اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از تولید 5 میلیون تنی محصولات تا درآمد 25 هزار میلیارد تومانی کشاورزان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با ابراز خرسندی از رشد قابل قبول تولیدات بخش کشاورزی گفت: میزان تولیدات استان به 5 میلیون و 400 هزار تن رسید که ارزش این تولیدات 25 هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری درآمد کشاورزان در سال زراعی 1399-1398 بوده است.

از تولید 5 میلیون تنی محصولات تا درآمد 25 هزار میلیارد تومانی کشاورزان گلستان

مختار مهاجر امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان به منظور تشریح برنامه‌های دهه فجر در بخش کشاورزی استان گلستان اظهار کرد: بزرگترین پروژه قابل افتتاح در بخش کشاورزی زهکشی ۷۸ هزار هکتار اراضی استان است که ۳۵۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.

وی عملیات زهکشی را در راستای ارتقاء سطح محصولات زراعی برشمرد و تصریح کرد: ۷۸ هزار هکتار از اراضی استان گلستان که در دو سفر رئیس‌جمهوری مصوب شده بود عملیاتی و به اتمام رساندیم این پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۵۵ میلیارد تومان به صوت ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

مهاجر گفت: عملیات زهکشی در شهرهای گمیشان، آق‎قلا، گنبدکاووس، گرگان، علی‌آبادکتول و اکثر آن در حوزه گرگانرود انجام شده است.

* قول مساعد رئیس جمهور برای 50 هزار هکتار زهکشی جدید در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از قول مساعد رئیس جمهور برای ۵۰ هزار هکتار زهکشی جدید در این استان خبر داد و افزود: زمان اجرای این پروژه با تامین اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومان تا پایان دولت افتتاح می‌شود در این راستا با قرارگاه خاتم قرارداد انجام گرفته و تجهیزکارگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

مهاجر با اشاره به وجود ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در بخش کشاورزی استان بیان کرد: برای افتتاح برخی از پروژه‌های بخش کشاورزی استان گلستان یک مهمان ویژه خواهیم داشت.

وی در خصوص مهمترین پروژه‌های دهه فجر استان گفت: ۱۸۳ پروژه با اعتبار ۵۰۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود که ۱۲ هزار و ۴۲۸ خانوار از نعمت افتتاح این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند و ۵۶۶ شغل جدید ایجاد می‌شود.

* 5 میلیون و 400 هزار تن محصول در گلستان تولید شد/ درآمد 25 هزار میلیارد تومانی کشاورزان در سال زراعی 99-98

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه ۳۸ پروژه با ۳۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه‌های دهه فجر تقریبا در تمامی شهرستان‌های استان با پراکنش یکنواختی نسبت به جمعیت به بهره‌برداری خواهد رسد.

مهاجر؛ پروژه‌های قابل افتتاح دهه فجر را به تفکیک در بخش تولیدات گیاهی سه مورد، تولیدات دامی ۱۷ مورد، صنایع تبدیلی ۱۵ مورد، آب و خاک، ۱۰۲ مورد، شرکت شهرک‌ها سه مورد، شیلات و آبزیان یک مورد، جنگل و مرتع ۳۰ مورد، دامپزشکی یک مورد، امور عشایر ۱۱ مورد عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف مواهب خدادادی و کشاورزی و باغی گفت: استان گلستان ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۰ هکتار مرتع، ۶۵۳ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۹ هزار هکتار باغات و گیاهان دارویی، ۴ میلیون واحد دامی دارد که جزو پتانسیل‌های زراعی، باغی و دامی استان به شمار می‌رود.

وی با ابراز خرسندی از رشد قابل قبول تولیدات بخش کشاورزی استان بیان کرد: میزان تولیدات استان ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که ارزش تولیدات ۲۵ هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری درآمد کشاورزان در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بوده است.

*15 نوع محصول استراتژیک کشور در استان گلستان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، میزان تولیدات ۳۴۷ واحد تولیدی در استان را ۳.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این تولیدات ظرفیت فرآوری دارد که نیاز است ۱.۵ میلیون تن ظرفیت داشته باشیم تا خام‌فروشی صورت نگیرد.

مهاجر با تاکید بر اینکه 15 نوع محصول استراتژیک کشور در استان گلستان تولید می‌شود از رتبه‌های اول تا پنجم استان در تولید این محصولات خبر داد و این مهم را گویای پتانسیل تولیدی بخش کشاورزی استان گلستان برشمرد.

وی افزود: استان گلستان در تولید دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان همچنان در مقام اول کشوری است، در تولید هلو و توتن مقام اول را دارد، در تولید گندم رتبه دوم، تولید گوشت مرغ رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

* گلستان با 270 هزار تن تولید مرغ رتبه اول کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تن مازاد تولید مرغ نسبت به مازندران طی ده ماه گذشته داشتیم، گفت: گلستان با ۲۷۰ هزار تن تولید مرغ رتبه اول کشور را دارد.

به گفته مهاجر؛ با کشت چغندر پاییزه و تولید ۱۵۴ هزار تن رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادیم، گلستان در تولید خرمالو مقام دوم و در زمینه شلتوک، پیله و پنبه مقام سوم را دارد.

وی در خصوص عملکرد پنبه استان گلستان گفت: ۴۳ هزار تن وش پنبه در استان تولید شد و گلستان در این زمینه مقام دوم را کسب کرد، در زمینه تولید ماهی کپور و ماهیان خاویاری رتبه چهارم، جو رتبه پنجم و زیتون مقام پنجم کشور به استان گلستان اختصاص دارد.

مهاجر به مقایسه تحولات بخش کشاورزی از ابتدای انقلاب تاکنون اشاره کرد و گفت: میزان تولیدات دامی استان گلستان در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۲۵ هزار تن بوده و این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است، کل تولیدات زراعی از یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن به ۴ میلیون و یکصد هزار تن رسیده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان؛ تولیدات باغی از ۳۰ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۳۴۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است، صید و پرورش ماهیان از ۴ هزار تن به ۲۳ هزار تن رسید، در زمینه محصولات جنگلی «چوب» تولید از ۷۵ هزار تن به ۲۴۰ هزار تن تبدیل شد.

مهاجر در خصوص عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به مقایسه عملکرد در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۸ پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۱ عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ۳۳۵ هزار هکتار بود که در سال ۱۳۹۸ این میزان به ۶۲۳ هزار هکتار رسید.

وی بیان کرد: در زمینه اصلاح و احیای مراتع در سال ۱۳۹۱ حدود ۲۷۶ هزار هکتار و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۷ هزار هکتار رسید.

* تکثیر 65 هزار قطعه ماهیان خاویاری در سال 99

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: در زمینه پرورش میگو در سال ۱۳۹۱ میزان تولید استان ۳۰۴ تن بود و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن رسید، پرورش ماهیان خاویاری منفرد در سال ۱۳۹۱ حدود چهار تن بود و اکنون به ۵۰ تن رسیده است، در پرورش ماهیان دریا در قفس تولید به یکصد تن رسیده است که در گذشته نداشتیم.

مهاجر در خصوص پرورش ماهیان گرمابی گفت: از ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن تولید ماهیان گرمابی در سال ۱۳۹۱ به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تن رسید، در زمینه پرورش ماهیان سردابی از ۴۱۱ تن به ۹۵۲ تن رسیده است، پرورش ماهی در قفس در استخرهای دو منظوره ۴۶۴ تن در سال گذشته رسید که در سال ۱۳۹۱ عملکردی در این زمینه نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۶۵ هزار قطعه ماهیان خاویاری در استان تکثیر شده است، ابراز کرد: مرمت و لایروبی آب‌بندان‌ها در گذشته نداشتیم، در سال جاری به یکهزار و یکصد هکتار رسید.

*78 هزار هکتار زهکشی اراضی در استان گلستان انجام شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: زهکشی اراضی قبل از سال ۱۳۹۱ حدود ۵ هزار هکتار انجام شد و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ به میزان ۷۸ هزار هکتار زهکشی اراضی در استان گلستان انجام شد، ۵۰ هزار هکتار دیگر با نظر مساعد رئیس جمهور قرار است تامین اعتبار شود که تا پایان سال بعد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه انتقال آب به لوله از ۱۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۱ به یک‌هزار کیلومتر در سال ۱۳۹۹ رسید، اظهار کرد: بهسازی کانال‌های آبیاری از ۱۳۰ کیلومتر به ۲۱۴ کیلومتر افزایش یافت، احداث و مرمت جاده بین مزارع از ۲ هزار کیلومتر به بیش از ۹ هزار کیلومتر رسید.

* راه‌اندازی نخستین زنجیره تولید گوشت قرمز کشور در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: تولیدات گوشت مرغ استان گلستان در سال ۱۳۹۱ حدود ۹۰ هزار تن بود و در سال ۱۳۹۸ به ۲۶۴ هزار تن رسید، و طی ۱۰ ماه گذشته تولید مرغ استان به ۲۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

به گفته مهاجر؛ تولید گوشت قرمز در سال ۱۳۹۱حدود ۲۸ هزار تن بود و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ هزار تن رسید، ایجاد زنجیره‌های یکپارچه تولید در گوشت مرغ که ۱۱ زنجیره سامان‌دهی شد و ۱۰ میلیون قطعه در قالب این زنجیره قرار گرفت.

وی از راه‌اندازی نخستین زنجیره تولید گوشت قرمز کشور با ظرفیت ۶ هزار و ۳۰۰ راس دام سنگین و سبک، کشتارگاه‌های صنعتی، کارگاه بسته‌بندی و فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در استان گلستان خبر داد.

*3 هزار و 500 هکتار چغندر در گلستان تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون استان در سال ۱۳۹۱ حدود ۱.۲ و در سال ۱۳۹۹به دو اسب بخار در هکتار رسیده است، ابراز کرد: از نظر کمی تعداد تراکتور در سال ۱۳۹۱ حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه بود و در سال ۱۳۹۹ به ۳۸ هزار دستگاه ارتقاء پیدا کرد.

مهاجر بیان کرد: مبارزه با آفات عمومی ۴۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۱ انجام شد و این مساحت اکنون به ۱۲ هزار هکتار رسیده است و اگر آفات کنترل شود نیاز به مبارزه ندارد، در کنترل شیمیایی بیماری‌های غلات از ۵۵ هزار هکتار به ۵۲۷ هزار هکتار ارتقاء پیدا کرد و مبارزه با قارچ ها بیشتر شد و اثر ماندگاری در خاک و گیاه ندارد.

وی با اشاره به اینکه توزیع کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه از ۸۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱ به ۲۰۱ هزار تن در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است، افزود: یکی از معضلات بخش زراعی؛ در تناوب زراعی بود که باید زراعتی که از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد برای جایگزینی برنج می آوردیم که چغندر از چند سال پیش در تناوب زراعی استان وارد کرده‌ایم که در سال ۱۳۹۲هیچ کشت چغندر در استان گلستان نداشته‌ایم اما در سال ۱۳۹۹ به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.

* بذر پنبه و دانه‌های روغنی سویا برای30 هزار هکتار تهیه شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از ۲۵۰ هکتار به ۱۰ هزار هکتار رسید، مبارزه بیولوژیک از ۴۰ هزار هکتار به ۹۴ هزار هکتار ارتقاء پیدا کرد تا سموم شیمیایی کمتری را مصرف کنیم.

مهاجر با اشاره به توسعه گلخانه‌های استان گلستان بیان کرد: توسعه گلخانه از ۹ هکتار به ۲۵۰ هکتار افزایش یافت، تعدادی از گلخانه‌ها درحال ایجاد هستند و یا پرونده‌ها در سیستم بانکی در انتظار تسهیلات قرار دارند.

به گفته وی؛ تولید دانه‌های روغنی از ۱۴۸ هزار تن به ۲۳۹ هزار تن ارتقاء پیدا کرد و گندم از ۷۵۰ هزار تن به یک میلیون ۳۲۰ هزار تن رسید، توسعه کشت پنبه از ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار به ۲۱ هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش یافت که امیدواریم در سال آینده این میزان حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، بذر پنبه و دانه‌های روغنی سویا برای۳۰ هزار هکتار تهیه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابراز کرد: میزان اعتبارات بخش کشاورزی استانی و ملی در سال ۱۳۹۱ حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۱۳۹۹ تاکنون ۶۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب ارتقاء پیدا کرده است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول