اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تجلیل از بانوی حامی حیاط‌وحش در سوادکوه/ تشریح جزئیات مرگ دلخراش خرس قهوه‌ای + تصاویر

شبنم فتاحی بانوی سوادکوهی دوستدار محیط‌زیست که با فریادهای متعهدانه خود خواستار جلوگیری از سنگ‌پرانی به توله خرس قهوه‌ای شده بود توسط مسؤولان مازندرانی تجلیل شد.

تجلیل از بانوی حامی حیاط‌وحش در سوادکوه/ تشریح جزئیات مرگ دلخراش خرس قهوه‌ای + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، ضرب و شتم خرس قهوه‌ای 2 ساله در سوادکوه که در رسانه‌های جهانی و ملی بازتاب داشت همچنان در صدر برخی فعالیت‌های رسمی و غیر‌رسمی قرار دارد که تقدیر از شبنم فتاحی بانوی ملی دوستدار محیط‌زیست که در فیلم کوتاه با «فریاد‌های متعهدانه برای جلوگیری از ضرب و شتم خرس قهوه‌ای» معروف شد عصر روز سه‌شنبه در فرمانداری سوادکوه و با حضور مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

*پشتیبان‌های محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه تصاویر خرس قهوه‌ای 2 ساله زخمی، احساسات بسیاری از مردم را جریجه‎دار کرد که ما هم متاثر و متاسف شدیم و سوادکوهی‌ها هم واکنش‌های منفی درباره موضوع داشتند، گفت: سوادکوه از نظر زیست‌محیطی از بکر‌ترین مناطق استان که بیانگر فرهنگ غنی مردم سوادکوه است و جمعیت حیات وحش شهرستان هم هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و از خانم فتاحی، حمزه‌نژاد و احمد باوند بابت اطلاع‌رسانی و پیگیری تشکر می‌کنم و این حادثه نشان داد که محیط‌ زیست تنها نیست و پشتیبان‌های زیادی از سراسر کشور دارد.

ابراهیم فلاحی با بیان اینکه  درباره موضوع خرس قهوه‌ای، 2 خاطی داشتیم که یک نفر بومی سوادکوه و نفر دوم غیربومی است و آنها متنبه و پشیمان و در بازداشت‌گاه هستند، افزود: خبرنگاران در رسانه‌ها کمک متعهدانه روستاییان دراسله را هم بیان کنند و مردم سوادکوه حامی محیط زیست هستند و از محیط زیست حمایت می‌کنند.

* دستور رئیس سازمان محیط زیست برای پیگیری موضوع خرس قهوه‌ای سوادکوه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در مراسم تجلیل از بانوی ملی دوستدار محیط زیست در سوادکوه، گفت: از بانوی فداکار محیط زیست و افرادی که در موضوع خرس قهوه‌ای سوادکوه تلاش کردند، تشکر می‌کنم و حضور اصحاب رسانه بیانگر حساسیت خبرنگاران به موضوع محیط زیست است.

حسین‌علی ابراهیمی با بیان اینکه در موضوع مرگ خرس قهوه‌ای، احساسات جریحه‌دار شد ولی حضور برای حمایت از محیط زیست قابل تقدیر است، افزود: نقش افرادی که فیلم گرفتند و پخش کردند، از جنبه‌های مثبت فضای مجازی است و کسانی که قصد آسیب به محیط زیست داشتند، تلنگر خوردند و هوشیار‌سازی خوبی در فضای مجازی شاهد بودیم و موضوع 80 میلیون حامی محیط زیست که سال گذشته کلید خورد را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه دست‌های لرزان فیلمبردار بیانگر تعهد وی در حادثه خرس قهوه‌ای است، و آسیب به خرس، کار غیر‌اخلاقی و غیر‌انسانی بود و در آموزه‌های دینی و ملی ما نیست و نباید انجام می‌شد و قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد که شاید در ضمانت اجرایی کمی مشکل داریم و خواستار اشد مجازات برای افراد خاطی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از دستور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور برای پیگیری موضوع و تشکر از دوستدار محیط زیست خبر داد و با بیان اینکه اشتباه 2 نفر بیانگر شخصیت شهرستان نیست و تلاش یک سوادکوهی برای ایجاد شکار ممنوع و فرد دیگری برای حفاظت از محیط زیست را در مراجعه به اداره کل محیط زیست داشتیم که بیانگر شخصیت اصیل مردم سوادکوه در حفاظت محیط زیست است، خاطرنشان کرد: اطلاع‌‌رسانی به موقع باعث شد تا ذهن‌ها روشن شود و برخی در فضای مجازی از این واقعه به دنبال تسویه‌ حساب‌های شخصی و سیاسی بودند ولی ما روی آرمان‌ها ایستادیم و مردم سوادکوه فهیم هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در موضوع خرس قهوه‌ای 2 ساله سوادکوه، مردم هوشیار و حساس در موضوع محیط زیست شدند و خیلی‌ها گفتند که برای کشته‌شدن توله‌خرس گریه کردند و فضا به نفع حفاظت محیط زیست مثبت شد، اظهار کرد: حامل پیام رئیس سازمان محیط زیست کشور، استاندار و دادستان مرکز استان هستم و ما به فتاحی‌ها نیاز داریم تا محیط زیست ما حفاظت شود و به آموزش اعتقاد دارم تا حلقه ما گسترده‌تر شود و با گروه‌های کوه‌نوردی برای حفاظت از محیط زیست همکاری می‌کنیم.

* نهی از منکر در حوزه محیط زیست

مدیرکل پدافند غیرعامل  مازندران با اشاره به اینکه از خداوند توفیق می‌خواهیم که زمین را به خوبی حفظ کنیم و به آیندگان تحویل دهیم، گفت: سنگ‌پرانی به توله‌خرس و خانمی که با التماس از آنها می‌خواست این کار را ادامه ندهند و عمل شایسته ایشان، نهی از منکر در حوزه محیط زیست بود.

حسین منفردی با بیان اینکه در تاریخ از مردم سوادکوه حماسه‌های بزرگ داریم و شایسته نبود که افرادی اقدامی انجام می‌داند که باعث ناراحتی می‌شد، افزود: مردم شهرستان سوادکوه دارای فرهنگ غنی هستند و یکی از وظایف پدافند غیر‌عامل حفظ سرمایه ملی است که منابع طبیعی و جنگل و حیوانات از سرمایه‌های ملی هستند.

وی با اشاره به اینکه آزار و اذیت به حق و حقوق حیوانات از نگاه دینی و اخلاقی محکوم است، خاطرنشان کرد: در آموزه دینی داریم که اگر ناخن فرد برای دوشیدن شیر حیوان، بلند است باید اصلاح کند تا حیوان اذیت نشود و یا به صورت حیوان سیلی نزنیم و به حیوانات ناسزا نگوییم و بیشتر از توانش بار بر دوش او نگذاریم که بیانگر نگاه دینی به حقوق حیوانات است.

منفردی، گفت: اقدام خانم فتاحی، فرهنگ‌سازی است و مجازات افراد مورد انتظار است تا باعث آرامش شود.

* بیان خاطره روز سنگ‌پرانی به خرس قهوه‌ای

شبنم فتاحی که به بانوی دوستدار محیط زیست معروف شد با اشاره به اینکه اصالتا سوادکوهی هستم به بیان خاطره روز سنگ‌پرانی به خرس قهوه‌ای در سوادکوه اشاره کرد و گفت: آن روز همراه با خاله‌ها و دوستان در ییلاق شش‌رودبار و دراسله در حال پیاده‌روی بودیم و دیدیم که چیزی از کوه به پایین سقوط کرد و اول فکر کردم، انسان است و دیدیم که توله‌ خرس است و نیسانی با حضور خانواده آمدند که 2 تا آقا به سنگ‌پرانی اقدام کردند و خواهش و التماس کردم که نزنند و گفتند که اگر این خرس به ما حمله کند، ما را می‌خورد و خودم هم وقتی که به طرف ما آمد، ترسیدم و زانوی من پیچ خورد.

وی با بیان اینکه نوع واکنش به حیوان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، افزود: از مسؤولان درخواست فرهنگ سازی بیشتر دارم و فکر می‌کنم افرادی که ضربه می‌زدند ناآگاه بودند و امیدوارم دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

*هیچ عقل سلیمی حمله به توله خرس را نمی‌پذیرند

پژوهشگر و مؤلف کتاب و دوستدار طبیعت با اشاره به اینکه رخداد حمله به توله خرس را نمی‌توان به مردم سوادکوه تعمیم داد، گفت: سرزمین سوادکوه برای من مقدس است و در کتیبه «نقش‌رستم» بیان شد که سربازانی از دیار «پتشخوارگران» نیزه‌داران داریوش شاه هستند و یا پادشاه روم از خسروپرویز می‌خواهد که فردی را برای معرفی فرهنگ ایرانی به رومیان آموزش دهد که این فرد از این سرزمین انتخاب شد.

احمد باوند با بیان اینکه هیچ عقل سلیمی حمله به توله خرس را نمی‌پذیرند و از رئیس و کارکنان محیط زیست و دوستداران محیط زیست سوادکوه، تشکر می‌کنم، افزود: در موضوع توله خرس که بعد از اطلاع‌رسانی خانم فتاحی و آقای حمزه‌نژاد به اداره محیط زیست اطلاع دادم و ابتدا فکر نمی‌کردیم که خرس قهوه‌ای تلف شود و خواستیم به نفع منطقه اقدام شود و این موضوع با درایت کامل انجام شد.

وی با بیان اینکه سوادکوه تاریخ درخشانی دارد، خاطرنشان کرد: پشتوانه‌سازی برای دوستداران طبیعت انجام شود.

باوند خواستار تعیین وضعیت اسپهبد خورشید و منطقه شکار ممنوع ارفع‌کوه شد و افزود: کجای دنیا ماشین آفرود تا ارتفاه 2 هزار 800 متری باید برود و سمنان و مازندران توپ را به زمین یکدیگر می‌گذارند و مدیریت نیست و با یک زغال همراه با آتش شاهد نابودی جنگل منطقه می‌شویم و یک سال پیش هم درباره فاجعه تلار به عنوان فاجعه قرن 21 مطلب نوشتم که فاجعه آن را دیدیم.

*تهدید و توهین علیه پخش‌کننده فیلم خرس قهوه‌ای سوادکوه

رحمان حمزه‌نژاد که بستگان وی در موضوع خرس قهوه‌ای 2 ساله با انتشار فیلم به پیگیری موضوع کمک کردند و از فعالان کوهنوردی شهرستان است، گفت: اگر محیط زیست با کوه‌نورودی فعالیت‌های مشترک داشته باشد کوه‌نوردان کمک‌کار خوبی برای حفاظت از محیط زیست هستند.

وی گفت: 19 قله بالاتر از 2 هزار و 200 در سوادکوه وجود دارد.

حمزه‌نژاد، گفت: خاله و خواهر‌خانم من بعد از واقعه مورد توهین و تهدید قرار گرفتند.

*لزوم حساسیت حساس‌گر‌های جامعه برای حفاظت از محیط زیست

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه به احترام بانوی ملی دوستدار طبیعیت اقدام به برگزاری مراسم کردیم، گفت: این اتفاق اولین یا آخرین حادثه بد محیط زیست نیست ولی ایجاد باور و اعتقاد دوستی حیوان و محیط زیست در مردم نهادینه شود.

سعید یزدانی، افزود: انقلاب صنعتی بخشی از طبیعت را تسخیر و در اختیار مردم قرار دارد و سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفت تا از محیط زیست حمایت کنند و عمرشان بعد از انقلاب صنعتی است.

وی با بیان اینکه حساسگر‌های جامعه باید حساس شوند و فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را در جامعه فعال و نهادینه کنیم، خاطرنشان کرد: سوادکوه، سرزمین تاریخی و تاریخ‌ساز است و من افتخار می‌کنم فرماندار شهرستانی هستم که هر‌چندجمعیت زیادی ندارد ولی تاریخ ساز و ما اینجا کلکسیون محیط زیست دارم که محصول باور مردم است.

فرماندار سوادکوه با بیان اینکه از اصحاب رسانه انتظار دارم همانگونه که اقدام نابخردانه افرادی که احساسات مردم کشور را جریحه‌دار و حساس کرد را پوشش دادید، طوری بیان شود که کار 2 نفر بود و در همه سرزمین‌ها حضور دارند، افزود: از زبان مردم سوادکوه سخن می‌گویم که دوستدارتر‌ین مردم طبیعت هستند.

انتهای پیام/86015/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول