اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ثبت اختراع دانشگاهیان سمنانی در حوزه نفت و گاز

«راکتور بسته دوار مش‌بندی‌شده دو فازی گاز- مایع» به همت محققان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

ثبت اختراع دانشگاهیان سمنانی در حوزه نفت و گاز

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه سمنان، داود معروفی مسؤول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: اختراع «راکتور بسته دوار مش‌بندی‌شده دو فازی گاز- مایع» توسط امیر حیدری عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان و وحید محمدی‌نورالدین‌وند دانشجوی کارشناسی ارشد این دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۹۷۵ به ثبت رسید.

حیدری، ثبت‌کننده این اختراع نیز با بیان اینکه امروزه افزایش کیفیت سوخت‌های فسیلی، میزان عوامل سمی موجود در نفت و گاز استخراجی، همچنین فرآیند شیرین‌سازی گاز و حذف آلاینده‌های مؤثر بر کیفیت هوای شهرها، ساخت نانو ترکیبات و نانو داروها، نیاز به سیستم‌های تا حد امکان کوچک، کم‌هزینه و پربازده را امری اجتناب‌ناپذیر کرده است، گفت: توسعه فرآیند و تجهیزاتی که بتوانند در رفع مشکلات مذکور و افزایش بازدهی محصولات راهگشا باشند، امری ضروری است که راکتور بستر دوار با تأمین سطح تماس فوق‌العاده بین فازهای گاز مایع، تجهیز قدرتمندی برای فرآیندهای جذب، دفع و استخراج چند فازی است.

وی ادامه داد: میزان فضای اشغال‌شده توسط این دسته از راکتورها به‌مراتب کمتر و در اغلب موارد، اشغال فضایی کمتر از پنج درصد در مقایسه با راکتورهای بستر ثابت برای انجام فعالیتی مشابه است.

حیدری اظهار کرد: این راکتور با داشتن مزیت‌هایی ازجمله، مستطیل شکل بودن ورودی جریان گاز به راکتور، ساختار بستر مشبک، داشتن بستر دوار و قابلیت دو جریان همسو و متقابل، در مقایسه با سایر راکتورها بازدهی و درصد عملکرد به‌مراتب بالاتری را ارائه می‌دهد.

مخترع دانشگاه سمنان، این دستاورد را گام مهمی در دستیابی به دانش راکتورهای بستر دوار و افزایش بازدهی این نوع از راکتورها دانست.

این اختراع دستاورد طرح پژوهشی ارائه‌شده در دانشگاه سمنان با حمایت مالی معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه و مدیریت امور فناوری دانشگاه سمنان است که در آزمایشگاه تحقیقاتی مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرآیند (psmlab.ir) دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان انجام پذیرفته است.

انتهای پیام/74042/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول