اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

یادداشت/ علوم شناختی و نقش‌های اجتماعی رسانه‌ها در عملیات روانی

کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی به بررسی مساله «علوم شناختی و نقش‌های اجتماعی رسانه‌ها در عملیات روانی» پرداخت.

یادداشت/ علوم شناختی و نقش‌های اجتماعی رسانه‌ها در عملیات روانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بهروز تورانی کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی به بررسی مبحث علوم شناختی و رسانه پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

« رویکرد علوم شناختی، ارتباط میان رشته‌ای علوم‌انسانی را برجسته‌تر کرده است. در این میان ارتباط میان رشته‌ای علوم جامعه‌شناسی، مردم شناسی، رفتارشناسی، روان‌شناسی و رسانه‌های اجتماعی نیز مورد توجه قرار دارد. یکی از حوزه‌های مورد توجه علوم‌شناختی راهکارهای بهبود ایفای نقش‌های اجتماعی رسانه‌ها (فردی، گروهی، اجتماعی) در جریان‌های اجتماعی معاصر است.

در این نوشته با هدف توجه به فرهنگ مردمی و تمدن فرهنگی ایران، از منظر پدیدارشناسی نحوه ایفای نقش رسانه‌ها در ارتباط با چهار واقعه فرهنگی ـ اجتماعی ـ سیاسی زمستان ۹۸ در راستای نقش علوم شناختی در راهکارهای ارزیابی کارکرد، خود تحلیلی و بهینه سازی کارآمدی و کارآیی رسانه‌ها، اجمالاً بررسی شده است.

* لطفا مراقب «ما » باشیم                     

حال که در دوران معاصر، گنجی ملّی با ظهور تدریجی "هویت جمعی ملّت ما" فرادست اقشار جامعه ایرانی قرار می‌گیرد، "مراقب ما باشید".

ملت پر افتخار ایران در طول تاریخ سرمایه‌های تمدنی ارزشمندی اندوخته که از گذرگاه‌های صعب العبور چالش‌های عظیم عبور داده و در عصر حاضر نیز با تجارب گرانسنگ خود بر تنوع ذخایر تمدنی افزوده و در دوره حاضر به نیکویی بهره مندی‌های نتیجه‌بخش و غرورآفرین از آنها داشته است. در این سیر تاریخی، هماره کامیابی و ناکامی ها، شخصیت اصیل و هویت منحصر به فرد ملت ایران در کوره های حوادث ادوار تاریخی آبدیده تر، مستحکم تر، کارآزموده تر و پر تلالو شده است.

نماد شخصیت متمایز و مستقل ملت ایران، رفتارها، منش و شخصیت اجتماعی مندرج در گنجینه ها، سایت ها و اماکن تاریخی هزاران ساله است که در دوران سرنوشت سازی که سایر ملل یا به خود ندیده اند یا از مواجهه درمانده اند یا به اتکای دیگران از عهده ابراز وجود بر نیامده اند، این شخصیت وارسته ملّی توانسته متکی به فرزانگی، توانمند و سربلند دوران ها باشد.

متکی به نفس ماندن ملّتی غیور و عزتمند، طیفی از صفات ممتاز شخصیتی و کنترل های درونی را در یکایک آنان نهادینه و هویدا ساخته و ملّتی معرّف صفات متعددی چون نجابت، خلاقیت، تیزبینی، کنجکاوی، خطرپذیری و خصایلی چون هوشمندی، اقتدار، همدلی، خود تنظیمی، پویایی، عِرق ملّی، ایثارگری و اشتیاق به موفقیت، پیشرفت های متعدد و تعالی است.

ملّت شریف ایران در هنگامه اتفاق بهت انگیز ترور سرداری انقلابی، مدبر و شجاع و در مواجهه با اهداف متعدد متخاصمین از وارد کردن این شوک، تجلی جنبه ای از شخصیت اسطوره ای ملّی - میهنی خود را در حماسه ای ماندگار به ظهور رسانید و دنیا از شکوهمندی ایرانیان غیور و اقتدار بی نظیر کشور مبهوت و متحیر گشت.

هماره ملّت پرافتخار ایران علاوه بر ساخت و پرداخت خطوط دفاعی فعال، موثر و ماندگار، مستحضر به آرامش یابی از درگاه ایزد متعال بوده و پس از غلبه بر ترس‌های موهوم با نگاه عمیق به فرّ و شکوه ایزدی با قلبی سرشار از ایمان و امید از تنگناهای سرزنش خبیثان و گذرگاه های سخت و دهشتناک عبور کرده، تواناتر، عزتمند،‌ سرفراز و متکی به خویشتن بر آمده است.

پس شایسته است در هنگامه‌های تجلی شخصیت رفیع ملّت شریف ایران، یکایک آحاد ایران مراقب «ما » باشیم و نیکوتر آنکه لطفا مراقب همه «ما » باشیم.

* با یا بدون عینک‌ها

تحلیل کل گرایانه عملکرد مسوولین و افراد مطرح رسانه ها در وقایع حساس اجتماعی یک دهه اخیر کشور با نگاه به نقش و اثر رسانه ها در نحوه توصیف و تفسیر حماسه های ایفای نقش ملّی در تکریم مردمی قهرمان سلیمانی و راهپیمایی جشن مردمی روز ملّی ۲۲ بهمن به عنوان نمونه های تاییدی پس از ۴۱ سال، قابل تامل به نظر می رسد. آنچه می تواند زمینه فرآیند کشف و شفافیت تئوری استقرایی آمال و نقشه های تمدنی ملّت عظیم ایران را تسریع کند، واکاوی علل عدم تبیین تئوری های تحولات تمدن ملّی در حوزه رسانه های اجتماعی (فردی ـ گروهی) به دلیل عدم تجانس طرح واره های ناسازگار اولیه صاحبان رسانه های متعدد با پدیده های مورد اشاره است.

 این تعمق درونی زمینه ورود به تحلیل کارکردهای رسانه های متکثر و هدایت برایند بردارهای آنان در راستای شناسایی ابعاد و توسعه تئوری حقیقی تمدن سازی ملت ایران را فراهم می سازد، نه اینکه بنا بر اکتفا به قاعده هرکسی از ظن خود شد یار من، افراد دارای فرصت حضور روزانه دایمی در رسانه‌ها (شخصی، مستقل یا اجتماعی)، وقوع جریان عظیم مردمی مشایعت قهرمان ملّی و جشن مردمی روز ملّی ۲۲ بهمن را نیز به واسطه تکرار روش تست تئوری های پر اعوجاج شخصی-گروهی، بعد از ۴۱ سالگرد، ناخواسته یا تعمدا تقلیل داده، دیگرگونه نمایش داده یا مصادره به محدوده ظرفیت شخصیت و سهم خواهی‌های خود نمایند.

رفتار حرفه‌ای بهینه و مواجهه واقعی با حقایق دو واقعه مذکور در صورت احراز قدرت تشخیص و مهارت های شناسایی کدهای طبیعی ارایه شده در بطن حماسه عظیم مردم و تجلیل قهرمانان ملّی ممکن می‌شود. این موفقیت پیامد پیراستگی از هیجان زدگی‌های رایج، شکل‌گیری شخصیت‌های وارسته اصیل و سازمندی منطقی تحلیل های علمی به دور از شخص محوری برای انعکاس فرآیند و انعکاس محتوای دقیق حماسه‌های ملّی پس از ۴۱ سال مشاهده افتخارآفرینی‌های تمدنی به انتخاب ملّت ایران است.

نگاه موشکافانه به وقایع تکریم سردار شهید مظلوم و صفحات زرّین جشن مردمی روز ملّی ۲۲ بهمن به مثابه تعمق در نمونه های واقعی تصویر فرهنگ ملّی در طراز آمال و آرمان های ملت عظیم ایران"، در صورتی ممکن می شود که "تشخیص علمی قضیه های مورد نظر ملت، ویژگی های خاص عرصه حضور مردم و مجموع شرایط زمینه ای قبلی و شرایط تعدیل کننده"، ادراک، تجزیه و تحلیل، نقد و غربال شوند.

انگشت اشاره ملت ایران در مشایعت سردار اسطوره ای و جشن مردمی روز ملّی ۲۲ بهمن به مولفه هایی نظیر؛ تجلیل از تامین اهداف کوتاه مدت عملیاتی در سطح طراز ملّی مورد انتظار توسط قهرمانان حوزه تمدنی ایران؛  تمجید از روحیه انقلابی، تدبیر، شجاعت، اخلاق مداری، تعهدات اجتماعی و ایثارگری جان نثاران؛ ابراز علاقه وافر به موفقیت، پیشرفت و ترقی با تکریم حسن مدیریت بحران های متعدد داخلی خارجی؛  تمایل به وحدت گرایی در عین کثرت فرهنگی؛  ضرورت مدیریت بهینه منابع فرهنگ های ملی حوزه تمدن ایران و سایر آرزوهای تحقق یافته ملی در دوره زمانی میان مدت؛  تعظیم به هیبت الله و تقدیر از تضعیف هژمونی های استکباری؛  تجلیل وظیفه گرایی، فرهنگ مداری و تقبیح خودشیفتگی؛ تشویق هوشمندی نخبگانی میهن دوستانه؛  تکریم مدیریت اقتضایی در تامین منافع ملی – اسلامی؛  تصدیق معناگرایی، مجاهدت های درونی، حسن سلوک مردمی و مجاهدت های اجتماعی؛ تایید رویکرد مدیریت مبتنی بر عشق و عاطفه موفق در مدیریت بحران های داخلی- خارجی؛  تاکید بر صبر نتیجه گرا و شکرگزاری از نعمات عزت دفاعی؛  تصریح بر تکمیل ابعاد اقتصادی، اجتماعی و علمی اقتدار ملی؛ ترجیح همگرایی ملی- منطقه ای؛  ترجیح مدیریت معناگرای متعهد اجتماعی و وفاداری به فرهنگ و آرمان های ملی؛ کم توجهی به مدیران متکی به منابع قدرت رایج نظیر ثروت، مدرک تحصیلی، پشتیبانی رایج بروکراتیک در بیش از نیم قرن گذشته؛ پویایی آرمان های انقلاب اسلامی؛ و سایر رویکردهای ارزشمند مستطر در اذهان و گام های مردم گرانمایه بود.

تو گفتی خورشید برفراز خواهد شد               

 بیا بگذریم از راه‌های بی نقشه

 آنچه برای شناخت دیدگاه کل نگر و جامع ملّت شریف ایران در دو واقعه اخیر ضرورتی محسوس می باشد، لزوم تفکیک دیدگاه های تمدنی ملت از نظرهای شخصی (اهالی رسانه های متعدد فردی، گروهی و اجتماعی داخلی - خارجی) با اجتناب از تقلیل حماسه حضور ملی به هیجان زدگی و لزوم تعظیم عملی به تجلی مجدد همّت عالی و بازنمایی اسطوره سیاوش در غلبه بر آتشستان تهدید فرهنگ و منافع کشور و ذخایر و مصالح حوزه تمدنی ایران می باشد.   

بنابر شواهد، رسانه های فردی یا گروهی(داخلی-خارجی) صرفا به واسطه منابع در اختیار و موقعیت‌های خودساخته، لزوما در طراز تبیین منصفانه، تحلیل واقع بینانه و تفسیر موشکافانه اهداف، انتظارات، آمال و آرمان‌های تمدنی ملت فهیم ایران قرار نگرفته اند.

تقویت دیدگاه های هستی شناسانه و  فلسفی مرتبط، مطالعه پدیدارشناسانه پدیده های حضور ملی بر مبنای منابع چندگانه اطلاعات (داخلی - خارجی) و ترسیم ماتریس موقعیت از سیستم فرهنگ کران دار ملت ایران برای فهم دقیق این پدیده ها توسط شخصیت های رسانه ای الزامی حرفه ای است تا ملت را از انواع واگویه های شخصی رسانه ها یا واژگونگی تصاویر ثبت شده از انتخاب مسیر تجلّی فرهنگ ملّی تمدنی نوین و انسداد متوالی گسترش جریان انرژی های اصیل ملّت، نجات بخشد.

در این صورت همچون آحاد ملت بلند نظر ایران، فعالان رسانه ای موفق به تفسیر فرهنگ تمدنی ملت ایران از نوع تفسیر مستقیم در ذات و بستر حوزه تمدنی ایران، ادراک معانی اصیل و مفاهیم مور نظر ملّت، توصیف ساختاری و توصیف محتوایی ابعاد حماسه حضور و روح تمدن ملّی در نقاط عطف دوره تاریخی حاضر و بازبینی سبک مدیریت سلیمانی در حوزه های فرهنگی- رسانه ای- دفاعی می شوند و همگان از محدودیت های نگرشی و اکتفای برخی خودشیفتگان به تفسیر به رای شخصی، بی نیاز خواهند شد.

* نیک سیرتان، آداب حکیمانه و خود تحلیلی

با نگاه "مردم شناسی" به آرمان های ملّت شریف ایران و پس از آنکه ملّت در این دوران به نیکی از عهده تکالیف تحولی مهم خویش برآمده، سوال‌هایی محوری به نظر می‌رسد و آن اینکه؛ چگونه علل گرایش میلیونی ملت ایران به قهرمان اسطوره‌ای کشور و جشن مردمی روز ملی ۲۲ بهمن در ابعادی متناسب مورد تبیین، توصیف، تشریح مبانی و بسط مفاهیم قرار نمی‌گیرند و چرا رسانه ها با ابعاد، آثار و پیامدهای ۴۱ سال پشتیبانی عمیق مردمی از انقلاب در حوزه‌های متعدد، به نوعی برخوردی عادی می‌نمایند؟! و ...

با نگاه از این زاویه، فواید کاربست روانشناسی اجتماعی و علوم شناختی کاربردی در ایفای نقش های حرفه ای رسانه ها برای مدیریت بحران کارکرد مسوولان رسانه ها (فردی - جمعی) و تقویت عملکرد حرفه ای(شناختی - ادراکی – عاطفی) مسوولان و مدیران رسانه ها، مشخص می شود. همچنین اولویت بخشی به تمرکز بر مطالعات چند موردی برای مواجه کارآمد با سرمایه گذاری رسانه های خارجی در جهت پیشبرد راهبرد هیجان محور، دستیابی به تضعیف سرمایه اجتماعی کشور و تحقق اهداف ترورهای نرم نهادها، سازمان ها و افراد موثر و کلیدی کشور، پیش نیازی فوری به نظر می رسد. مهارت اتخاذ شیوه های آرامش یابی، آرامش بخشی و تقویت ذهن آگاهی در فضای غوغاسالاری رسانه ای، موجب گرفتار نشدن در مارپیچ سکوت نسبت به تحلیل حماسه های تاریخی و تامین انتظارات تمدنی ملت یا همسویی ناخواسته با بازنده جنگ سخت و تسهیل برد آنها در عملیات روانی جنگ نرم متقابل می شود.

گذاره‌ای حساس که در مقاله انتقادی تیموتی اگان در روزنامه نیویورک تایمز راجع به واگیر بودن شیطنت های ترامپ جلب توجه می کرد این جمله بود؛ ما همواره این هشدار بدون تاریخ انقضا پیرامون اخلاقیات انسانی را شنیده ایم:«تنها لازمه پیروزی یک شیطان این است که آدم های خوب هیچ کاری نکنند».   

تمرکز بر پوشش دقیق نقاط حساس سیر وقایع توسط کارشناسان و مدیران رسانه های فردی، گروهی و جناحی و شناسایی اولویت ها و تشخیص راه های مواجه تخصصی، نشان از  کارکردهای ملی رسانه‌ها و تسلط و توان حرفه‌ای برای توسعه ابعاد سازگاری اجتماعی در قواره ابعاد شخصیت ممتاز ملت شریف ایران و متجانس با طراز آمال و آرمان های ملت در حوزه تمدنی ایران برای متعالی سازی ادراکات شناختی مسؤلین و افراد فعال رسانه های متعدد از نقاط عطف ویژه تاریخ معاصر دارد.                                       

کارآمدی در اعمال کارکردهای انطباقی اجتماعی رسانه های داخلی حتی در صورت فضاسازی بیگانگان، امکان هدایت روزآمد و اعتلا بخشی افکار عمومی در مسیر جمع‌گرایی و اتخاذ تدابیر اجرای به موقع برنامه های حرفه ای روانشناختی را فراهم می نماید.

به عنوان مثال اقدام رسانه های خارجی در شدت بخشی دومینوی هیجان زدگی و فریب تغییر خط خبری از پیروزی های متعدد علمی ـ اجتماعی ـ نظامی و دفاعی کشور به مخدوش سازی چهره های موثر قدرت دفاعی و تخریب مقبولیت اجتماعی موازنه دفاع موشکی حافظ امینت هوایی ایران، کدام مسیرها را به ذهن متبادر می کند؛ هدایت سوگیری های عمدی یا سهوی یا تمایل به عادی سازی رفتارهای دوگانه رسانه های داخلی؟! سوء استفاده از بحران سازی های مصنوعی در جهت تامین اهداف مطرح کشورهای خارجی یا تقویت منافع ملی و پیشرفت ملت ایران ؟!

از منظر این "رفتارشناسی" بهتر می توان به دلایل پر رنگ شدن نقش رسانه ها در جنگ هیبریدی علیه کشور بعد از هر پیروزی ایران(به ویژه پس از پیروزی در جنگ۱۲روزه دفاعی اخیر،‌ همزمان با اعتراف رسانه‌های اصلی و کارشناسان آمریکایی به ارتقای کوانتومی سرعت، قدرت و دقت موشک های بالستیک مورد استفاده ایران در جنگ محدود هدفمند) پی برد.

بررسی هوشمندانه جریان هدفمند رسانه‌های آمریکایی به عنوان همیار دپارتمان امور خارجه که منجر به پیشبرد سیاست اعمال فشارها و تحریم های حداکثری علیه کشور شد و نقش تحریک افکار عمومی با کلید واژه های شفاف سازی و مسوولیت پذیری بین المللی را برای باج خواهی مداوم خارج از روندهای رسمی دیپلماتیک علیه کشور ایفا نمود، مثال های حرفه ای از کارکردهای ملی رسانه های خارجی در نقش همیار سیاست های دفاعی و منافع ملی کشورها فراروی افراد فعال رسانه ها قرار می دهد.

مدیران خودکارآمد و رسانه های فعال و با ثبات در موقعیت های مختلف و وقایع حساس، حتی در زمان بحران های اجتماعی، بر اساس تشخیص درست راهبردها و انتخاب سبک های ارتباطی مثبت، وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری و کارآمدی بالا، ارتباطات سازنده با افکار عمومی گروه های مختلف مخاطب برقرار می نمایند. رسانه های مسؤول با افزایش قدرت هماهنگی، سازگاری و تطابق درون سازمانی، با تمهید مقدمات ماهرانه برنامه های کارشناسی در مسیر مدیریت هیجان، تعارض، تفرد، انحراف افکار یا افت روحیه عمومی حول محورهای منافع و مصالح ملی، عواقب ناهماهنگی ها را کاسته و ثبات را می افزایند.

گرایش به اتخاذ سبک های مثبت ارتباط رسانه ای، تا حد زیادی موجب فراهم آوردن محیطی امن و جذاب و تعامل افکار آمیخته به تقویت های اولیه و ثانویه با هدف ارضای نیازهای افکار عمومی در ابعاد مختلف می شود.

از منظر روانشناسی و نظریه های تصمیم گیری نیز افراد دارای تیپ های گوناگون در شرایطی مشابه توان تصمیم گیری مختلفی از خود بروز می دهند. توانایی بیشتر تیپ های اجتماعی در تصمیم‌گیری های شایسته تر مورد توجه می باشد در حالی که برخی تیپ های شخصیتی دیگر، احتمالا بی تصمیمی و تردید بیشتری به نمایش می گذارند.

هنگامی که مدیران و رسانه های فعال در الگوهای رفتاری خود سبک های هوشمندانه متجانس با انواع مخاطب را در نظر بگیرند، حسن انجام وظایف توام با محبت، صمیمیت و قاطعیت حرفه ای ممکن می گردد. همچنین در صورت مدیریت اقتضایی، جلب مشارکت افکار عمومی و ترغیب آن به سمت رفتارهای سازگارانه و همدلی، زمینه های تضاد و تعارض درون رسانه ای ایجاد نشده و روند حرفه ای مساله یابی و حل مسایل در مسیر پیشرفت و توسعه کشور ولو در بحران های تحمیلی مفتوح خواهد ماند.

بدینسان ترغیب احساس خودکارآمدی های عمومی، موجب دوری از رفتارهای قالبی،کلیشه ای و پوپولیستی رسانه های متعدد شده و با افزایش مهارت های شخصی در خود کنترلی، زمینه های بروز رفتارهای مخاطره آمیز در افکار عمومی و تمایل به عملکردهای متعارض با هنجارهای اجتماعی و منافع ملی تا حد زیادی کاسته می شود.

کسب مهارت های دستیابی به تحلیل های میدانی و ادراک پدیدارشناسی وقایع حساس تاریخ اجتماعی، تجزیه و تحلیل گفتگوها و گفتمان ملّت و ترغیب به تبیین تئوری داده بنیاد در مقابل تاثیرپذیری غیر حرفه ای و سوگیری های هیجان مدار داخلی – خارجی، تاثیر شگرف بر افزایش نقش اجتماعی رسانه ها در بهبود امور کشور دارد.

 واکاوی چگونگی و چرایی نحوه غلبه تجربه عاطفی و اکتفا به هیجان زدگی در عملکرد اهالی رسانه های ما در وقایع حساس، تمایل شناخت نحوه بهبود ایفای نقش حرفه ای رسانه ها در وقایع اجتماعی حساس پیش رو را تقویت کرده و به افزایش کیفیت ادراکات مبتنی بر هوشمندی‌های چندگانه کمک خواهد کرد.

یکایک افراد غیور ملت در عرصه های پر خطر تاریخ سازی دوره معاصر عزمی راسخ داشتند و آلام بی شمار وارده از بدخواهان، عزم ملت بزرگ ایران را در تحقق آمال های ملی تقویت کردند. حال با ظهور بارقه های خردورزی، تحلیل، تدبر و تعهد ملّی در اقشار و آحاد مردم، جریان نقدهای منصفانه با هدف تدابیر سازنده برای تخصصی سازی کارکردهای رسانه ای از سوی مسوولین و مدیران رسانه های فردی و گروهی چگونه صورت می پذیرد؟         

چه وقت افراد، گروه ها و جناح های داخلی یا خارجی در هنگامه‌های تاریخی می توانند روح سترگ، نستوه و سربلند تمدن سازی ملت عظیم ایران را به عنوان اصل خدشه ناپذیر منافع عمومی ملی ارج نهند، با یا بی عینک‌ها؟

کافی است همانند ملت شریف و بزرگوار ایران از خود سوالی اساسی بپرسیم و صادقانه پاسخگوی آن باشیم. آیا هرگونه اقدام شخصی ما در حوزه ملّی، احساس عزت ملّی و هویت تمدنی اقشار ملت را مستحکم‌تر می‌سازد یا منجر به هدر رفت انرژی های روانی و معنوی و فرصت های ملّی می شود؟

 آیا شاخص وجدان گرایی ملّی که بین ملل و مسوولان کشورهای مختلف مشترک است، فقط گاه گاهی در مقایسه تطبیقی با سایر کشورها، برای حسرت خوردن ما کاربرد دارد یا می توان با روش های متنوع و به صورت متوالی این شاخص کیفی را در نحوه ایفای نقش رسانه ها در حمایت از همراستایی رفتارهای سازنده اجتماعی با انتظارات تمدنی ملّت ایران تحکیم بخشید؟ شاید بهتر است به این سوال بیاندیشیم که نظیر مسؤلیت دفاع سایبری، مسؤولان دفاع ملّی رسانه ای در جنگ نرم تحمیلی چه کسانی هستند؟ تحقق مسؤولیت شناسی زمینه نحوه حسن انجام وظیفه در ایفای این مسؤلیت را فراهم می سازد.

گاهی بهترین تحرک برای واقع بینی و جامع نگری به راهکارهای بهبود نقش آفرینی های اجتماعی یا رسانه ای، چرخش لازم برای بهبود دیدگاه است تا امکان نگاه فراشناختی فرادست اهالی رسانه ها قرار گیرد، سپس فرآیند اطلاع یابی و اطلاع رسانی عمومی در مورد وقایع حساس تاریخی را در بستر فرهنگی شناخت پدیده های اجتماعی آغاز کنیم.

به احترام ملّت بزرگ ایران،‌ این نوشته اندکی از منظر پدیدارشناسی به زمینه ها و راه های جستجوی پاسخ سوال های بالا پرداخت و از طریق مطالعات بین رشته ای و مطالعات چند موردی امکان ادامه می یابد. جامعه شناسی مردم مدار، شاخه های مختلف روانشناسی، فنون تحلیل های تبادلی و ... ما را در پیشبرد برنامه های حمایت اجتماعی و غلبه بر بازی های ذهن بازوان رسانه ای سیاست های خارجی کشورهای متعارض یاری می‌کند تا در مسیر تاریخ سازی ملّت شریف ایران،هوشمندانه منشاء آفرینش های خلاقانه در حوزه های گوناگون در مسیر تقویت و افزایش سرمایه های اجتماعی کشور باشیم.

سردار سلیمانی با یک سوال ما را به میزان ارزشگذاری خود به مقبولیت اجتماعی و احترام نسبت افکار عمومی آشنا کرد. آنجا که می‌پرسید؛ آیا من در ذهن شما آدم خوبی هستم؟ بعد از دی و بهمن ۹۸، مجدداً درک عمیق این جمله گسترده‌تر می‌شود؛ در بهار آزادی جای شهدا خالی.

شاخص‌های میزان اهتمام ما به پیگیری آرمان ها و پیشبرد برنامه های تحقق آمال رادمردان و شهدای ملّت شریف ایران چیست؟

رادمردان غافلان عهد را              از شراب جود مست خود کنند. 'خاقانی'»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول