اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

محاسبه ابزاری نشانه عقلانیت نیست

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه عقلانیت اصل اول معنویت‌گرایی است، گفت: این‌طور نیست که همه محاسبات بر اساس مادیات باشد، توجه به خدا توکل به او مهم است ، اگر محاسبه فقط ابزاری شود این عقلانیت نیست.

محاسبه ابزاری نشانه عقلانیت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین در نماز عبادی و سیاسی این شهر در مصلای بندر انزلی با اشاره به  پنج رکن اساسی برای به وجود آوردن تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: رکن اول ابزار است، اگر در جامعه‌ای ابزار متناسب بافرهنگ آن مردم و تمدن آن جامعه فراهم شود موجب پیشرفت آن جامعه می‌شود.

وی اصل دیگر تمدن سازی در جامعه بحث عقلانیت دانست و افزود: در جامعه‌ای که تمدن و فرهنگ باشد عقلانیت در آن جامعه رشد پیدا می‌کند و اگر در یک جامعه عقلانیت رشد پیدا کند در آن جامعه نظم و امنیت و توجه به ضوابط باید خیلی پررنگ‌تر باشد.

امام‌جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مردم می‌بایست در مواجه با چالش‌های پیش رو  به دنبال راه درمان باشند، گفت: اگر در جامعه‌ای تگنای اقتصادی و معیشتی هست نباید امنیت جامعه را به خطر انداخت و وقتی جامعه‌ای دچار نوسان اقتصادی می‌شود مردم باید ببیند صلاحشان چیست تا آن‌ها درمان کنند.

شمس‌الدین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که برخی اسم عقلانیت و عقل را می‌آورند اما منظورشان ترس و انفعال در مقابل دشمن است، بیان کرد: آن‌هایی که عقلانیت را شعار می‌دادند  برعکس عملکرد داشتند، عقلانیت از نگاه آن‌ها یعنی فقط تعامل کردن با مستکبرین و آن‌ها همیشه به دنبال معنا کردن عقلانیت از نگاه خودشان بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه عقلانیت بر چند اصل استوار افزود: عقلانیت اصل  اول معنویت‌گرایی است، این‌طور نیست که همه محاسبات بر اساس مادیات باشد، توجه به خدا توکل به او  مهم است ، اگر محاسبه فقط ابزاری شود این عقلانیت نیست.

امام‌جمعه انزلی اصل دوم در عقلانیت را  تحول‌گرا بودن دانست و تصریح کرد: در این اصل متوقف شدن و بی‌حرکت بودن معنایی ندارد کسی که این اصل را دنبال نمی‌کند همیشه به دنبال این است که جامعه همیشه زیر سلطه دشمنان باقی بماند و برای آن تلاشی نمی‌کند همانند همان کسانی که می‌گفتند به عقب برنمی‌گردیم ولی به خیلی عقب‌تر برگشتند.

شمس‌الدین با بیان اینکه اصل سوم در تمدن سازی فضائل اخلاقی است، گفت: در فرهنگ غربی چیزی به‌عنوان فضائل غربی نمی‌توانید پیدا کنید و همان‌طور که می‌بینید با تمام امکانات روز اما همچنان در اخلاق در بین مسؤولین خود و برخورد با مردم دچار ضعف هستند.

وی با اشاره به اینکه این سه اصل در ایجاد تمدن مهم و اساسی است و اگر هرکدام نباشد آن جامعه شکل نمی‌گیرد بیان کرد: امروز آن تمدنی که باید با این سه اصل به وجود آید مسؤولیتش بر عهده‌ مردم و جوانان است خصوصاً بسیجیان و به گفته‌ی امام راحل بسیجیان جهان اسلام باید در فکر حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است و باید تمدن اسلامی با دستان شما ساخته شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول