اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار کرده است

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: دولت تصمیم دارد در سال آینده به جای 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی، 20 درصد به آن واریز کند که با این حساب خود را 16 درصد به صندوق بدهکار می‌کند.

لاهوتی: دولت خود را به صندوق توسعه ملی بدهکار کرده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1399 کل کشور در پاسخ به انتقادات مخالفین لایحه بودجه گفت: برخی از نمایندگان عنوان کردند که در بودجه به استان‌ها توجهی نشده است، در حالی که دولت در این لایحه اختیار 600 طرح بزرگ ملی را به استان‌ها وگذار کرده و به جای اینکه برای این طرح‌ها در تهران تصمیم‌گیری شود، به استان‌ها واگذار شده تا با توجه به شرایط آن استان تصمیم‌گیری شود. 

وی با بیان اینکه برخلاف ادعای مخالفین بودجه، منابع درآمدی دولت کاملاً مشخص است، گفت: نمایندگان مجلس اگر پیشنهاد دیگری دارند می‌توانند در جریان بررسی جزئیات مطرح کنند و بودجه را تغییر دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که بودجه سال 99 براساس واقعیات کشور بسته شده است. 

این نماینده مجلس ادامه داد: در بودجه پیش‌بینی شده که 50 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را واگذار کند، در حالی که همه می‌دانید دولت 7 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دارد، پس چه اشکالی دارد که این مجوز را به دولت بدهیم تا اموال مازاد خود را واگذار کند. 

لاهوتی افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه را از نقاط قوت آن دانست و گفت: دولت پیش‌بینی کرده 175 هزار میلیارد تومان از مالیات کسب درآمد کند که به نظر من یکی از تصمیمات درست دولت است، چرا که ما باید کشور را با مالیات اداره کنیم و با توجه به شرایط تورمی و تحریم، دولت می‌تواند درآمدهای خود را از مالیات تأمین کند. 

وی افزود: یکی از اقدامات خوب دولت در بودجه سال آینده، اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس است که 700 هزار میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی پیش‌بینی شده است. همچنین بر خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان نیز مالیات تعلق می‌گیرد که تمام اینها دغدغه نمایندگان مجلس بود که حالا در بودجه 99 به آن رسیده‌ایم. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: دولت پیش‌بینی کرده که 80 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که مورد انتقاد برخی از دوستان است که باید به این نکته توجه شود که دولت باید در سال آینده حدود 50 هزار میلیارد تومن از اوراق‌های قبلی که فروخته برگشت بزند، بنابراین آنچه برای دولت می‌ماند 30 هزار میلیارد تومان است. 

لاهوتی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: سقف درآمدهای دولت را به 56 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های جاری را به 430 هزار میلیارد تومان رساندیم و 83 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم که تمام این تصمیمات از سوی مجلس گرفته شده است. 

وی با اشاره به استقراض دولت از صندوق توسعه ملی گفت: در سال آینده سهم صندوق توسعه ملی باید به 36 درصد می‌رسید که دولت آن را 20 درصد درنظر گرفته، اما قرار نیست این 16 درصد را برای خود بردارد، بلکه آن را از صندوق قرض گرفته و در واقع دولت به صندوق بدهکار می‌شود و این تنها کاری است که دولت می‌تواند در شرایط تحریمی انجام دهد. 

نماینده مردم لنگرود در مجلس در ادامه گفت: یکی از نکات مثبت بودجه، توجه دولت به معیشت مردم است که کف حقوق کارمندان را از یک میلیون و 500 هزار تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان رساند که این نکته بارزی است. 

لاهوتی در پایان سخنان خود گفت: شاید برخی از انتقادات دوستان درست باشد، اما باید توجه کنیم که در شرایط تحریمی هستیم و دولت تمام تلاش خود را کرده تا بودجه خود را به بانکها تحمیل نکند که اگر این کار را می‌کرد، تورم زیادی ایجاد می‌شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول