت طبیعت ارزشی منحصر به‌فرد میانکاله  رونق اقتصادی نیز عملیاتی  شود و اشتغالزایی به مفهوم واقعی کلمه شکل می‌گیرد و رفاه را برای جوامع محلی فراهم می‌آورد، لذا با توسعه اصولی طبیعت‌گردی و گردشگری کسی مخالفت ندارد با اینکه حساس‌ترین بخش یک زیست‌بوم شکننده را بدون توجه به توان اکولژیکی زیررو کرده  که نه دست آورد حفاظتی داشته باشد و نه دست آورد اقتصادی مشکل داریم که به نابودی جوامع محلی و پناهگاه منحصر بفرد حیات وحش منتهی می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول