اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مسجد مسکن مهر دهاقان، قرارگاهی برای مشکلات مردم

مسجد الجواد(ع) محله مسکن مهر شهر دهاقان که به همت بسیج و بسیجیان ساخته شد؛ اکنون قرارگاهی برای حل مشکلات مردم است.

مسجد مسکن مهر دهاقان، قرارگاهی برای مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، مساجد امروز به عنوان یک پایگاه فرهنگی نقش مهمی در تبیین ارزش‌های اسلامی در جامعه بر عهده دارند و بسیج و مساجد باید با پیوندی استوار و جاودانه، زمینه جذب هر چه بیشتر جوانان بسیجی را در مساجد فراهم کنند؛ از آنجا که بدنه اصلی بسیج را مساجد و محلات تشکیل می‌دهد، سازمانی تحت عنوان سازمان بسیج مساجد و محلات به تصویب رسید و فعالیت‌های خود را رسماً آغاز کرد.

این سازمان سیاست‌هایی همچون بصیرت‌افزایی و ترغیب افراد به مشارکت در حماسه سیاسی، جذب حداکثری اعضای بسیج، عمق بخشی و ارتقاء کیفی حلقه‌های تربیتی صالحین، تعلیم و ترویج سبک زندگی اسلامی و نهادینه‌سازی آن در بین جامعه، تأثیر جدی بر ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را دنبال می‌کند.

خواستیم در بین خدمات بسیج در شهرستان دهاقان، یکی از خدمات بسیج را که ماندگار است بیان کنیم، دیدیم چه خدمتی بالاتر و سرآمدتر از ساخت مسجد و خدمت به مردم است.

 سال ۱۳۹۳ برای اولین بار بسیج برای آبادی مسجد محله مسکن مهر شهر دهاقان وارد میدان شد؛ شاید کسی نمی‌دانست که مسجد الجواد (ع) یکی از فعال‌ترین مساجد در عرصه خدمت و فعالیت برای مردم شهرستان دهاقان خواهد شد.

بسیج و تفکر بسیجی منجر به ساخت مسجد شد

خیلی‌ها می‌گفتند مگر با دست خالی می‌شود مسجد ساخت در شرایطی که شرایط زندگی مردم بسیار سخت و مناسب نبود، تنها چیزی که باعث شد همه قوا و امکانات و توانمندی‌ها را در جهت ساخت مسجد و آبادی محله تجمیع شود، بسیج و تفکر بسیجی بود.

بسیجیان این محله برای اقامه فریضه نماز با حضور در مسجد اقدامات بسیاری انجام دادند و از یک کانکس برای حل مشکلات محله آغاز کردند. کانکسی که قرارگاه خدمت و جهاد شده بود، قرارگاهی که می‌خواست با ساخت مسجد،  پایگاه بزرگی برای مجاهدت ایجاد کند و در کنار همه آن‌ها گرهی از مشکلات مردم باز کند.

برای اقامه هر نماز باید همه وسایل را چینش کنی و دوباره جمع کنی، چقدر مشکل است ولی این روحیه بسیجی بود که اینگونه عمل می‌کرد و برایش این کار شیرین بود. زمانی که کسانی که باید به فکر مردم باشند از خود سلب مسؤولیت می‌کردند، این بسیج بود که با همه وجود در صحنه حاضر می‌شد. فقط بسیج و تفکر بسیجی بود که وسط میدان مبارزه برای خدمت آماده مجاهدت بود.

همت و  تفکر بسیجی باعث شد که طی ۲ سال مسجد بتواند مکانی برای عبادت و حضور مردم در همه مناسبت‌ها باشد، مسجدالجواد (ع) مایه امید و نشاط اهالی و مردم و مکانی برای آرامش بخشیدن به مردم شد.

تجمیع همه امکانات برای ساخت این مسجد و نامه‌نگاری‌ها و پیگیری همه امورات با نگاه بسیجی‌وار، شدنی بود و امروز شاهدیم که مسجد با زیرساخت نیروهای مخلص و مجاهد و مسجدی در جهت حل همه مشکلات قدم برمی‌دارد و لحظه‌ای از خدمت فروگذار نیست.

ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منازل

مجموعه مسجد با همه افراد از جمله روحانی مجاهد مسجد، هیأت امنای مسجد، پایگاه‌های بسیج برادر و خواهر، کانون فرهنگی و هیأت مذهبی، دفتر آستان قدس رضوی، هیأت رزمندگان، همه با ظرفیت نیروهای بسیج تشکیل شد و در راه خدمت به مردم اقدام به برپایی نمازهای جماعت به صورت منظم، اجرای همه مراسمات و برنامه‌ها، تأسیس خیریه مسجد و ارائه خدمات به مردم، تشکیل صندوق مردم‌یاری مسجد و پرداخت وام به بیش از ۱۰۰ نفر کرد.

در این مسجد کارگاه تعاون و تعالی مسجد راه‌اندازی و ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منازل و ایجاد شغل به تعداد ۲۰ نفر انجام شد، همچنین از مشاغل خانگی با راه‌اندازی شبکه‌ای توانمند برای بازاریابی محصولات حمایت می‌شود.

اعزام ۲۰۰ نفر به کربلای معلی با پرداخت وام، اجرای طرح آتیه فرزندان برای نوجوانان مسجد، اعزام ۳۰۰ نفر به مشهد مقدس، اعزام بیش از ۴۰ اتوبوس به قم و جمکران، انجام مشاوره و برنامه‌های جنبی برای کمک به مردم، برگزاری دوره‌های سبک زندگی، برگزاری کلاس‌های قرآن و تقویتی تنها بخشی از اقدامات فرهنگی این مسجد است.

 توزیع بیش از هزار و ۴۰۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ بن کالا

با شیوع بیماری کرونا و وارد شدن کشور به وضعیت بحرانی که  موجب آسیب دیدن مشاغل زیادی شد، اقداماتی مثل، پخت نذری و غذای گرم و توزیع بین خانواده‌های نیازمند، تهیه و توزیع بیش از هزار و ۴۰۰ بسته معیشتی و ۴۰۰ بن کالا، تهیه و توزیع بیش ۲ هزار بسته گوشت نذری، تهیه بسته‌های تحصیلی و توزیع بین دانش‌آموزان نیازمند به تعداد بیش از ۸۰۰ بسته و حمایت ویژه از ۴۰ دانش‌آموز مستعد جهت کسب قله‌های پیشرفت انجام شد.

در راستای رعایت موازین بهداشتی، ایستگاه سلامت و توزیع و تولید ماسک با بهترین کیفیت و توزیع مواد ضدعفونی‌کننده برای رفع مشکلات بیماری کرونا انجام شد.

حضور دائم مسجد محله و رصد آسیب‌ها و ارائه راهکار برای حل مشکلات اقدام بسیار مهمی است که در این مسجد انجام می‌شود و با راه اندازی گروه جهادی حداقل ۱۰ مورد از مشکلات این محله حل شده است؛ پیگیری برای رفع مشکلات محله با دعوت از مسؤولان مرتبط، پیگیری برای بر داشتن دامداری‌های موجود در حاشیه محله، پیاده‌‌روسازی و ایجاد امکانات مورد نیاز محله مسکن مهر نیز توسط مجموعه مسجد انجام شده است.

در پایان باید بگوییم خدمتی که بسیج در محله مسکن مهر انجام داد؛ ساخت مسجدالجواد(ع) بود و این مسجد با حضور بسیجیان محلی شد برای خدمت به مردم که الحق و الانصاف باعث خیر و برکت بوده، هست و خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ک۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول