اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ساخت صنعت با فناوری بومی به رغم تمام محدودیت‌ها توسط جوانان

دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: در حال حاضر تبدیل به کشوری شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد و علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که داریم، نیازهای صنعتی در دانشگاه‌های ما احصاء می‌شود.

ساخت صنعت با فناوری بومی به رغم تمام محدودیت‌ها توسط جوانان

پیمان صالحی دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عدم ارتباط دانشگاه و صنعت، گفت: هر کدام از بازیگران حوزه علم و فناوری مسئولیتی دارند و دانشگاه تربیت نیروی متخصص و تحقیقات بنیادی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع در کشورمان وارداتی هستند، خاطرنشان کرد: وقتی صنعتی وارد کشور شود  به معنی این است که طراحی بر عهده ما نبوده و فقط نقشه ساخت در اختیار ما گذاشته شده، بنابراین ما در طراحی نقشی نداریم و اگر وارد کننده طراح محصول نباشد، هیچگاه نمی‌تواند تغییرات لازم را در آن صنعت ایجاد کند؛ بنابراین فقط می‌تواند از آن صنعت رفع اشکال کند. 

* صنعت وارداتی نیازی به دانشگاه ندارد

دبیر مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین عده‌ای دوره‌های آموزشی می‌بینند و فقط می‌توانند کارخانه‌‌ای که طرح و دانش محصولاتش وارداتی است را پابرجا نگه‌دارند و رفع اشکال کنند؛ بنابراین هرچقدر که صنعت وارداتی‌تر باشد نیاز کمتری به دانشگاه پیدا می‌کند چرا که این نیاز را قبلا کشور دیگری فراهم کرده و ما فقط باید یکسری تکنسین، مهندس یا کارشناس ارشد آموزش دهیم که بتوانند رفع مشکل کنند. 

صالحی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با کارهایی که وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌اند به سمت فناوری‌های صنعت‌ساز می‌رویم تا بتوانیم فناوری ایجاد کنیم و صنعت بسازیم؛ لذا هرچقدر فناوری صنعت‌ساز داشته‌ باشیم مطمئنا نیاز صنعت به دانشگاه بیشتر می‌شود. 

* در حال حاضر به کشوری تبدیل شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد

وی با بیان اینکه ما کشوری بودیم که همیشه پول نفت داشتیم و واردکننده صنعت بودیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تبدیل به کشوری شده‌ایم که صنعت را با فناوری می‌سازد و علی‌رغم تمام کمبودها، فشارها و منابع مالی محدودی که از خارج از کشور داریم، شاهد این هستیم که نیازها و طرح‌های صنعتی در دانشگاه‌های ما احصاء می‌شود؛ با جدی‌تر شدن نیازها به واقعیت نزدیک‌تر می‌شویم و  بودجه‌های پژوهشی و فناوری در این زمینه هدفمندتر استفاده می‌شوند.

صالحی تاکید کرد که هرچقدر فناوری صنعت‌ساز را خودمان انجام دهیم مطمئن باشید ارتباط بین صنعت و دانشگاه به صورت معناداری رشد خواهد کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول