اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

بررسی تبعات شیوع یک ویروس در جهان/ کرونا نشان داد سرمایه‌داری چه بلایی سر ملت‌ها آورده است

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه کرونا نشان داد نظام کثیف سرمایه‌داری چه بلایی سر ملت‌های خودشان آورده است، گفت: چین و روسیه یک بار هم به خاطر رفع تحریم‌های‌شان به غرب التماس نکرده‌اند.

بررسی تبعات شیوع یک ویروس در جهان/ کرونا نشان داد سرمایه‌داری چه بلایی سر ملت‌ها آورده است

حوزه احزاب خبرگزاری فارس ـ محسن صمیمی: نظم‌سازی همواره راهبردی بوده که قدرت‌های هژمون از آن به منظور تسلط بر ارکان سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهان بهره جسته‌اند.

در این میان، ایدئولوژی و مدل حکمرانی همواره پایه و اساس رقابت‌های بین المللی میان قدرت‌های هژمون بوده هر کدام تلاش کرده‌اند تا با تئوری‌سازی و برگزاری رقابت در حوزه عملکرد و مخصوصاً در میزان قابلیت نظام شان در مدیریت بحران ها، خود را به عنوان قدرت مسلط در جهان معرفی کنند. 

جهانی که آمریکا سال هاست و مخصوصاً پس از فروپاشی شوروی خود را کدخدای آن می داند، چند ماه است که درگیر یک بیماری شده که هنوز محققان و کارشناسان امر حتی از شناخت کامل آن عاجز بودند. امروز کرونا بحرانی است که مدل‌های حکمرانی جهان برای مهار آن در حال رقابت با هم هستند و افکار عمومی منتظر است ببیند کدام یک از نظام‌های سیاسی دنیا می‌تواند در همکاری بین دولت و ملت ویروس کرونا را شکست دهد.

از این روست که در حاشیه تمام ارائه آمار ها و پایش میزان ابتلا و مرگ و میر و بهبود یافتگان در کشور های مختلف، برخی نیز در پی بررسی میزان توفیق قدرت‌های جهان در مهار کرونا هستند و بنا بر روایت آمار امروز چین قدرت اول در مدیریت این ویروس است.

آمریکا پس از جنگ جهانی و مخصوصا پس از فروپاشی شوروی خود را قدرت بلامنازع دنیا می داند و از این رو است که در هر نقطه از جهان می توان اثری از آمریکا مشاهده کرد، اما برخی امروز توفیق چین در مهار کرونا را به مثابه شکست لیبرال دموکراسی به تعبیر بهتر شکست تفکر غربی قلمداد می کنند و بر این باور هستند که خورشید جهان آینده در حال طلوع از شرق است.

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات سابق و کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که با وجود شرایط جدید که در جهان ایجاد شده و ممکن است آینده دیگری را هم بزند تمرکز بر مقوله تحریم‌ها از این جهت اشتباه است که هم ممکن است به عنوان یک ضعف ملی از سوی نظام بین الملل قلمداد شود و هم توجه و نگاه مردم و نظام جمهوری اسلامی را از شرایط حساس کنونی به حاشیه ببرد.

ظهره وند معتقد است که در شرایط کنونی و با توجه به بحرانی که در حوزه دلار و یورو ایجاد شده در آینده تحریم هیچ اثری نخواهد داشت و اتفاقاً ایران که سهم اندکی در اقتصاد بین الملل دارد در این عرصه از تکانه‌های اقتصاد بین الملل در امان خواهد بود.

متن مشروح این مصاحبه را در ذیل بخوانید:

*باید نگاهمان را در مورد تحریم‌ها تصحیح و تنظیم بکنیم

فارس: در حالی که جهان درگیر شیوع ویروس کرونا هست، آمریکا حاضر نیست تحریم‌های غذایی و دارویی علیه ایران را بردارد. نگاه شما به مقوله تحریم در شرایط کنونی چیست؟

ظهره‌وند: باید نگاهمان را در مورد تحریم‌ها تصحیح و تنظیم بکنیم. ما با ایالات متحده آمریکا در یک چالش و منازعه ساختاری و جوهری هستیم. وقتی امروز با آمریکایی‌ها صحبت می‌کنیم، آقایان ترامپ و پمپئو می‌گویند هیچ تحریم غذایی و دارویی وجود ندارد و ما تحریم نکرده‌ایم و ایران می‌تواند غذا و دارو تهیه کند.این حرف آمریکایی‌ها از یک جنبه درست است چون تحریم غذا و دارو از سوی آنها وجود ندارد بلکه تحریم در نقل و انتقالات پولی و مسائل نقل و انتقال دارو و کالا است.

ما با یک نظام تحریمی مواجهیم و نمی‌توانیم موضوعی با قضیه برخورد کنیم. الان ما به هر دادگاهی هم مراجعه کنیم عنوان می‌کنند که غذا و دارو تحریم نیست؛ مگر اینکه کسی بخواهد هدیه یا صدقه بدهد که آن مقوله دیگری است که باید آن را هم اثبات کند. اگر بخواهید خرید انجام دهید باید پرداخت انجام شود و اکنون نظام پرداخت دچار مشکل است.

مسئله بیمه و نقل و انتقال مشکل دارد و مسائل دیگری چون مشکلات پولی و بانکی همگی جزو نظام ساختارهای تحریمی هستند و به همین خاطر هست که آنها نمی‌توانند یک قسمت را به طور کامل لغو و بقیه ساختار تحریمی را حفظ کنند. اگر بخواهند در این مسئله حفره ایجاد کنند، ساختار تحریم‌ها فرو می‌ریزد؛ بنابراین آن‌ها سال‌هاست که این ساختمان را شکل داده‌ و سعی کرده‌اند آن را تقویت کنند که آخرین گام آن نیز لوایح چهارگانه بود.

*لوایح چهارگانه به دنبال تقویت ساختار تحریمی بود

لوایح چهارگانه برای این نبود که ایران نجات پیدا کند، بلکه برای این بود که برای مثال اگر این ساختار تحریمی با ۶ ریشتر فرو می‌ریزد، تقویت کنند که با ۸ ریشتر هم فرو نریزد.

بحث تقویت نظام و ساختار تحریمی است و بنابراین ما مسئله تحریم را باید درست بخوانیم و ببینیم چون اگر درست دیده نشود، زمان از دست می‌دهیم و به افکار عمومی آدرس غلط ارسال می‌کنیم.

*صحبت از تحریم‌های ظالمانه و عادلانه آدرس غلط است

شاهد هستیم که همواره بحث‌هایی تحت عنوان تحریم‌های ظالمانه مطرح می‌شود ولی ظلم و عدل را در چه دستگاهی می‌بینید؟ اگر این ظلم در دستگاه ایالات متحده آمریکا دیده شود از نگاه آنها ما هم ظالم هستیم چون ساختار ایالات متحده یعنی لیبرال دموکراسی را نقد کرده ایم؛ اما اگر قبول می‌کنیم که یک نظام و ساختار مستقل و مقابل آمریکا هستیم دیگر بحث از عدل و ظلم معقول نیست و آدرس غلط است.

چین و روسیه یک بار هم برای رفع تحریم‌هایشان به غرب التماس نکرده اند و این در حالی است که اکنون چین در تحریم تسلیحاتی است و اروپا روسیه را به خاطر تحولات جزیره کریمه تحریم کرده است. آیا دیده اید که پوتین گردن کج کند و برای رفع تحریم‌ها توییت بزند؟

مگر وقتی که ما انقلاب کردیم از آمریکایی‌ها اجازه گرفتیم که الان آقای ترامپ می‌گوید من درخواستی را برای لغو تحریم‌ها دریافت نکرده‌ام که مجوزی صادر کنم؟ مفهوم آن حرف این است که برای صدور مجوز باید مذاکره کنیم. ترامپ می گوید شما از من درخواست مجوز کنید و من در این شرایط هم نمی‌توانم به شما مجوز دهم و باید برای حل مشکلاتی چون نقل و انتقال پولی و مالی پای میز مذاکره بنشینیم. وقتی مذاکره می‌کنیم می‌گویند مسئله موشکی، هسته‌ای و حقوق بشر چه شد؟ آنها تحریم را برای شکل‌دهی به یک اهرم فشار پایدار روی ایران طراحی کرده‌اند تا ایران از این طریق نرمالایز شود و ایران از مواضع و رویکردهای انقلابی دور شود و وارد نظام سیاسی‌ای شود که آمریکایی‌ها ادعای رهبری آن در محیط بین‌الملل را دارند.

از نظر من تحریم‌ها تهدید نیست و اتفاقا فرصت هم است. اکنون شرایط کرونایی ایران را با وضعیت آلمان و آمریکا مقایسه کنید. ایران را با آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و انگلیس مقایسه کنید و ببینید که در همه آمارها وضعمان از این کشورها بهتر است.

اگر شرایط تحریم است پس چرا ما این وضع را داریم؟ به نظر من کرونا یک موهبت است، چون خیلی چیزها را عیان می‌کند. ما امروز باید برای شرایط پساکرونا سوال مطرح کنیم و بیندیشیم؛ چون این پدیدار امروز ورای اینکه چه منشائی داشته باشد، واقعیت‌های بسیاری را نشان می‌دهد که باید این واقعیت‌ها دیده شوند.

* دنیا به سمت بازنگری حرکت می‌کند

هم باید هنجارها و ارزش‌های خودمان را ببینیم و هم ضعف‌ها و مشکلاتی که در دوران کرونا بیرون زده و کرونا پرده‌ها را کنار زده است. باید یک بازنگری بکنیم چون اساساً دنیا به سمت بازنگری حرکت می‌کند.

* تحریم در تفکر انقلابی یک امر پایدار است

فارس: پس به نظر شما در این شرایط تمرکز بر مقوله تحریم ها صحیح نیست؟

ظهره‌وند: اصلاً در هیچ موقعی صحیح نیست. تحریم در تفکر انقلابی یک امر پایدار است و باید تحریم را به فرصت تبدیل کرد و نقاط ضعف را به نقاط قوت و تبدیل و در تراز قدرت وارد شویم. اکنون چینی‌ها هم در تحریم هستند. آیا آنها هم مثل ما ناله و التماس می‌کنند و نامه و توییت می‌زنند؟

روس‌ها هم تحریم هستند و آیا التماس می کنند؟ برعکس، هواپیمای ایلیوشین‌شان به ایتالیا رفته و کمک‌رسانی می‌کند.

*تحریم در نظام اقتصادی ـ تجاری جهان اختلال ایجاد می‌کند

فارس: اگر از جنبه افکار عمومی نگاه کنیم، شاهد هستیم که روسای جمهور چند کشور در سخنرانی‌های خود به لزوم رفع تحریم‌های غذا و دارو علیه ایران تاکید کرده‌اند. آیا فضاسازی روانی و رسانه‌ای در جهان علیه آمریکا همزمان با تلاش برای استفاده از جنبه‌های مثبت ویروس کرونا در شکوفایی استعدادهای درونی کشور نمی‌تواند موثر و مفید باشد؟

ظهره‌وند: این مسئله را من از دو جنبه می‌بینم؛ اول از جنبه عزت و شان انقلاب اسلامی که در آن التماس کردن و کوچک نشان دادن خودمان فایده‌ای ندارد، چون اساساً فشار برای آمریکایی‌ها مهم نیست چون حیا ندارند.

ضمن اینکه ما انقلاب کردیم و این شرایط را پذیرفته‌ایم. وقتی صحبت از تحریم می کنیم تاثیرات آن فقط روی ایران نیست، بلکه در ساختار و نظام اقتصادی- تجاری جهان اختلال ایجاد می‌کند. این نقش هژمونیک و سلطه‌طلبی آمریکا را نشان می‌دهد که چیزی به نام لیبرالیسم اقتصادی وجود ندارد و همه اینها ابزار و بازی است و بدانید که اگر با ما چنین برخورد شود با دیگران نیز این گونه برخورد خواهد شد و دیگران هم باشگاه تحریمی درست می‌کنند‌.

*نظام تحریمی در دنیا فرو می‌پاشد/ تحریم در تفکر لیبرال یک دستور کار ثابت است

فارس: برخی تلاش‌ها حتی از سوی مقامات اروپایی برای رفع تحریم های دارویی ایران انجام شده است. ماهیت این تلاش ها چیست؟

ظهره‌وند: یک نکته را نباید فراموش کنیم که به اعتقاد من تحریم در تفکر لیبرال یک دستور کار ثابت هم در محیط داخلی و هم در محیط بیرونی ماست.در شرایطی که ایتالیا نیازمند است و باید دنیا به آن کمک کند، خانم موگرینی با ده نفر دیگر نامه می‌نویسند و می‌گویند تحریم‌های ایران را رفع کنید و حتی اوباما هم وارد این صحنه می شود. این کار با چه هدفی است؟ از جنبه مثبت نباید به این موضوع نگاه کرد؛ چون می‌خواهند در این شرایط کرونایی که نظام تحریمی در دنیا فرو می‌پاشد و دنیا به سمت قطبی شدن حرکت می‌کند و یک جانبه گرایی از بین می رود، ایران را که در هر نوع تغییرات در آینده کلید پیروزی است، کماکان در حوزه غرب نگه‌دارند. 

به خاطر همین است که یک سیگنال مثبت و انسان‌دوستانه نشان می‌دهند که شاید بتوانند با بازی مشترک ترامپ، دوباره میز مذاکره را بچینند. این فقط به خاطر این است که نگذارند ایران به عنوان کشور مستقل پرچمدار و الگو در جهان خود را بیرون از اراده و هژمونی آمریکا مطرح کند.

*با روند کنونی لیبرال‌های داخلی مفتضح‌اند

همچنین اگر کرونا با این روند پیش برود لیبرال‌های داخلی هم مفتضح اند؛ بنابراین چیزی ندارند چون تحریم همواره سپری برای عنصر پاسخگویی بوده است. پاسخگویی در برابر این سوال که در این ۷ سال برای این کشور چه کرده اید و این چه وضع اقتصاد است. هر وقت که می‌خواهند پاسخگو باشند، باید چماق تحریم باشد که بگویند اگر تحریم‌های ظالمانه نبود، امروز ایران گل و بلبل بود. اگر تحریم‌های ظالمانه برود انگشت اشاره را به سمت داخل می‌برند. یعنی اگر مواضع انقلابی نبود، ما اینگونه نمی‌شدیم و می‌توانستیم برویم و کنار آنها بایستیم. ولی اکنون کرونا آمده و زیرآب طرف مقابل را زده و وضع خراب اسپانیا و ایتالیا را که هفتمین قدرت اقتصادی جهان است نشان می‌دهد که اشکشان در آمده است.

امروز وضع آلمان را که سومین قدرت اقتصادی جهان است ببینید. می‌گویند اگر با این روند جلو برود نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. 

توماس شفر وزیر دارایی ایالت «هسن» آلمان 

 

وزیر دارایی ایالت «هسن» آلمان که یکی از مهم‌ترین ایالت‌های اقتصادی است خودکشی می‌کند و دلیل آن نیز این است که می‌گوید نمی‌توانم وضعیت آینده را پیش‌بینی کنم و اگر کرونا شش ماه دیگر ادامه پیدا کند چه اتفاقی خواهد افتاد.

غرب فرو می‌ریزد و ما هنوز التماس می کنیم که «ای تو که فرو می‌ریزی؛ بیا و به ما کمک کن». این چه خطایی است که در این کشور به عنوان ادبیات سیاسی شکل گرفته و ما هیچ ایده و طرحی برای توسعه اقتصادی ایران اسلامی نداریم؟ ما هیچ الگوی روشنی برای اینکه بخواهیم هم جایگاه سطح زندگی مردم و هم موقعیت بین المللی خودمان را ارتقا دهیم و هم در شرایط پساکرونا بتوانیم جایگاه خود را تعریف کنیم نداریم. مدام در مورد تحریم‌های ظالمانه صحبت می‌کنند. مگر تحریم ظالمانه و عادلانه دارد؟ مگر اینکه شما در چارچوب غربی ها قرار بگیرید.

*ادبیات در مناسبات بین المللی پوپولیستی نیست

هر چند در جنگ تعرفه‌ای وقتی آمریکا با اروپا درگیر شد، نه اروپایی‌ها گفتند ظالمانه است و نه آمریکایی‌ها گفتند عادلانه است. آمریکا تحریم کرد و اروپا هم در مناسبات اقتصادی به طرف آمریکایی فشار آورد و برای مثال تعرفه واردات اتومبیل و مواد غذایی را بالا برد. ادبیات در مناسبات بین المللی پوپولیستی نیست که عباراتی چون اعتمادسازی و تحریم ظالمانه و عادلانه مطرح باشد.

*باید بدانیم که قدرت ملی ما از چه منشائی نشأت می‌گیرد 

فارس: آنچه امروز در درون کشور باید مورد توجه قرار گیرد چیست؟

ظهره‌وند: واقعیت این است که قدرت تعیین کننده مناسبات است و ما باید بدانیم که قدرت ملی ما از چه منشائی نشأت می‌گیرد و چگونه می تواند ارتقا پیدا کند؟ 

*کرونا نشان داد که مولفه‌های اصلی در اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی کجاست

کرونا نشان داد که مولفه‌های اصلی در اقتصاد ملی و اقتصاد جهانی کجا است. یعنی امنیت، مسکن، بهداشت عمومی، آموزش عمومی و غذای مردم. وقتی غذا مهم است باید صنایع مرتبط با غذا تقویت شود و وقتی امنیت مهم است باید صنایع دفاعی کشور مورد توجه قرار گیرد.

وقتی صحبت از آموزش می‌شود، باید آموزش برای همه در کشور عمومی باشد و بهداشت باید برای همه عمومی باشد و همه باید از غذای پایدار استفاده کنند و همه اینها وابسته به عوامل داخلی است.

*کرونا یک عدالت جهانی را مطرح می‌کند

خودرو و وسایل لوکس همگی به کنار رفته اند و ماشین‌های میلیاردی گوشی خانه‌ها افتاده‌اند و حرکت نمی‌کنند. یعنی امروز چیزی که مردم می خواهند غذا، انرژی، امنیت و مسکن خوب است و این‌ها نیازی به بیرون کشور ندارند. 

ظرفیت‌های داخلی را بدانیم و بدانیم که اقتصاد جهان به سمتی حرکت می‌کند که اگر نخواست عدالت را رعایت کند زمین ما را پس می‌زند. کرونا امروز یک عدالت جهانی را مطرح می‌کند. امروز در آمریکا سیاه پوستان بیشتر می‌میرند. کرونا پرده‌ها را کنار زده و نشان می‌دهد که طبقات متوسط ایالات متحده چه وضعیتی دارند و  برای دریافت بیمه‌بیکاری صف می‌کشند، چون مردم راحت بیکار می‌شوند و موقعیت خود را از دست می‌دهند.

ما نیاز به امنیت روانی و امنیت شغلی داریم و امنیت پایدار برای تامین غذایمان می‌خواهیم. امروز کسی که مسکن دارد می تواند وارد قرنطینه شود و از مشکلات بیرون بیاید ولی کسی که خانه ندارد کجا برود؟ 

*کرونا نشان داد نظام کثیف سرمایه‌داری چه بلایی سر ملت‌ها آورده

کرونا نشان داد نظام کثیف سرمایه داری چه بلایی سر ملت‌های خودشان آورده است. کرونا اگر تا شش ماه دیگر ادامه پیدا کند، چیزی از آمریکا باقی نمی‌ماند. چرا کالیفرنیا می‌خواهد جدا شود؟ امروز طبل جدایی‌طلبی بیشتر شنیده می‌شود. ملی گرایی امروز در سطح اروپا قوی‌تر به جلو می‌رود و اتحادیه اروپا در حال فروپاشی است. بفهمیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

*صحبت از تحریم‌های عادلانه و ظالمانه آدرس غلط به مردم است

صحبت از تحریم‌های عادلانه و ظالمانه آدرس غلط به مردم است و می‌خواهند ناکارآمدی و بی‌کفایتی خودشان را بپوشاند؛ در حالی که مردم امروز نشان دادند که چه چیزی نیاز دارند. نیازهای واقعی و حقیقی مردم روشن شد و دولت نباید بیرون از این نیازها مداخله کند. اساساً دولت‌داری تغییر می‌کند و امروز بود و نبود دولت‌ها علی‌السویه شده است. 

امروز مفهوم دولت الکترونیک مطرح می‌شود و امکان دارد که فردا رئیس جمهور با حکم مجازی فردی را برای تصدی مسئولیت یک دستگاه نصب کند.

* نقش ایران در دنیای آینده تعیین کننده است

همه چیز تغییر می‌کند و آنچه در صحنه می‌ماند ملت‌ها هستند. آنچه می‌ماند نظام مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی نظامی که خود مردم و جهت‌گیری مردم مطرح است نه احزاب و گروه‌ها و کانون‌های قدرت. امروز جهان به سمت دوقطبی شدن در حال حرکت است و نقش ایران در دنیای آینده از جنبه ظرفیت سیاسی و ژئوپلیتیکی تعیین کننده است.

اینها را ببینیم و خودمان را تحقیر نکنیم. امروز باید کمک بفرستیم و مردم آماده ارائه این کمک هستند. برای ایتالیا و اسپانیا تا افغانستان کمک بفرستیم و دائم صحبت از تحریم نکنیم.

روزی تحریم‌ها قابل رفع هستند که از انقلاب اسلامی عبور کنیم و در چارچوب غربی ها امثال FATF را امضا کنیم. وقتی ایستاده ایم و ادعای آقایی داریم باید مثل آقا رفتار کنیم و نمی توانیم ادعای آقای کنیم ولی نوکرانه عمل کنیم و نوکر ترامپ باشیم. 

*تحریمی که باعث شود کشور آقامنش رفتار کند فرصت است

تحریمی که باعث شود کشور آقامنش رفتار کند فرصت است ولی اگر قرار باشد که ژست آقایی داشته باشیم ولی ذاتا نوکر باشیم باید خطوط قرمز خود را زیر پا بگذاریم. باید عزت انقلابیمان را در یابیم چون امروز بیش از هر زمان آیات قرآن می‌تواند بیشتر شنیده شود و در این شرایط نباید چشم امید ما به آمریکا و رفع تحریم‌های ظالمانه باشد.

*چین و روسیه یک بار هم به خاطر رفع تحریم‌هایشان به غرب التماس نکرده‌اند

چین و روسیه یک بار هم به خاطر رفع تحریم‌هایشان التماس نکرده اند و این در حالی است که اکنون چین در تحریم تسلیحاتی است و اروپا روسیه را به خاطر تحولات جزیره کریمه تحریم کرده است. آیا دیده اید که پوتین گردن کج کند و برای رفع تحریم‌ها توییت بزند؟ در مقابل خط لوله نورد استریم ٢ از روسیه به آلمان کشیده شده و این کشور را به دو گروه موافق و مخالف روسیه تقسیم کرده چون موافقان این خط لوله می‌گویند روسیه انرژی آلمان را تامین می‌کند. 

* در شرایط پساکرونایی ساختارهای اقتصادی فرو می‌ریزد

ادبیاتی چون تحریم عادلانه و ظالمانه در شرایط پساکرونایی که ساختارهای اقتصادی فرو می‌ریزد، مناسب نیست.

این ادعای ما نیست بلکه اظهارات هفته گذشته رئیس سازمان بین المللی کار، دبیرکل سازمان تجارت بین المللی و رئیس صندوق بین المللی پول را کنار هم بگذارید و ببینید که چه دورنمایی از نظام اقتصاد آینده ترسیم می‌شود. 

*ایران تنها کشوری که کمترین آسیب را خواهد دید

در چنین وضعیتی که تقاضای پول به حداقل خودش رسیده و امروز عرضه کل با خلا تقاضا مواجه هست تحریم می‌تواند معنی داشته باشد؟ بحرانی که  در حال شکل‌گیری است بدتر از بحران ۱۹۲۹ هست و در آن ایران تنها کشوری است که کمترین آسیب را خواهد دید چون هیچ سهمی در اقتصاد جهانی ندارد و کشوری کاملاً درون‌زا است.

در چنین وضعیتی که ایران می تواند آقا باشد و اجناس را به یک پنجم قیمت بخرد و حتی بخرد و بعداً پولش را بدهد و برای فروش کالا التماس کنند، آیا درست است که ما برای رفع تحریم‌های غذا و دارو التماس کنیم؟

*امروز دنیا تغییر می‌کند و جابه‌جایی قدرت از غرب به شرق صورت می‌گیرد

فارس: برخی اظهار نظرها حاکی از این است که کرونا فرصتی است که چین جایگاه خود را در منطقه بالا ببرد. نگاه شما چیست؟

ظهره‌وند: لیبرالیسم به زیر گِل می‌رود و قدرتی که در حال ظهور است، قدرت چین است و ما باید قدرت خودمان را دریابیم. ایران می تواند به چین تنه بزند چون چیزهایی ما داریم که چینی ها ندارند. امروز دنیا تغییر می‌کند و جا به جایی قدرت از غرب به شرق صورت می گیرد و به نظر من آمریکایی ها حتی آماده جنگ فیزیکی هم هستند. امروز بیش از هر زمان من صدای جنگ را میشنوم. ما باید بدانیم در چه محیطی هستیم و در چنین شرایطی اصلاً تحریم معنا ندارد.

*کرونا رویای لیبرالیسم را بر باد

با این حال این‌ها هنوز به خاطر ناکارآمدی خودشان و به دلیل اینکه رویاهایشان برباد رفته و کرونا رویای لیبرالیسم را بر باد داده، بر، مواضع خود پافشاری می‌کنند. چیزی جز کثافت در سیمای لیبرالیسم غرب نمانده و امروز مردم غرب هم شاکی هستند و فرقی بین مردم ایتالیا، اسپانیا، افغانستان، پاکستان و ایران وجود ندارد چون مردم همگی از دست دولت‌هایشان صدمه خوردند.

بحثی که الان وجود دارد این است که ما باید به سمت مدل های درست حکمرانی برویم. چه کسی می‌خواهد این مدل حکومتی را عرضه کند؟ چین امروز می‌گوید من نشان می دهم که آریستوکراسی که ما عرضه می کنیم بهتر از شماست.

*جابجایی قدرت در دوران پسا کرونا شکل می گیرد

امروز مردم نگاه می‌کنند تا ببینند چه کسی مدل قابل مشاهده را به آنها عرضه می‌کند امروز چین و روسیه موفق تر از غرب هستند. این به معنای این نیست که چین و روسیه بهتر از آمریکا هستند ولی می خواهم بگویم که جابجایی قدرت در دوران پسا کرونا شکل می گیرد و کسی که در اداره جامعه و شکل دهی به یک عزت و گفتمان مشارکت موفق‌تر بوده پیشروتر خواهد بود.

«شی جین پینگ» امروز گفتمان مشارکت‌پذیری را در دنیا پرچم‌داری می‌کند. «یک جاده یک کمربند» شی جین پینگ ممثّل این گفتمان است. با ترامپ خیلی فاصله دارد چون ترامپ یک فرد شیاد است و حیثیتی برایش نمانده و بسیار ناپسند است که ما به دامن این فرد التماس می‌کنیم و به مجامع بین المللی می گوییم که به ترامپ بگویید که به ما کمک کند.

* ما کلید پیروزی در معادله آینده پساکرونا هستیم

ما انسان های هوشمند و تاریخ سازی هستیم و قدرت سیاسی و فرهنگی ما و موقعیت ژئوپلیتیکی ما حتی با چین تعیین کننده است. ما تعیین کننده هستیم و کلید پیروزی در معادله آینده پساکرونا هستیم. اینها را درک کنیم و سوال این است که چرا نشسته ایم و حرف‌های دست دوم و کپک زده را تکرار می‌کنیم؟

این شیوه دولت‌داری در ایران جواب نمی دهد و من کرونا را علیرغم مشکلاتی که ایجاد کرده، در این مورد خاص یک موهبت می‌دانم. هر چند این مشکلات نه به خاطر ذات کرونا که به خاطر بی کفایتی و ضعف دولت‌ها و ناکارآمدی آنها و بی‌توجهی به شهروندان بوده است. 

*مردم اسیر دولت‌ها هستند نه اسیر کرونا

مردم اسیر دولتها هستند نه اسیر کرونا؛ و کرونا نشان داد که دولت ایالات متحده و بریتانیا قیمت چقدر بی کفایت است. همچنین نشان داد که ایتالیا در چه فضایی بدی قرار دارد و سالهاست این کشور فاقد یک دولت کارآمد است و مردم و پزشکان و پرستاران به راحتی قربانی می‌شوند.

*کرونا یادآور شد که باید عادل بود و فضای قسط‌آمیز را شکل داد 

کرونا آمد و یادآور شد که باید عادل بود و باید فضای قسط آمیز را شکل داد این بسیار مهم است و حتی به ما هم تذکر می‌دهد. الحمدلله به دلیل وجود تفکر و فرهنگ انقلابی امروز عملکرد ما بهتر از کشورهای اروپایی است و اگر نسبت مبتلایان به متوفیان را درصد بگیریم این مسئله روشن است.

ما روی 6/1 دهم درصد هستیم و انگلیس به ۱۲ درصد و آلمان از زیر یک دهم به دو نیم درصد رسیده و این میزان در حال افزایش است. همچنین اسپانیا و ایتالیا امروز ۱۲ درصد هستند و وضع همه‌شان خراب است؛ چون دولت های خوبی نداشتند و عدالت در آنجا درست نبوده و مردم فراموش شدند. کرونا می‌خواهد این فراموشی را از بین ببرد و می خواهد بگوید کره زمین اینقدر ظرفیت ندارد که ما با مادر زمین اینگونه برخورد می کنیم و منابع نابود می شود.

فرهنگ نمی‌توانست این گونه ادامه پیدا کند و خانواده مهم‌ترین عنصر شکل دهی به جامعه است و جامعه ایرانی که در آن هنجار و ارزش‌های اسلامی و اعتقادی وجود دارد، می‌تواند بهترین پایایی و بقا را داشته باشد. 

* کرونا به ما یاد آور شد که ما می‌توانیم و چقدر قابلیت داریم 

من کاسبکار تحریم نیستم اما تحریم برای ما فرصت بود و کرونا به ما یاد آور شد که ما می‌توانیم و چقدر قابلیت داریم و آن ویژگی‌ها و بخش‌های اصلی اقتصاد کجاست که دولت باید منابع محدود خود را مصروف آن کند و این منابع را بی‌جهت همانطور که در این ۷ سال نابود کرد، از بین نبرد.

* دلار و یورو مثل ۱۹۲۹ فرو می‌ریزد/ باید به سمت پول پرقدرت برویم

اقتصاد جهانی تغییر می‌کند و بدانید که دلار و یورو مثل ۱۹۲۹ فرو می‌ریزد و منابع و ذخایر ارزی که ما درست کرده‌ایم به باد فنا می‌رود. ما باید با یک تغییر به سمت پول پرقدرت برویم؛ پولی که ارزش ذاتی در درونش باشد؛ مثل طلا نقره.

* نفت را به مردم بدهیم تا صیانت کنند و قوی شوند

چرا نفت را می‌فروشیم؟ نفت را به مردم بدهیم تا صیانت کنند و قوی شوند. همان‌طور که اکنون می‌گویند که باید به مردم ویتامین و غذای خوب بدهیم تا بتوانند در مقابل بیماری مقاومت کنند، اگر مردم را قوی کنیم می‌توانند در مقابل فقر مقاومت کنند و این مسیر مقاومت موجب خواهد شد که عزت ملی شرعی و دینی و هویت خودشان را هم حفظ کنند.

اینها اشتباهات و غفلت‌های دولت‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و باید در آن بازنگری کنیم. کرونا موهبتی بود که به همه ما متذکر شد که شیوه اداره ایران و جهان به شیوه گذشته امکان ادامه ندارد و بدانیم که تغییرات چه سمت و سویی دارد و خودمان را برای آن آماده کنیم.

* بازتاب تحریم انقلابی بودن ماست

امروز هرچه داریم از انقلاب و تفکر انقلاب است و سرمایه ما هم این است و تحریم هم بازتابش انقلابی بودن ماست و نشان می‌دهد که ما کماکان در مسیر انقلاب هستیم. تحریم‌ها آمد که ما را از انقلاب دور کند و به سمت آغوش کثیف لیبرالیسم ببرد که الحمدالله تا الان موفق نشده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول