اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من | مشاوره بخشی که در انتخاب گرایش تحصیلی دانشجویان کم‌رنگ است

نقش رسانه‌ و مشاوره‌‌ در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی نکات مهمی هستند که نمایندگان مجلس و کارشناسان برای حل این مشکل به آنها اشاره کردند.

فارس من | مشاوره بخشی که در انتخاب گرایش تحصیلی دانشجویان کم‌رنگ است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «دانشجویان برای گرایش‌های رشته تحصیلی خود توجیه نیستند » را  مطرح کرده و تاکید می‌کنند که برای خیلی ها پیش آمده که وارد رشته ای شده اند و فارغ التحصیل شدند و دیدند که رشته ای که رفته اند گرایش متفاوتی بوده، یعنی نام رشته همان است ولی گرایشش متفاوت است! موقع ثبت نام هم هیچکس به دانشجو اطلاع نمی دهد که چنین موضوعی چقدر مهم است. بماند که متاسفانه بعضی مراکز بعد از اتمام ترم آخر نام رشته را تغییر می دهند. نکته جالب اینکه این گرایشات دروس مشابهی دارند و لزومی به تفکیک نیست. وزارت علوم این موارد را سامان دهد و حداقل به موسسات و دانشگاهها الزام کند که نام رشته را باید بصورت کامل در هرجایی بنویسند. سازمان سنجش هم یک بخش در دفترچه را به این مهم اختصاص دهد و توضیح دهد که گرایش ها دارای شرایط کاری و استخدامی متفاوتی هستند.

 خبرگزاری فارس و خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

*توجه به بخش مشاوره برای انتخاب گرایش تحصیلی کم است

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در رابطه با گرایش تحصیلی هم در حوزه آموزش عمومی کشور  و برای دانش آموزانی که می‌خواهند رشته تحصیلی انتخاب کنند و در نهایت مسیر شغلی و تحصیلی خود را از این طریق به دست بیاورند دارای مشکلات و بحران‌هایی هستیم.

وی با بیان اینکه مشاورین می‌توانند در مدارس هدایت دانش‌آموزان و همچنین داوطلبانی که ۱ یا ۲ سال قبل هم فارغ‌التحصیل شدند را برای انتخاب گرایش تحصیلی به عهده بگیرند، اضافه کرد: توجه به بخش مشاوره در رابطه با تعیین گرایش تحصیلی کم است  در حالی که تاکید می‌شود که هر ایرانی یرای اینکه دچار مشکلات حقوقی نشود باید یک مشاور حقوقی داشته باشد.

کوچکی‌نژاد با تاکید بر این موضوع که  تحصیل و مسیر شغلی مهم‌تر از مسائل عمومی مردم است چرا که سرنوشت انسان تعیین می‌شود، یادآور شد: مشاوره در حوزه تحصیلی، انتخاب رشته و گرایش و پذیرش دانشجویی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین اگر مسؤولیت مشاوره با توجه به تخصصی که آموزش و پرورش در این رابطه دارد به عهده این سازمان باشد می‌تواند خلاء موجود در حوزه انتخاب گرایش تحصیلی پر شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید در حوزه مشاوره به دانش‌آموزان در رابطه با انتخاب گرایش تحصیلی قوی باشد چرا که دانشگاه زمانی مسؤول این کار است که فرد به عنوان دانشجو پذیرش شود و تا قبل از آن دانشگاه مسؤولیتی ندارد. بنابراین نقش مدارس در هدایت دانش‌آموزان برای گرایش تحصیلی به شدت مهم و مورد تاکید است.

وی گفت:مسؤولیت دانشجو زمانی که وارد دانشگاه می‌شود و مشکل گرایش تحصیلی دارد به عهده دانشگاه است. لذا باید گروه‌های مشاوره به این منظور در دانشگاه‌ها برای حل مشکلات دانشجویان حضور داشته باشند و هدایت دانشجویانی که مشکلات مختلفی در بخش‌های آموزشی و شخصیتی دارند را به عهده بگیرند. 

نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: آموزش به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم و اصلی وزارت علوم مطرح می‌شود اما باید مشاوره گرایش تحصیلی هم در ردیف با آموزش از لحاظ ارزش قرار بگیرد. چرا که اگر هدایت خوب نداشته باشیم آموزش‌ها به ثمر نمی‌رسد. 

* رسانه‌ها نقش بسزایی در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی دارند

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که قبل از اینکه دانشجو وارد دانشگاه شود باید برای رشته و گرایش تحصیلی خود توجیه شود.

*نقش مهم مشاوره‌های تحصیلی و مدارس در کمک به افراد برای گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه

وی با بیان اینکه مشاوره‌های تحصیلی و مدارس نقش بسزایی در کمک به افراد برای گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه دارند، گفت: متأسفانه در جامعه ما فضای ورود به دانشگاه آلوده و غیر‌کارشناسی است و صرفاً هدف قبول شدن در کنکور و دانشگاه است؛ بدون اینکه مشخص شود چرا به دانشگاه می‌رویم و چرا باید در یک رشته ادامه تحصیل دهیم و چرا فقط به یک دانشگاه خاص ورود پیدا کنیم؟ اگر این چراها پاسخ داده شود خیلی از مشکلات که در دانشگاه وجود دارد حل می‌شود.

میرزاده یادآور شد: اگر برای دانشجو خیلی از مسائل در مورد گرایش تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه حل شود، در زمان ورود به دانشگاه از استرس، مشکلات روحی و روانی و فکر کردن به تغییر رشته و ناامیدی و بی‌هدف زندگی کردن برای دانشجو و خانواده آنها وجود ندارد. 

*رسانه‌ها نقش بسزایی در کمک به دانشجویان در انتخاب گرایش تحصیلی دارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علاوه بر مدارس و مشاوره‌های تحصیلی نقش رسانه‌ها در کمک به انتخاب رشته و گرایش تحصیلی اهمیت دارد ، یادآور شد: به عنوان مثال در تلویزیون برای دانشجویان در مورد کنکور و آزمون برنامه‌های زیادی ساخته می‌شود اما بهتر این رسانه‌ها در مورد فواید مکان‌های غیر دانشگاهی هم در رسانه ها صحبت به میان بیاورند و گفته شود افرادی در آنجا هستند که از استعداد بالایی برخوردارند و تأثیرگذاری زیادی دارند.

 

 میرزاده با اشاره به اینکه رسانه‌ها و آموزش و پرورش در بخش آموزش دادن و مشاوره‌دهی قبل از دانشگاه در مورد گرایش تحصیلی باید فعال باشند، تصریح کرد: رسانه‌ها در مورد اینکه در دانشگاه‌ها چه رشته‌ای تحصیل شود که با علائق، استعدادها، آمایش سرزمینی، شهر، جامعه و اهداف فرد هماهنگ باشد تاثیر‌گذارند. 

وی یادآور شد: وقتی دانشجو وارد دانشگاه شد هر چند دیر است اما مراکز مشاوره در اینجا نیز تأثیر دارند. آزمون ، حضور و غیاب ، آموزش و درس و کلاس یک بخش است و بخش مهمتر این است که اساتید راهنما و مدیران گروه و کارشناسانی که برای ترم اولی‌ها مشخص می‌شوند، قاعدتاً فقط انتخاب درس و تعیین برنامه هفتگی برای آنها در اولویت نباشد. اصل مطلب این است که مشکلات دانشجو مشخص شود و قوانین مقررات حاکم در مورد رشته و دانشگاه مورد نظر را برای دانشجویان توضیح و واکاوری کنند.

*دغدغه گرایش تحصیلی باید قبل از ورود به دانشگاه حل شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:دغدغه گرایش تحصیلی باید قبل از ورود به دانشگاه حل شود، اما بعد از ورود به دانشگاه نیز مشاوران،‌ استاد راهنماها، مدیران گروه، نقش مهمی دارند و وظیفه آنها باید بیشتر از این باشد که اکنون در جامعه وجود دارد. رسانه‌ها نیز می‌توانند مؤثر باشند تا پناهگاهی برای دانشجو وجود داشته باشد که در مواقع ضروری پاسخگوی سؤالات و مشکلات آنها باشند.

*فارس من| مشاور‌های شغلی به دانشجویان باید قبل از ورود به دانشگاه باشد

محمدحسین موسی‌زاده  مدیرکل پژوهش‌ و فناوری دانشگاه جامع علمی و کاربردی،‌گفت: معمولا به دلیل گستردگی مشاغل، باید مشاوره‌های شغلی را قبل از اینکه افراد وارد دانشگاه شوند به آنها ارائه کنیم.

وی افزود: در دنیا بر اساس بحث‌های روان شناسی، علائق فردی و آموزشی شغل‌ را برای افراد تعریف می‌کنند و بر اساس آن شغل آنها را آموزش داده و وارد گروه شغلی که به آن علاقه دارند، می‌شوند. اما ما هنوز در ایران به چنین نقطه‌ای نرسیده‌ایم و بیشتر سعی می‌کنیم بر اساس کنکور عمل کنیم. 

 

*پیشنهاد مشاوره شغلی قبل از پذیرش در دانشگاه‌ علمی و کاربردی

مدیرکل پژوهش‌ و فناوری دانشگاه جامع علمی وکاربردی یادآور شد: در سال ۹۸ در دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد داده بودیم که بتوانیم یک مشاوره شغلی قبل از پذیرش انجام دهیم. البته سعی می‌کنم در سال ۹۹ هم این پیشنهاد را عملیاتی کنیم. امکان دارد سخت باشد چون این نوع نگاه نیست و ما معمولا روانشناسی کار می‌کنیم که اصلا نگاه ما روانشناسی نیست. ؛نگاه ما بر اساس مشاوره‌های شغلی است و امیدوارم در سال ۹۹ دانشگاه موافقت کند تا بتوانیم این گونه مشاوره‌ها را قبل از ورود به رشته داشته باشیم.

موسی‌زاده در پاسخ به این سؤال که برخی از دانشجویان در زمان ورود به دانشگاه در مورد گرایش رشته تحصیلی خود مشکلاتی دارند، یادآور شد: ما در دانشگاه علمی کاربردی درس دو واحدی تحت عنوان «کاربینی» در نظر گرفتیم تا افراد در ترم اول این درس را بگذرانند و ببینند که در پایان این دوره تحصیلی چه چیزی در انتظار آنهاست. 

وی گفت: این واحد درسی با محتوای خوبی نوشته شده است اما امکان دارد بد اجرا شود که من منکر آن نیستم ولی از نظر اصولی دانشگاه علمی کاربردی کاری کرده است که در هیچ دانشکده‌ای نیست و اگر این کار انجام شود اجازه می‌دهیم در ترم‌های بعد دانشجویان تغییر رشته دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول