اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تداوم انتقادات از عملکرد مجلس؛ مروری بر مهم‌ترین سوژه‌های کرونایی شما در «فارس من»

کرونا هم‌چنان در صدر مطالبات مردم در «فارس من» است. این گزارش مروری است بر مهم‌ترین آن‌ها.

تداوم انتقادات از عملکرد مجلس؛ مروری بر مهم‌ترین سوژه‌های کرونایی شما در «فارس من»

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کرونا هم‌چنان قربانی می‌گیرد؛ روزانه هزاران مبتلای جدید و صدها کُشته. همین واقعیت این ماجرا را هم‌چنان دغدغه اصلی مردم نگاه داشته است. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده شما در «فارس من» نمودار روشنی از این ماجرا است. سوژه‌هایی که اغلب مطالبه یا پیشنهاداتی است که می‌تواند نقش مؤثری در مبارزه با بیماری بازی کند. ایده‌هایی برای کمک به اقشار آسیب‌دیده یا برای کنترل بهتر همه‌گیری. این گزارش مروری بر آن‌ها است؛ ببینیم.

 

اول| هزینه ذخیره‌شده از صرفه‌جویی بنزین را به اقشار آسیب‌دیده پرداخت کنید

کرونا خیلی‌ها را زمین‌گیر کرد. بدتر از همه اما مشکلات اقتصادی ناشی از آن بود. مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیر و صاحبان مشاغل آزاد حسابی ضربه خوردند. چاره‌ای نبود؛ هیچ ایده‌ای بهتر از قرنطینه برای قطع زنجیره بیماری وجود نداشت. با این همه کمترین انتظار از دولت حمایت از آن‌ها است. البته که این مطلب آن هم در شرایط بُغرنج اقتصادی بار مالی زیادی برای دولت به‌همراه خواهد داشت.

گروهی از مخاطبان ولی برای رفع این مشکل یک پیشنهاد عالی ارائه کردند. پیشنهاد بازگرداندن هزینه ذخیره‌شده از صرفه‌جویی در مصرف بنزین به مردم. در این کمپین آمده است: «مصرف بنزین بنابر آمار رسمی، از روزی ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر کاهش داشته است. دولت به‌راحتی می‌تواند مازاد مصرف بنزین را صادر کرده و پول حاصل از آن را به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت کند. به‌ویژه به اقشار آسیب‌دیده از مشکلات اقتصادی کرونا.»

 

پیشنهاد آن‌ها حالا ده‌ها امضا بعنوان حمایت دارد. ایده‌ی مناسبی است. دولت اگر در حمایت از اقشار آسیب‌دیده جدی است، همین بنزین صرفه‌جویی شده بهترین درآمد می‌تواند باشد. عزم و اراده‌ای اگر بود.

 

دوم| تقدیر از مدافعان سلامت؛ بازخواست پزشکان خانه‌نشین

کادر درمان جانانه ایستاد؛ جنگید و تا توانست کرونا را عقب راند. البته که باید قدردان آن‌ها بود. کسانی که ساعت‌ها علیرغم ریسک بالایی که داشت، برای مراقبت از بیماران سنگ‌تمام گذاشت. اغلب نیروهای بیمارستان‌ها، پرستاران، دستیاران و اینترن‌های پزشکی. با این وجود اقلیتی هم بودند که سربند همه‌گیری، خانه‌نشینی را ترجیح دادند. کسانی که علیرغم دستمزدهای آن‌چنانی، درست در روز بحران پشت مردم را خالی کردند.

موضوعی که مورد توجه مخاطبان ما هم قرار گرفته است. کمپینی باعنوان «ابطال پروانه طبابت پزشکان خانه‌نشین در شرایط کرونا» باهمین هدف در «فارس من» تشکیل شد. حامیان این کمپین معتقدند: «متأسفانه برخی پزشکان از ابتدای شروع کرونا خانه‌نشینند! البته در صورت پیگیری خبرگزاری بعید است به‌علت سیاست وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو و ظرفیت پذیرش دوره تخصص، شکایت از متخصصان به جایی برسد.»

 

حرف به‌جایی است؛ کاش آقای دکتر نمکی و همکارانشان علاوه بر تشویق زحمت‌کشان عرصه درمان، فکری برای تنبیه این قبیل افراد می‌کرد. البته که حداقلند؛ ولی همان حداقل خدای‌ناکرده می‌تواند زحمات شبانه‌روزی دیگران را زیر سؤال ببرد. همکاران من در گروه سلامت فارس پیگیر ماجرا هستند.

 

سوم| نماینده کجایی؛ دقیقاً کجایی!؟

از ابتدای بحران کرونا کمپین‌های متعددی در انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی به ثبت رسید. کمپین‌هایی که نمودار روشنی از انتظارات مردم از نمایندگان آن‌ها برای پیگیری مشکلات و مطالباتشان بود. با این همه اهالی بهارستان خیلی زودتر از دیگر ارگان‌ها یا ادارات تخته کردند. شاید اگر پارلمان امروز تعطیل نبود و فعالیت داشت، روند مبارزه با بیماری سرعت بهتری می‌یافت. برای اطلاع بیشتر درباره مطالبات مردم از اهالی بهارستان این گزارش را بخوانید.

انتقادات ادامه دارد؛ آقایان نماینده بعد از چند ماه حتی نتوانستند یک جلسه‌ی مجازی برگزار کنند! وکیلی عضو هیأت رئیسه در این‌باره می‌گوید: «در چند مرحله اقدام به برگزاری جلسات با فناوری دیجیتالی دوسویه شد اما برخی نمایندگان به هر دلیل آنلاین نشدند یا اینترنتشان وصل نشد یا هر دلیل دیگری؛ درنهایت جلسه دیجیتالی دوسویه که برگزار شد به حد نصاب نرسید!»

 

حالا ده‌ها نفر از مخاطبان با تشکیل یک کمپین از اهالی بهارستان خواستند درباره تصمیم اخیر روحانی مبنی بر دائر شدن کسب‌وکارها بعد از بیستم فروردین ورود کنند. حامیان معتقدند: «نوع تصمیم‌گیری مقامات دولتی در بحران‌ها نشان داده عموماً تصمیمات عجیب‌وغریبی می‌گیرند که باعث تشدید بحران‌ می‌شود. لذا تا دیر نشده مجلس از انفعال خارج شده و اقدام قاطع و قانونی انجام دهد. پشیمانی سودی ندارد.»

گروه دیگری هم با امضای یک کمپین دیگر، خواستار بازگرداندن حقوق دریافتی نمایندگان به بیت‌المال در ماه‌های اسفند و فروردین شدند. آنها نوشته‌اند: «مجلس شورای اسلامی تقریباً در این دو ماه جلسه نداشته یا بسیار کم داشته. آن هم در شرایطی که بودجه تصویب نشده و کرونا بود. چرا نمایندگان حقوق کامل گرفتند؟ در حالی‌که خیلی‌ها مثل دستفروشان هیچ درآمدی نداشتند؟ درخواست داریم حداقل بخشی از حقوق را به بیت‌المال برگردانند تا صرف مبارزه با کرونا شود.»

 

بهرحال «فارس من» تا امروز مطالبات پرشمار شما را از نمایندگان منعکس کرده است. این‌که آن‌ها نزد خود و خدای خود برای برخی کم‌کاری‌ها چه توجیهی دارند، روشن نیست. شما هم اگر منتقد این اوضاع هستید، از کمپین‌های فوق حمایت کنید. امضاهای بیشتر شما زنگ هشدار بلندتری برای مسؤلان است.

 

چهارم| تقدیر و تشکر از گروه‌های خودجوش جهادی ضدعفونی‌کنندگان معابر

این همه فداکاری تماشایی است! باور کنید حضور پرشمار جوان‌های داوطلب، نیروهای جهادی برای مبارزه با بیماری در کمتر کشوری از دنیا اتفاق می‌افتد. در ایران اما از همان روزهای نخست گروه‌های مختلف داوطلب از طلبه‌ها گرفته تا اعضای پایگاه‌های مختلف بسیج پای کار بودند. از ضدعفونی معابر و مسیرهای پُر رفت‌وآمد گرفته تا رسیدگی به نیازمندان و دستگیری از مردم. حقاً این‌ها جاودانه در تاریخ باقی خواهد ماند.

حالا ده‌ها نفر از مردم با تشکیل یک پویش خواستار تقدیر و تشکر از آن‌ها شدند. این کمپین باعنوان «تقدیر و تشکر از زحمات جوانان جهادی برای ضدعفونی کردن معابر» در فارس من به ثبت رسید. حامیان آن معتقدند: «از اوایل اسفند باشروع کرونا در ایران، جوانان با تشکیل کارگروه‌های جهادی مشغول ضد عفونی معابر و ادارات شدند. اقدام آن‌ها جای قدردانی دارد. پیشنهاد می‌کنم از آن‌ها تقدیر و تشکر به‌عمل آید.»

 

حتماً؛ در اولین فرصت بعد از مهار ماجرا به سراغشان خواهیم رفت. «فارس من» در اولین فرصت از آن‌ها تقدیر و تشکر خواهد کرد.

 

پنجم| یک پیشنهاد؛ استفاده از «کُدپرداز» به‌جای پول نقد‌

اسکناس حتماً محیط مناسبی برای انتقال بیماری است؛ از کرونا گرفته تا هزار جور درد و مرض دیگر. این همه‌گیری دست‌کم فائده‌ای که داشت، توجه مردم را به بهداشت فردی و اجتماعی بیش‌تر کرد. از ابتدای بحران خیلی‌ها تلاش می‌کنند از عوامل منتقل‌کننده‌ی بیماری‌ها مانند پول نقد کم‌تر استفاده کنند. البته باید جایگزین‌های مطمئن‌تری برای آن‌ پیدا کرد. یکی از از همین جایگزین‌ها استفاده از کُدپرداز یا QR Code است.

گروهی از مخاطبین ما هم با تأسیس یک کمپین خواستار توجه بیشتر مردم به این روش شدند. در این پویش باعنوان «استفاده از کُدپرداز برای جلوگیری از همه‌گیری» آمده است: «اگر استفاده از کُدپرداز اجباری بشود می‌توان امیدوار بود که از شیوع بیشتر کرونا بدلیل استفاده از پول نقد جلوگیری خواهد شد. با این شیوه هم‌چنین تا حد زیادی نیاز مردم به استفاده از عابربانک که خود از عوامل منتشرکننده‌ی بیماری‌ها است، کاهش پیدا می‌کند.»

 

«فارس من» چند روزی هست پوست‌اندازی کرده؛ ظاهر نو در کنار امکانات جدید. تمام تلاش ما در یک‌سال گذشته نزدیک‌تر کردن هرچه بیش‌تر سامانه به سلیقه‌ها و نظرات شما بود. حالا مخاطبان خبرگزاری بیش‌تر از همیشه می‌توانند در محتوای منتشره مداخله کنند. پیگیری شبانه‌روزی سوژه‌های شما ولی هم‌چنان ادامه دارد. همه و همه برای این‌که «شما سردبیر فارس هستید!»

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول