اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نخستین ثمره عادی‌سازی روابط؛ انتصاب سفیر سودان در آمریکا پس از 25 سال

وزارت خارجه سودان از انتصاب نخستین سفیر خود در آمریکا پس از گذشت نزدیک به 25 سال و موافقت واشنگتن با او خبر داد.

نخستین ثمره عادی‌سازی روابط؛ انتصاب سفیر سودان در آمریکا پس از 25 سال

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برای نخستین‌بار پس از گذشت ۲۵ سال، با عادی سازی روابط سودانی - آمریکایی - صهیونیستی خارطوم نخستین سفیر خود را در ایالات متحده آمریکا منصوب کرد.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه «الاخبار»، وزارت خارجه سودان  اعلام کرد که «نورالدین ساتی» دیپلمات کهنه‌کار خود را به عنوان سفیر سودان در واشنگتن انتخاب کرده است و مقامات آمریکایی نیز با انتخاب او موافقت کرده‌اند. هرچند که هنوز وزارت خارجه آمریکا، تا زمان تنظیم این خبر موضع خود را رسما اعلام نکرده است.

طی یک ربع قرن گذشته، تنها دو کاردار سودانی و آمریکایی در سفارت‌خانه‌های دو کشور ودر واشنگتن و خارطوم به منظور اداره امور سفارتی دو کشور، فعالیت داشتند.

در دسامبر گذشته، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تبادل سفرای دو کشور خبر داد. اما این امر پس از دیدار محرمانه «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اوگاندا روشن‌تر شد.

درباره پرونده تحریم‌ها علیه سودان و حذف نام این کشور از فهرست کشورهای تروریستی، هنوز آمریکا می‌گوید که این امر باید در کنگره تصویب شود اما انتظار می‌رود که سفیر سودان، به این امر سرعت بخشد. ضمن اینکه پیشرفت در روند عادی‌سازی روابط خارطوم با تل‌آویو می‌تواند بر این مسأله تاثیر بگذارد به ویژه که البرهان یک هفته پیش به طرف‌های رسمی توصیه کرده است که این پرونده را بررسی کنند و طرح‌های را برای توسعه روابط با تل‌آویو آغاز کنند.

شورای حاکمیتی سودان تابستان سال گذشته و بعد از آن تشکیل شد که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور این کشور بعد از چند هفته ناآرامی و سپس دخالت نیروهای ارتش، مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بهمن ماه گذشته اعلام کرد که نتانیاهو در سفر به اوگاندا با عبدالفتاح البرهان» دیدار و درباره «همکاری برای عادی‌سازی روابط» میان تل‌آویو و خارطوم رایزنی کرده است. امری که از سوی البرهان نیز تایید شد و اعلام کرد که آمریکا زمینه این دیدار را فراهم کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول