اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه آزاد و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

دانشگاه آزاد اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تفاهم نامه مشترک منعقد کردند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دانشگاه آزاد و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امشب، نشست مشترک رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای واحدهای این دانشگاه با رئیس و معاونان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در محل این پایگاه برگزار شد که طی آن یک تفاهم‌نامه مشترک همکاری به امضای طرفین رسید.

در ابتدای این نشست، محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سخنانی با معرفی اجمالی مرکز و پایگاه استنادی به حاضران در نشست اظهار داشت: پایگاه استنادی گرچه در شیراز و استان فارس واقع‌شده اما خدماتش  در دیگر استان‌های کشور نیز دنبال می‌شود.

 

وی با بیان اینکه صدور کد شناسایی مقالات به‌زودی برای نشریات بومی صادر می‌شود، از فعالیت‌های بین‌المللی پایگاه و مرکز متبوع گفت و افزود: کل داده‌های مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در اختیار دانشگاه‌هایی قرار خواهد گرفت که دارای کرسی زبان و ادبیات فارسی بوده و می‌توانند به آن دسترسی رایگان داشته باشند.

دهقانی همچنین با اشاره به اهداف پایگاه استنادی و مرکز منطقه‌ای نیز گفت: چشم‌انداز در مرکز و پایگاه، دست‌یابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی در منطقه و جهان است که این مهم همواره مدنظر رهبر انقلاب نیز بوده و در سخنان ایشان بر این مرجعیت تأکید شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: امروز نیاز است که فعالیت‌های پایگاه بیشتر جنبه بین‌المللی پیدا کند زیرا ظرفیت‌های بسیاری برای این کار در این عرصه وجود دارد.

وی کیفی سازی نشریات علمی را از دیگر اهداف پایگاه استنادی و مرکز منطقه‌ای دانست و اظهار داشت: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به‌منظور رقابت سالم نیز از سال‌های پیش آغازشده که در راستای آن می‌توان به مقوله کیفی سازی دانشگاه‌ها نیز با جدیت بیشتری پرداخت.

دهقانی از امضای تفاهم‌نامه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی با مجامع علمی در سالهای اخیر خبر داد و گفت: در این نشست‌ها سعی شده که پایگاه آی اس سی به‌خوبی معرفی و دیتابیسی برای کشورها در این پایگاه ایجاد شود.

این مقام مسؤول به میزان رشد علمی کشورها در 20سال اخیر نیز اشاره کرد و افزود: سهم کشورهای اسلامی در این میان 10درصد بوده که قرار است تا یک دهه آینده به 20درصد برسد؛ ضمن آنکه از بحث کیفی سازی نیز غفلت نشده است.

 به گزارش فارس بر اساس ماده 2 این تفاهم‌نامه محورها و زمینه‌سازی‌های مشترک از طرف مرکز منطقه‌ای و آی اس سی شامل نمایه‌سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاه‌های مرکز منطقه‌ای و آی اس سی، کمک به تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، رتبه‌بندی کل شعب و واحدهای دانشگاه مطابق با شاخص‌های مصوب و توافق طرفین، فراهم‌سازی و حمایت در چاپ و انتشار نشریات علمی دانشگاه و درون داد و پردازش این نشریات در آی اس سی و ایران ژورنال بر اساس ضوابط، از موارد این تفاهم‌نامه است.

همچنین همکاری و اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک و تنظیم شیوه‌نامه مربوط جهت اجرا، فراهم‌سازی و امکان استفاده از سامانه ثبت همایش‌های آی اس سی، مساعدت در پاپ و انتشار کتاب‌های علمی دانشگاه و کتاب‌های همسو با اهداف سازمانی مرکز و پایگاه و توزیع این آثار جهت ترویج علم بر اساس ضوابط، استفاده دانشگاه از منابع و مدارک علمی الکترونیکی و چاپی مرکز بر اساس قراردادهای مربوط، استقرار مجموعه‌های اسناد، مدارک علمی و تأمین کتب لاتین به‌صورت امانی برای دوره‌های معین در دانشگاه، حمایت از نمایه‌سازی بین‌المللی نشریات علمی دانشگاه توسط مرکز، حمایت در برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها دوره‌های دانش‌افزایی و سمینارهای ملی و بین‌المللی در دانشگاه و نیز به‌صورت مشترک در هر دو مجموعه، مشاوره و حمایت از مرکز اطلاع‌رسانی و دفتر علم‌سنجی دانشگاه، دسترسی به یک داشبورد فعالیتی در زمینه علم‌سنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام و ایران و تسهیل در نمایه‌سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در فهرست نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از دیگر موارد این تفاهم‌نامه است.

بر اساس بنده (ب) این ماده نیز دانشگاه آزاد اسلامی موظف است نسبت به ایجاد دسترسی به اطلاعات کتاب‌شناختی موبوط به کتاب‌ها، طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و سایر مدارک علمی موجود در دانشگاه جهت ثبت در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز، ارسال مجموعه مقالات کنفرانس‌ها، سمینارهای ملی و بین‌المللی و متن سخنرانی‌های علمی و مجلات دانشگاه به مرکز منطقه‌ای و آی اس سی، ایجاد دسترسی به منابع آثار و مستندات و اطلاعات علمی تخصصی طرفین به منظور غنی‌سازی منابع علمی طرفین و حمایت معنوی از برگزاری همایش‌های مرتبط با مأموریت‌های مرکز منطقه‌ای و آی اس سی که با سیاست ها و مأموریت‌های دانشگاه هم‌راستا باشد، اقدام کند.

 مدت اجرای این تفاهم‌نامه از تاریخ انعقاد 3 سال خواهد بود.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول