اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایران برای انعقاد پروتکل‌های سلامت با گرجستان به منظور حل مشکلات کامیونداران ایرانی

سفیر ایران از آمادگی جمهوری اسلامی برای انعقاد و اجرایی کردن پروتکل‌های سلامت با گرجستان برای حل مشکلات پیش آمده برای کامیونداران ایرانی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح کرد.

آمادگی ایران برای انعقاد پروتکل‌های سلامت با گرجستان به منظور حل مشکلات کامیونداران ایرانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه رایزنی‌ها و تلاش های انجام شده در خصوص یافتن راهکارهای مناسب جهت کاهش تاثیرات منفی آسیب‌های شیوع ویروس کرونا بر مبادلات بین ایران و گرجستان، سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در تفلیس با «آکاکی ساقیراشویلی» معاون حمل و نقل و ترانزیت وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و آثار آن بر اقتصاد جهانی و مبادلات دو کشور، راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود، به ویژه محدودیت‌های اعمال شده بر ناوگان حمل و نقل زمینی که سهم بسزایی در مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور ایفا می‌کند، را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. 

*پیشنهادات سفیر ایران
در این ملاقات سفیر ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد و اجرایی کردن پروتکل‌های سلامت در چارچوب قوانین سازمان جهانی بهداشت با همکاری وزارت بهداشت و گمرک گرجستان  تاکید و پیشنهاد کرد: به منظور جلوگیری از تاثیرات منفی محدودیت‌های اخیر بر ناوگان حمل و نقلی و کاهش مراودات اقتصادی و تجاری بین دو کشور، اقداماتی نظیر اخذ گواهی سلامت از افراد و رانندگان، ضدعفونی کامیون‌ها در مبادی ورودی به گرجستان، تعویض محفظه‌های بار در نقطه صفر مرزی، قرنطینه صادرات و واردات کالا و اسکورت کامیون‌های ترانزیتی و همچنین بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی به اجرا درآید. 

* وزارت بهداشت گرجستان تصمیم گیر نهایی است
ساقیراشویلی نیز در این ملاقات ضمن تایید معضلات و مشکلات به وجود آمده در عرصه تجارت دو جانبه، گفت: هر چند محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های اعمال شده در ارتباط با کشورهایی همچون چین ، ایران و ایتالیا تاثیرات منفی برای اقتصاد گرجستان به ویژه گردشگری، به همراه خواهد داشت، اما نهایتا این وزارت بهداشت گرجستان است که در خصوص اعمال بیشتر محدودیت‌ها و یا کاهش آنها تصمیم گیری خواهد کرد. 
وی تعداد گردشگران ایرانی را نسبت به مجموع گردشگران چینی و ایتالیایی قابل توجه خواند و با برشمردن آثار منفی اقتصادی عدم سفر اتباع ایرانی بر بخش گردشگری گرجستان اظهار داشت: در عین حال باید واقع بینانه به موضوع توجه کنیم و بر این اساس به نظر نمی‌رسد تا زمان کنترل کامل شرایط و در آینده نزدیک، شاهد رفع محدودیت‌ها و عادی سازی تردد افراد و پروازهای مسافرتی باشیم.
ساقیراشویلی از حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب در شرایط موجود برای انتقال کالا استقبال کرد و گفت: ایران یکی از تامین‌کنندگان اصلی اقلام در حوزه‌های زیرساختی، ساختمان سازی و همچنین برخی محصولات کشاورزی گرجستان است. جایگزینی این کالاها برای بازار گرجستان به راحتی امکانپذیر نیست. لذا به نظر می‌رسد در شرایط کنونی باید بیشتر از گذشته به ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی توجه کنیم. در این خصوص ما آمادگی داریم همکاری‌های لازم را در زمینه استفاده از خط ریلی برای صادرات و واردات کالا با تجار و بازرگانان انجام دهیم. 
 در پایان سفیر ایران ضمن تاکید بر تماس مستمر دو طرف ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند بر معضلات و چالش‌های پیش آمده غلبه کرده و آثار ناخواسته این امر را بر روند رو به رشد مبادلات دو کشور که در سال‌های اخیر آهنگ خوبی به خود گرفته بود، به حداقل برسانند.

به گزارش فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس پیش از این در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس اعلام شفاهی وزارت خارجه گرجستان به این سفارتخانه بنا به تصمیم دولت این کشور که به دنبال اعلام مشاهده اولین مورد بیماری کرونا و افزایش نگرانی در انتشار و انتقال این ویروس در کشور گرجستان پدید آمده است، تا اطلاع ثانوی از ورود کلیه اتباع، خودروها و کامیون های ایرانی به گرجستان ممانعت به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول