اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«راه ابریشم» بستر انتقال علم و فرهنگ است/ از ظرفیت‌ها بهره ببریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه راه ابریشم، بستر انتقال علم و فرهنگ است گفت: باید از ظرفیت‌ها بهره ببریم.

«راه ابریشم» بستر انتقال علم و فرهنگ است/ از ظرفیت‌ها بهره ببریم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور غلامی پیش از ظهر امروز در اجلاس جهانی «راه ابریشم» اظهار کرد: این روزها سالروز دفاع مقدس و پاسداشت رشادت‌ها و جانفشانی‌های جوانان دلیر و تلاش آنها در حراست از انقلاب اسلامی است که توجه به این ایام می‌تواند بخشی از فرهنگ غنی و پربار این مرز و بوم را به نمایش بگذارد.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم در آن زمان جوانان ایران اسلامی با تکیه بر داشته‌های خود و جوانان شجاع توانستند از معرکه‌ای که برای این ملت ترتیب داده شده، عبور کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تاکید بر اینکه ایران هیچگاه در طول تاریخ به هیچ ملت و کشوری تهاجم نداشت گفت: سابقه میزبانی از علما و دانشمندان از گذشته تاکنون افتخاری بر پیشینه ایران‌زمین است که فراموش‌نشدنی است.

وی با اشاره به شکل‌گیری دانشگاه جندی‌شاپور در 1750 سال پیش به عنوان نخستین دانشگاه جهان افزود: شکل‌گیری دانشگاه مقدماتی دارد نقطه شروع نیست اما بخش عظیمی برای توسعه علم و دانش است.

غلامی با بیان اینکه تاریخ جهان نشان می‌دهد حوزه‌های علم و دانش در ایران، یونان، روم و چین با توجه به شواهد تاریخی شکل گرفته است افزود: نزدیکی ایران و یونان و روم مبادلات را آسان و دوری چین کار را سخت می‌کرد.

وی با بیان اینکه امروزه در ایران درهم تنیدگی بین فرهنگ غنی قدیمی و فرهنگ اسلامی را شاهد هستیم افزود: این درهم تنیدگی یک نکته را گوشزد می‌کند که ایرانیان با آن فرهنگ و سبقه وقتی با ایدئولوژی جدید دینی مواجه شدند براساس علم و دانش آن را پذیرفتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقصی نقاط کشور با آگاهی از ایدئولوژی جدید وارد این دین انسان‌ساز شدند افزود: پیامبر گرامی اسلام با کلمه «خواندن» رسالت خود را شروع کردند و تمسک به این دین توسط مردم ایران نشان داد آنها علم و دانش را ارزشمند می‌دانستند.

وی تأکید کرد: به هم رسیدن دین اسلام و پیام ارزشگذاری علم، دانایی، تاریخ و فرهنگ علم‌دوستی در ایران منجر به شکوفایی علم و دانش در قرن سوم و چهارم هجری شد.

غلامی با اشاره به اینکه ارتباط ملل آن زمان علاوه بر تجارت راهی برای تبادل علم و فرهنگ بوده است افزود: مراکز علمی دنیا با وجود سختی در ارتباط‌گیری با هم مرتبط بودند.

وی ادامه داد: دانشمندان زیادی راه‌های طولانی را طی می‌کردند تا از مجامع علمی مناطق مختلف بهره‌مند شوند و نقش کلیدی خود را در توسعه فرهنگی بین مردمان خود ایفا کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت همدان به عنوان یکی از شهرهای در مسیر «راه ابریشم» افزود: همدان علاوه بر حیات سیاسی، محل زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در همدان، کرد، ترک، لر و مذاهبی از مسیحیت، کلیمی و زرتشتی داشتیم افزود: نشست‌های این چنینی حتما دستاوردهای گران‌مایه‌ای برای مردم و اقوام مختلف حاشیه این جاده مهم خواهد داشت.

انتهای پیام/ 89045/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول