اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

مطالبه «افزایش حقوق سربازان» در «فارس من» به کجا رسید؟

کمپین مخاطبان فارس من با موضوع «افزایش حقوق سربازان» در چند قدمی پیگیری ازمسؤولان عالی کشوراست.مطالبه ای که درخواست فرزندان غیور این مرز وبوم است.آنان که غیرتمندانه از خاک، آب و ناموس دفاع می کنند. فقط یک خواسته دارند: حقوق قانونیسربازان را بپردازید!

مطالبه «افزایش حقوق سربازان» در «فارس من» به کجا رسید؟

گروه انتظامی خبرگزاری فارس- مریم عرب انصاری: همه چیز با ثبت یک سوژه در فارس من آغاز شد؛ سوژه‌ای با عنوان «اجرای قانون افزایش حقوق سربازان» که در 17 اردیبهشت سال جاری در اندک زمانی به عنوان یکی از سوژه‌های پرمخاطب فارس تبدیل شد.

حامیانش سربازان بودند. جوانانی که برای دفاع از خاک و آب و مال و ناموس کشور باید دو سال از جوانی‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پادگان‌ها، یگان‌ها و مقرهای نظامی و انتظامی سپری کنند.

موضوع در وهله اول شاید یک موضوع بدیهی بود؛ «سربازی»، اما نکته جالب این بود که همین سربازان مطالبه‌ای داشتند؛ مطالبه‌ای به حق و قانونی؛ مطالبه‌ای قانون برایشان تعیین کرده بود: " باید 60 تا 90 درصد حقوق پایوران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سربازان پرداخت کنند".

                     ***

 موضوع از چه قرار است؟

در 22 آبان سال 1390 زمانی که قانون خدمت وظیفه عمومی به تصویب رسید در ماده 49 آن درج شده است که حداقل حقوق سربازان باید 60 تا 90 درصد حقوق پایوران باشد؛ یعنی به قیمت امروزی یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 700 هزار تومان؛ در حالی که عملا چنین حقوقی به سربازان داده نمی‌شود.

علی پزشک است و چند ماهی است  در نیروی هوایی ارتش با درجه ستوان یکم در حال خدمت است. 420 هزار تومان حقوق می‌گیرد، می‌گوید: در گزارش ها آمده که یک پزشک وظیفه حقوق 800 تا 900 هزار تومانی می گیرد در حالیکه این موضوع صحت ندارد. منِ پزشک  420 هزار تومان حقوق دریافت کرده ام.

رضا کارشناس ارشد است و ‌امریه یک دستگاه دولتی. از صبح تا بعد از ظهر مثل کارمند همان اداره کار می‌کند، بدون چون و چرا. اول صبح باید بیاید، بنشیند، جواب ارباب رجوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهد و آخر سر بعد از همه برود.

رضا ناراحت است و گله‌مند؛ می‌گوید: چرا کسی فکر نمی‌کند که سرباز هم آدم است؟ احترام می‌خواهد و باید به حقوقش ارج نهاد . من با مدرک کارشناسی ارشد و دریافتی 290 هزار تومان همان کاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنم که آن کارمند در ازای حقوق چند میلیون تومانی انجام می‌دهد. تازه آن کارمند می‌تواند مرخصی بگیرد. دیر بیاید و زود برود اما من باید در مقابل او سرم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خم کنم و به او هم احترام بگذارم. مگر فرق من و او چیست؟

کمال، قبلا در قسمت تاسیسات هتل‌ها کار می‌کرد، بچه مشهد است، سربازی‌اش افتاده همین تهران، اما می‌گوید: اینقدر عایدی ما از سربازی کم است که باید 3-2 ماه یکبار بروم به خانواده‌ام سر بزنم؛ چراکه پول دریافتی کفاف بلیت اتوبوس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم نمی‌دهد.

کمال می‌گوید: سرشکسته شده‌ایم. بابا , داداش , خواهر و دوست و رفیق از دستمان کلافه شده اند.هربار به یکی رو انداخته ایم از 2 هزار تومان گرفته تا چند ده هزار تومان از آنهاقرض گرفته ایم...پولی که به ما می‌دهند کفاف رفت و آمدمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌دهد. چرا کسی فکر نمی‌کند که سرباز هم آبرو دارد و عزت می‌خواهد. مگر ما خانواده نداریم؟ در معمولی ترین مناسبات مثل روز تولد یا روز مادر یا روز پدر باید شرمنده نزدیکان باشیم و سرمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیندازیم.

                      ***

حرف‌ها، گلایه‌ها و دل‌نگرانی‌های سربازان تمامی ندارد حتی اگر ساعت‌ها و روزها بیایند و بروند؛ می‌گویند و می‌گویند اما خودشان هم می‌دانند که انگار کسی به حرفشان گوش نمی کند.

در طول این روزها که از ثبت سوژه شان در فارس من گذشت سعی کردیم لحظه به لحظه با سربازان و مشمولان باشیم از جلوی پادگانها و یگانها گرفته تا کانال‌ها و شبکه‌های مجازی حتی شماره تلفن را هم  برای ارتباط با سربازان در گروهها به اشتراک گذاشتیم.

حرف ها زده شد و گلایه ها شنیده شد.عمده مشکل حقوق بود. حقوقی که شیر مردان مان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مضیقه انداخته است؛ اگرچه دلشان برای این مرز و بوم می‌تپد، اگرچه با سن کم شان غیرت دارند و برای دفاع از ناموسشان حاضرند جان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فدا کنند، اما خب؛ باید به خواسته‌های آنها نیز احترام بگذاریم؛ خواسته‌هایی که خودشان مطرح نکرده‌اند: قانون آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب کرده و دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملزم به پرداختش کرده است اما حالا همه شانه خالی کرده‌اند از بازپرداخت مبلغی که خودشان در قانون به نام سربازان سند زده‌اند!

خواسته‌شان قانونی است؛ طبق ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی می‌خواهند حقوقشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عادلانه بپردازند. خواسته‌هایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مکتوب کرده‌اند، کمپین تشکیل داده‌ و هشتگ زده‌اند. به این و آن رو انداخته‌اند تا کسی پیدا شود و از خواسته‌شان دفاع کند.

سوژه‌شان  هم اکنون با 6 هزار و 546 امضا در صدر مخاطبان فارس من است. امید دارند که به پیگیری در صحن مجلس برسد و نمایندگانی که دغدغه‌شان مردم است به آن رسیدگی کنند.

در اولین مرحله از پیگیری خواسته‌شان به جمع سربازان رفتیم، با آنها که سوژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرده بودند تماس گرفته و صحبت کردیم. به همین موارد اکتفا نکردیم، در محدوده چند پادگان مهم در تهران با سربازان گفت و گو کردیم و خیلی راحت،‌صمیمی و بدون هیچ دغدغه‌ای رفتیم سر اصل مطلب که حقوق‌تان چقدر است؟ 

جالب است همه‌گله‌مند بودند و دغدغه‌شان حقوق بود، حقوقی که در گفت و گو با فارس حداکثر به 400 هزار تومان می‌رسید.

پیگیری مطالبات سربازان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار خود قرار دادیم، با امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح به صحبت نشستیم.

وی نیز از خواسته سربازان مبنی بر افزایش حقوق استقبال کرد و گفت: مطالبه سربازان به حق و قانونی است؛ ستاد کل هم در طول این سال‌ها پیگیر این قضیه بوده، اما متأسفانه به جایی نرسیده است؛ درست است که  طبق ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی، 60 تا 90 درصد حقوق پایوران باید به سربازان تعلق بگیرد، اما در ماده 50 همان قانون ذکر شده که باید منبعی برای آن تأمین شود؛ چون تاکنون منبعی برای تأمین اعتبار این مبلغ دیده نشده، حقوق سربازان محقق نشده است.

دریادار دوم رحیمی از پیگیری مطالبه سربازان می‌گوید: در جلسات تلفیق شرکت کردیم؛ موضوع افزایش حقوق سربازان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دولت، معاون اول رئیس جمهور و مسؤولان سازمان‌های مرتبط دنبال کردیم اما نتیجه‌ای نداد؛ حتی پیشنهاد کردیم با توجه به بار مالی 4 هزار میلیاردی اگر دولت نمی‌تواند به یکباره این مبلغ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کند، به صورت پلکانی آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد که متأسفانه باز هم نتیجه‌ای در بر نداشت.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر این مطلب که سربازان در مضیقه هستند و حقوق سربازان با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی ناچیز است، می‌گوید: ستاد کل از بودجه داخلی خود مبلغ 80 هزار تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حقوق سربازان اضافه کرد؛ برای سربازان مناطق امنیتی، فوق‌العاده ماموریتی در نظر گرفتیم؛ حق سفر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دادیم، اما باید به این توجه کنید که دولت باید حقوق سربازان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهد؛ تمام تسهیلاتی که ستاد کل در این زمینه اعمال کرده، هر چند ناچیز بوده اما از سایر بودجه‌های این مجموعه است.

                  ***

جمعیت سربازان در حدود 400تا 500 هزار نفر است. سربازانی که از درجه‌های پایین از سرباز صفر و سرجوخه گرفته تا بالاترین درجه که ستوان یکمی را برای پزشکان سرباز شامل می‌شود.جوانان غیور این مرز و بوم باید حدود دو سال در پادگان‌ها و یگان‌ها خدمت کنند، اما متأسفانه حقوق کمی که دریافت می‌کنند حقوقی از 400 تا 800 و 900 هزار تومان.( البته باید حق بیمه و خدمات درمانی و ... را از آن کسر کرد). حقوقی که انگیزه خدمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بعضی‌ها گرفته؛ شاید به جمعیت مشمولان غایب هم افزوده اگرچه تاکنون مطالعه‌ای در این زمینه انجام نشده، اما آنچه در گفت و گو با سربازان و مشمولان استنباط  شده است حاکی از نارضایتی و گله مندی آنهاست .تا آنجا که خیلی ها می‌گویند فرصت‌های شغلی‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده اند. می‌گویند... .

پیگیری خبرگزاری فارس برای احقاق حق قانونی‌ سربازان ادامه دارد. اگرچه در مراحل بعدی باید این مطالبه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مجلس و دولت پیگیری کرد اما فارس با قدرت و به جد پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول