اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«الاخبار»| ماجرای حمایت مالی امارات از «سعد الحریری» چیست؟

ابوظبی در جریان سفر نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان به امارات به او وعده حمایت مالی را داد، امری که به نوشته روزنامه الاخبار با توجه به سیاست کلی اماراتی‌ها و سعودی‌ها دارای یک پیام ضمنی به الحریری بود که یا باید در جبهه آنها باشد یا از نخست‌وزیری انصراف دهد.

«الاخبار»| ماجرای حمایت مالی امارات از «سعد الحریری» چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «الاخبار» لبنان در یادداشتی با محوریت ماجرای اعلام حمایت امارات از الحریری و جریان سیاسی آن، نوشت: «تمامی عوامل برای تنگ‌تر شدن عرصه برای تولد دولت در لبنان به نخست‌وزیری «سعدالحریری» دست به دست یکدیگر داده‌اند. مشکلات جدید نیستند و به مانند مین‌هایی هستند که پیش از مکلف شدن الحریری به تشکیل دولت در ۲۲ اکتبر گذشته کار گذاشته شده‌اند. اما صحبت درباره آنها پس از سفر نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان به امارات در هفته گذشته بار دیگر آغاز شد.»

در ادامه این یادداشت آمده است:  از همان آغاز سوالاتی درباره موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در خصوص تشکیل دولت لبنان طرح شد. اینکه آیا آنها «پوشش عربی» مورد نیازی که الحریری به دنبال آن است تا دولت خود را تشکیل دهد، تامین خواهند کرد یا تصمیم آنها همسو با تداوم محاصره لبنان از نظر سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، پاسخ این سوالات خیلی زود روشن شد و آن اتخاذ همان سیاست دولت «دونالد ترامپ» در قبال لبنان و حزب‌الله بود که این دو را از هم جدا نمی‌داند. هدف نیز سرنگونی حزب‌الله از طریق جدا کردن آن از همپیمانانش بود و به همین دلیل اقدام سازمان‌دهی شده علیه «میشل عون» رئیس‌جمهور و جریان ملی آزاد (التیار الوطنی الحرّ) صورت گرفت. 

در ادامه این یادداشت با اشاره به اینکه دیگر دوران عوام‌فریبی کشورهای عربی و غربی به پایان رسیده و این بازیگران خود را در زمره دشمنان کل لبنان قرار داده‌اند و برای تحقق اهداف و پروژه‌هایشان ابایی از نابودی این کشور ندارند.

بنا بر این گزارش،  در جریان سفر اخیر الحریری به امارات، مقامات این کشور از آمادگی برای حمایت مالی از او و جریانش و جلوگیری از فروپاشی و سقوط آن خبر دادند. امابه دور از نیازهای «شخصی» حریری، امارات و در پس آن سعودی‌ها خود را نگران لبنان یا مسئول برای کمک به آن برای خروج از بحران مالی کنونی‌اش نمی‌دانند. این دو کشور در حوزه خلیج فارس معتقدند که لبنان به محور متخاصم آنها گرایش دارد. لذا امارات و عربستان تا زمانی که حزب‌الله لبنان در کشورش دارای جایگاه و نفوذ باشد، چه الحریری نخست‌وزیر باشد و چه هر شخص دیگر، اهمیتی برای حمایت از این دولت قائل نیستند. لذا در اعلام حمایت امارات از الحریری این پیام ضمنی نهفته است که « یا شما در صف ما هستی یا ما نمی‌خواهیم که نخست‌وزیر باشی».

الاخبار در ادامه با تکیه بر اطلاعات به دست آمده نوشت که الحریری در این سفر مسئولان اماراتی را فریب نداد بلکه کاملا شفاف و روشن با آنها رفتار کرد و گفت که نمی‌تواند شکافی در داخل عرصه لبنانی ایجاد کند حتی اگر کمک‌های مالی مورد نیاز را دریافت کند. همزمان با این اطلاعات به دست آمده، خبرهای مکرری درباره این امر که «رسما طرف‌های عربی و خلیج [فارسی] به الحریری ابلاغ کرده‌اند که دولتی تشکیل نخواهد شد که وی نخست‌وزیر آن باشد» منتشر می‌شود. سخنان مشکوک چند روز پیش «ولید جنبلاط» رئیس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان است که از الحریری خواست که استعفا کند، نیز در همین راستا می‌گنجد. هرچند که مقامات سیاسی  با رئیس جریان المستقبل در ساعات اخیر تماس برقرار کرده‌اند تا وی به آنها تاکید کند که سخنان جنبلاط با او هماهنگ نشده و او قصد استعفا ندارد.

بنا بر این یادداشت، الحریری تا به این ساعت بر پایبندی خود به تشکیل دولت تاکید دارد و هرچند که موانعی بر سر تشکیل کابینه مطلوب و مورد نظر او وجود دارد. وی جمعه شب به ترکیه رفت و به نوشته خبرگزاری «آناتولی»با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و شیوه‌های تقویت همکاری‌ در قضایای منطقه‌ای رایزنی‌کرد. اردوغان در این دیدار بر اصرار و تاکید ترکیه برای تقویت روابط دوجانبه و عمیق با لبنان در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد و اهمیت ثبات سیاسی در لبنان را یادآور شدو در مقابل الحریری نیز از حمایت ترکیه از لبنان و سرمایه‌گذاری در آن تقدیر کرد.

به نوشته الاخبار، اعلام سفر نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه به ترکیه، غافلگیرکننده بود به ویژه که ترکیه در شرایطی است که گویی با عربستان و امارات در حالت «قطع رابطه» قرار دارد. 

نگارنده در ادامه با اشاره به امکان افزایش رقابت میان ترکیه و فرانسه که تنها پشتیبان غربی الحریری است، نوشت که صرف‌نظر از افزایش رقابت میان ترکیه و فرانسه در بخشهای مختلف، منابع آگاه بعید می‌دانند سفر الحریری به ترکیه برای کشورهای حوزه خلیج فارس تحریک‌آمیز بوده باشد زیرا حریری حمایت مالی شخصی که از آن سود خواهد برد را به خطر نخواهد انداخت و هرگز بدون هماهنگی امارات و سعودی دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول