اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

سرانجام کمپین استیضاح روحانی و وزرا؛ مهم‌ترین پیگیری‌های فارس من هفته گذشته چه بود؟

این گزارش مهم‌ترین موضوعات پیگیری‌شده هفته گذشته در «فارس من» مرور‌ می‌کند؛ از سرانجام کمپین استیضاح هیأت وزرا گرفته تا مشکلات اهالی اوزون‌تپه.

سرانجام کمپین استیضاح روحانی و وزرا؛ مهم‌ترین پیگیری‌های فارس من هفته گذشته چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ استیضاح؛ از وزاری مختلف گرفته تا شخص رئیس‌جمهور مطالبه روشن این‌روزهای اغلب مردم است. تواتر کمپین‌های ثبت‌شده در این‌باره نمودار روشنی از این مدعا است. بررسی این موضوع هفته گذشته در دستور کار گروه سیاسی خبرگزاری قرار داشت. بعلاوه کمپین ده‌ها هزار نفری دستیاران پزشکی، مشکلات مردم پاکدشت و تعیین تکلیف اراضی «اوزون‌تپه». این گزارش هفتگی پیگیری‌های «فارس من» است.

 

۱| مطالبه جدی مردم برای استیضاح رئیس‌جمهور و هیأت‌وزرا؛ برنامه مجلس چیست؟ 

بی‌عملی، بی‌برنامگی، کهولت سن و خود درگیری! ماحصل دولت مستقر بیش از این‌ها نیست. واقعتی که اوضاع معیشت جامعه را حسابی ناگوار کرده است. حق دارند مردم اگر انتظار دارند مجلس، وزرا یا شخص آقای رئیس‌جمهور را استیضاح کند. البته که استقرار نمایندگان تازه و اعلامیه‌های آنان مبنی برکنترل دولت و بهبود اوضاع اقتصاد، انتظارات افکار عمومی را بالا برده. موضوعی که به‌خوبی از پویش‌های متعدد ثبت‌شده در «فارس من» نمایان است.

ده‌ها مطالبه مختلف از اهالی بهارستان در همین یکی‌دو ماه اخیر برای استیضاح اعضای مختلف هیأت وزرا در «فارس من» به‌ثبت رسیده است. مطالباتی که حالا یک بدنه‌ی رأی چند ده‌هزار نفری دارد. از استیضاح وزیر ورزش به‌خاطر افتضاح ویلموتس گرفته تا استیضاح وزیر علوم بخاطر ندانم‌کاری در اجرای آزمون سراسری، استیضاح وزیر اقتصاد برای فاجعه‌ای که در ماجرای «دارا دوم» آفرید و البته ده‌ها کمپین برای استیضاح حسن روحانی.

 

البته که استیضاح هیأت وزرا یا رئیس‌جمهور حق مجلس است؛ مهم‌ترین ابزار نظارت نمایندگان. با این وجود به‌نظر نمی‌رسد باتوجه به اندک‌فرصت باقی‌مانده تا انتهای دولت ساز و کار مؤثری باشد. تصور کنید همین فرایند رأی‌گیری استیضاح در صحن علنی، انتخاب سرپرست، معرفی وزیر جدید و رأی‌گیری درباره آن خودش چند ماه زمان می‌برد! آن‌قدر که وزیر جایگزین احتمالاً دست‌بالا تنها به‌اندازه یک «سلام‌وعلیک» فرصت کار کردن در دولت روحانی خواهد داشت!

موضوعی که در سخنان ویدئوکنفرانس اخیر رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس هم نمود داشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره فرمود: «همه‌ دولت‌ها موظّفند تا روز آخر تلاش کنند؛ تا لحظه‌ی آخر. در این شرایطِ حسّاسِ سالِ آخریِ دولت که سال اوّل شروع کار شما و فعالیّت شما است، بایستی سعی کنند فضا را به نحوی مدیریّت کنند که به کار لطمه نخورد. مراقبت بشود؛ جوری مدیریّت کنید فضا را که به کار مهمّ کشور هیچ ‌گونه لطمه‌ای وارد نشود.»

 

همکاران من در گروه پارلمان خبرگزاری بنابراین مطالبات متواتر شما را پیگیری کردند. نمایندگان اما اغلب معتقدند همان‌گونه که رهبری فرمودند، استیضاح روش مناسبی برای کنترل دولت آن هم در واپسین سال ریاست جمهوری روحانی نیست. اگرچه باید نظارت‌های سفت‌وسخت از وزارت‌خانه‌های مختلف را ادامه داد. مثلاً علی نیکزاد نائب‌رئیس مجلس معتقد است استیضاح هیأت وزرا در دستور کار نیست اما «پس چی شد؟» را مستمراً پیگیری خواهیم کرد.

بعلاوه گروه سیاسی خبرگزاری در قالب یک گزارش مفصلاً مطالبات اخیر شما را برای استیضاح وزرای مختلف دولت روحانی مورد بررسی قرار داد. مطالباتی که روی هم توانسته بودند ده‌ها هزار امضا بعنوان حمایت جمع‌آوری کنند. متن کامل این گزارش را در لینک مقابل بخوانید: پیگیری مطالبات مردمی در قبال پاسخ‌گو بودن دولت در فضای آرام‌تر

 

۲| تداوم پیگیری کمپین ده‌ها هزار نفری دستیاران پزشکی؛ وزارت‌خانه: پیگیریم

عمده بار بهداشت و درمان به‌عهده آن‌ها است؛ دستیاران پزشکی را می‌گویم. اینترن‌ها و رزیدنت‌ها. کسانی که چند سال پایانی دوره آموزشی‌شان را در بیمارستان‌های دولتی همه کاری می‌کنند. از معاینه و طبابت گرفته تا رسیدگی به بیماران و تر و خشک کردنشان. بار مسؤلیت آن‌ها در این کرونا بازار بیشتر از همیشه هم شده بود. با این وجود کمترین حقوق و دست‌مزد شامل حال آن‌ها است.

کمپین آن‌ها همین تازگی در «فارس من» به‌ثبت رسید. کمپینی باعنوان «مجلس طرح تبدیل «کمک هزینه تحصیلی» دانشجویان پزشکی به حقوق را تصویب کند» که همین حالا بیش از ۲۲هزار امضا دارد. عمده مطالبه‌شان هم کاهش ساعات موظفی، اجرای بیمه و سنوات تأمین اجتماعی طبق قانون کار، افزایش حقوق و مقرری و کاهش تعهدات و مسؤلیت‌های عجیب‌وغریب محضری است.

 

هفته گذشته میزبان سردبیران سوژه در محل خبرگزاری بودیم؛ نشستی که البته باتوجه به درگیری بچه‌ها در بیمارستان‌ و البته مراعات پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این میزگرد دکتر هویدایی رئیس انجمن ابن‌سینا، مهرداد افکاری، یاسمن منصوری و علی نوروزی از دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، آرمین سعیدی از مسؤلین شورای صنفی و مهشید دارابی از اعضای شورای دستیاری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران حضور داشتند.

عمده گلایه‌های مطرح‌شده از جانب بچه‌ها حول همین مسائل بود. این‌که در مقایسه با ساعات کاری بالا، دریافتی پایین‌تر از حتی کفِ وزارت کار دارند؛ این‌که تمام زحمات و مسؤلیت‌ها در بیمارستان پای دستیاران پزشکی است؛ این‌که چرا اینترن‌ها علیرغم دانشجو-معلم‌ها نه حقوق درست‌درمان دارند، نه بیمه نه سنوات و این‌که چطور شرایط سخت کاری زمینه مهاجرت نیروهای توانمند در حوزه سلامت‌وبهداشت فراهم آورده است. مشروح گفت‌وگو این‌جا.

 

همکاران من هفته گذشته موضوع را از مصطفی معین رئیس شورای‌عالی نظام‌پزشکی پیگیری کردند. وی اغلب مطالبات مطروحه از جانب بچه‌ها را قبول داشت و گفت: «در نظام بهداشت و درمان سه گروه هستند که اغلب به آن‌ها بی‌مهری می‌شود؛ اول پزشکان عمومی، دوم پرستاران، سوم اینترن‌ها و رزیدنت‌های پزشکی.» وی البته قول داد مطالبات به‌جای آنها را از وزارت بهداشت پیگیری کند.

پیگیری ماجرا از معاون دانشجویی وزارت بهداشت اقدام دیگر همکاران من در گروه سلامت و بهداشت خبرگزاری بود. وی در این‌باره به‌خبرنگار ما گفت: «دستیاران پزشکی در حقیقت سربازان خط مقدم جبهه درمان هستند. نه تنها در شرایط کرونا، بلکه در همه موارد باید از آنها تقدیر و تشکر کرد. عزت‌نفس این دستیاران برای ما بسیار با اهمیت است. تلاش می‌کنیم مطالبات آنها را مرتفع کنیم.»

 

معاون وزیر مثلاً درباره تعهدات یک‌طرفه‌ای که از دانشجویان گرفته می‌شود قول داد برخی بندهای این تعهدنامه‌ها اصلاح یا ملغی شوند. وی هم‌چنین اعلام کرد وزارت‌خانه در تلاش است تا از طریق هیأت امنا دریافتی دستیاران را دست‌کم ۵۰درصد افزایش دهد. وی هم‌چنین از رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی برای برقراری بیمه و سنوات و دیگر مقرری‌های قانونی برای آنها گفت.

 

پیگیری‌های «فارس من» برای دستیاران پزشکی هم‌چنان ادامه خواهد داشت. صمیمانه امیدواریم تلاش‌های وزارت‌خانه و نظام‌پزشکی برای احقاق حقوق دانشجویان نخبه پزشکی قرین توفیق شود.

 

 

۳| پیگیری مطالبه یک اتحادیه کارگری در پاکدشت؛ مردم: ۴۰۰۰ خانواده درگیرند

اعتراض مردم درباره یک اتحادیه کارگری است؛ اتحادیه‌ای که ۱۸ سال پیش برای خانه‌دار شدن هزاران کارگر در شهرستان پاکدشت تشکیل شد. اتحادیه‌ای متشکل از ۳۵ تعاونی با بیش از ۴۰۰۰ نفر عضو. همان زمان نسبت به اخذ مجوزها اقدام کرد. تا امروز اما به نتیجه خاصی نرسیده است. مطالبه آن‌ها مرداد همین امسال در «فارس من» به‌ثبت رسید. صدها امضا جمع کرد و روی میز پیگیری‌ها قرار گرفت.

همکاران من در دفتر استان تهران خبرگزاری هفته گذشته موضوع را با سردبیران و حامیان سوژه در میان گذاشتند. تک‌تک آن‌ها دلِ پری داشتند. از این‌که همان زمان کلی پول دادند و هم‌چنان مستأجرند. از این‌که چرا مسؤلین دولتی برای اعطای مجوزها دست‌دست می‌کنند. از این‌که از فرمانداری گرفته تا استانداری و وزارت راه فقط وعده می‌دهند و تا این لحظه خبری از اقدام مؤثر نیست.

 

بعلاوه همکاران من موضوع را از اداره ثبت و اداره محیط‌زیست شهرستان هم پیگیر شدند. درنهایت این‌که بنابر شنیده‌ها اعتراضات جامعه کارگری فاصله چندانی تا توفیق ندارد. گفته شده موضوع الحاق این اراضی به محدوده شهری یا تبدیل زمین‌ها به «شهرک» روی میز وزارت راه‌وشهرسازی است. تصمیمی که درصورت اتخاذ در وزارت‌خانه می‌تواند این کمپین را هم به موفقیت برساند. امیدوار و منتظریم.

 

۴| تعیین تکلیف اراضی «اوزون‌تپه»؛ اهالی درنهایت «شهروند» شدند!

اوزون‌تپه بیخِ گوش پایتخت است. منطقه‌ای با صدها سکنه که تا پیش از این از ابتدایی‌ترین حقوق زندگی محروم بود. نه برق نه گاز نه راه درست‌درمان نه حتی خدمات شهری اولیه. باور می‌کنید زمستان گذشته مردم در سوز سرما کنار آتش گرم می‌شدند!؟ حتی اداره برق حاضر نبود ترانس سوخته را برای تأمین روشنایی دوباره تعمیر کند. مسؤلین محلی گفته بودند اهالی اگر روشنایی می‌خواهند، دست به جیب شوند!

کمپین آنها دی‌ماه ۹۷ در «فارس من» به‌ثبت رسید. گزارش افشاگرانه فارس درباره مشکلات مردم منطقه خیلی زود باعنوان «مردم این‌جا شهروند نیستند» منتشر شد. گزارش مستند و تکان‌دهنده‌ای که از محرومیت‌های صدها خانوار بیخ گوش تهران خبر می‌داد. گزارش حسابی صدا کرد؛ خوب چرخید و مورد توجه مسؤلین محلی قرار گرفت. آن‌قدر که از نمایندگان مجلس تا معاون استاندار را در آن سوز سرما شبانه راهی اوزون‌تپه کرد.

 

پیگیری‌های همکاران من برای اهالی مظلوم اوزون‌تپه ادامه داشت. علاوه بر مشکل برق، کلنگ پروژه گازرسانی هم به‌زمین زده شد. حالا هم با تلاش‌های دفتر تهران خبرگزاری فارس، بنیاد مستضعفان برای تعیین تکلیف اراضی مردم پیش‌قدم شد. آن‌طور که مسؤلین اعلام کردند قرار شده زمین‌ها با تنها ۳۰درصد ارزش واقعی و به‌صورت اقساطی به مردم واگذار شود.

تلاش همکاران من برای جلب رضایت شما ادامه دارد. از پیگیری مطالبات گرفته تا بازطراحی سامانه مطابق با آرا و ایده‌های شما. خبرهای بیش‌تری در راه است. بزودی امکانات تازه «فارس من» رونمایی خواهد شد. منتظر باشید. در این روزهای مبارک، میانه عزاداری‌ها از ما هم یاد کنید؛ التماس‌دعا!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول