اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان؛ گرفتار دست‌اندازی‌ها

با وجود اینکه در سفر رئیس قوه قضاییه به سمنان، بر آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی تأکید شد؛ اما همچنان سختگیری‌های بی‌مورد و دست‌اندازی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی روند آزادسازی این کاروانسرا را با مشکل مواجه کرده است.

آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان؛ گرفتار دست‌اندازی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان یکی از کاروانسراهای ساخته شده در دوران شاه‌عباس صفوی است که ۴۰۰ سال قدمت دارد؛ این بنای تاریخی در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده است.

کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در موقعیت بسیار مناسبی در مرکز شهر سمنان واقع شده است و طی چهار دهه گذشته این کاروانسرا به عنوان زندان مورداستفاده قرار می‌گرفت که آزادسازی آن یکی از مطالبات جدی مردم استان سمنان است.

چندی پیش طی سفر رئیس قوه قضاییه به سمنان و بازدید از این کاروانسرای تاریخی، دستور آزادسازی این کاروانسرا و واگذاری آن به شهرداری سمنان توسط آیت‌الله رئیسی صادر شد و قرار است، این کاروانسرا به یک مرکز فرهنگی و گردشگری تبدیل شود.

با وجود اینکه در سفر رئیس قوه قضاییه به سمنان، بر آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان تأکید شد؛ اما همچنان سختگیری‌های بی‌مورد و دست‌اندازی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی روند آزادسازی این کاروانسرا را با مشکل مواجه کرده است.

در ادامه نظر مسؤولان استان سمنان در خصوص چگونگی روند آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان از نظرتان می‌گذرد.

سختگیری بی‌مورد در آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی پذیرفتنی نیست

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان با اشاره به روند اجرای اقدامات در خصوص آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان اظهار کرد: بنا بر تأکید آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه، نیاز است تا روال و اقدامات آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی با سرعت پیگیری و اجرا شده و امور در این حوزه توسط سایر دستگاه‌های اجرایی متولی گرو گرفته نشود تا بندهای تفاهم‌نامه با قید فوریت اجرایی شود.

وی با انتقاد از سختگیری‌های بی‌مورد و دست‌اندازی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی در روند آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی، این امر را ناپسند دانست و افزود: آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به‌منظور یکی از مطالبات جدی و دیرینه مردم شهرستان سمنان، باید با جدیت پیگیری و در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

آشناگر اظهار کرد: برخی دست‌اندازی‌های بی‌مورد در مسیر عمران و آبادانی استان سمنان، به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست و در این میان رسانه‌ها نقش بسیار تأثیرگذاری داشته و باید وارد عمل شوند و افرادی که در خصوص اجرایی شدن آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی دست‌اندازی می‌کنند را به چالش و نقد بکشند.

وی با تأکید بر تعامل بین اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان و شهرداری سمنان در خصوص تسریع در روند آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان گفت: ظاهراً برخی تمایل دارند تا وضع موجود در بحث کاروانسرا به شکل قبل باقی بماند که این افراد باید بدانند از بالاترین مقام قضایی کشور در خصوص آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی و گرو نگرفتن امور به‌واسطه انجام کارها، دستور مستقیم صادر شده است.

وی ادامه داد: به همین واسطه نیاز است تا دستگاه‌های متولی امر به دور از تبلیغات و خبرسازی غیرواقع در راستای عمل به این دستور گام بردارند.

استاندار سمنان عنوان کرد: شهرداری می‌تواند در صورت عدم همکاری بخشی از دستگاه‌های متولی امر در حوزه آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی و اجرای بندهای تفاهم‌نامه، نسبت به شکایت به‌واسطه استنکاف از اجرای قوانین اقدام کنند.

آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی؛ نیازمند همکاری

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان نیز اظهار کرد: در صورت تأمین و تحویل ساختمان در شأن کارکنان اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان و ارباب‌رجوع این مجموعه، انتقال اداره کل به ساختمان جدید در کوتاه‌ترین فرصت ممکن انجام خواهد شد.

محمدجعفر عبداللهی ادامه داد: با همکاری و انعطاف بیشتر در خصوص اقدامات آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی، شاهد به سرانجام رسیدن روند اقدامات و در دسترس قرار گرفتن این مجموعه خواهیم بود.

حذف الحاقات زائد کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان

شهردار سمنان نیز بیان کرد: پس از سفر آیت‌الله رئیسی، ریاست قوه قضاییه به استان سمنان و تأکید وی در خصوص آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی، بلافاصله با همکاری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان، در مکان مستقر و اقدامات مرمت و بازسازی آغاز شد.

سیدمحمد ناظم رضوی افزود: طی هماهنگی که در مراحل اولیه صورت گرفت، حذف الحاقات زائد به مجموعه کاروانسرای شاه‌عباسی برای دسترسی به بنای اصلی و زیباسازی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: انتقال ساختمان اداری اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان، در این تفاهم‌نامه دیده شده بود که با هماهنگی و تأیید اداره کل زندان‌ها، این انتقال به‌زودی انجام می‌شود.

شهردار سمنان اضافه کرد: همچنین بحث ساختمان دادگاه انقلاب استان سمنان نیز از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد و در آینده شاهد تحقق این مهم نیز خواهیم بود.

وی عنوان کرد: عرصه کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان بالغ‌‌بر هشت هزار مترمربع است که از ابتدای کار با حضور متخصصان و مشاوران خبره، اقدامات در این خصوص آغاز شد.

شهردار سمنان ادامه داد: شورای شهر و شهرداری سمنان آمادگی دارد تا در صورت مهیا شدن زمینه و انجام اقدامات لازم، نسبت به برچیدن دیوار بیرونی کاروانسرای شاه‌عباسی و آزادسازی آن اقدام کند.

اقدامات لازم در حال انجام است

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان نیز گفت: از حمایت‌ها و پیگیری‌های استاندار سمنان در خصوص انتقال زندان به ساختمان جدید که پس از ۱۵ سال انجام شد، تقدیر و تشکر دارم.

امید کهربایی افزود: اقدامات در خصوص اجرای تفاهم‌نامه آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی در حال انجام است و تا با به ثمر نشستن آن مردم بتوانند از فرصت بازدید از این مکان تاریخی استفاده کنند.

وی ادامه داد: از ۲۲ شهریورماه سال جاری پیگیری‌ها برای انعقاد تفاهم‌نامه در خصوص تحویل کاروانسرا به شهرداری و بهره‌برداری توسط این مجموعه آغاز شد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان عنوان کرد: فضای فعلی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان در خور شأن کارکنان و ارباب‌رجوع این مجموعه نیست و نیاز به توجه و رسیدگی ویژه دارد.

کهربایی تصریح کرد: با دستور آیت‌الله رئیسی، ریاست قوه قضاییه و پس از سفر وی به استان، طی جلسه‌ای با شهرداری، مرمت و بازسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان آغاز شد و از شورای شهر و شهرداری به‌واسطه تلاش‌ها، پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام‌شده در خصوص کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان تقدیر می‌کنم.

وی اضافه کرد: پیگیری برای تأمین ساختمان جدید اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان توسط شهرداری از همان روز آغاز مرمت در دستور کار قرار داشته تا مکانی درخور شأن ارباب‌رجوع و همکاران مهیا شود؛ از این باب نیز از شهرداری و شورای شهر تقدیر و تشکر دارم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان گفت: پس از نهایی شدن مراحل تأمین ساختمان و تأیید نهایی از سوی سازمان زندان‌های کشور، جابجایی اداره کل در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

میراث فرهنگی آماده همکاری است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز اظهار کرد: از زحمات، تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه استاندار سمنان در خصوص آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان تقدیر می‌کنم و تمام‌قد آمادگی داریم تا بهره‌برداری از کاروانسرا به‌صورت کامل به شهرداری سمنان واگذار شود.

مهدی جمال گفت: تقاضا داریم تا اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان طی تعاملی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در راستای هم‌افزایی برای انجام بندهای تفاهم‌نامه گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: ما قدردان رئیس قوه قضائیه، استاندار سمنان و معاونان وی در خصوص آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی بوده و به‌منظور مساعدت در این خصوص و تسریع در اقدامات در کنار مسؤولان خواهیم بود.

سخت‌گیری‌ها پایان یابد

آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان از مطالبات دیرینه مردم استان سمنان است و از مسؤولان می‌خواهند که هرچه سریع‌تر روند انجام آن طی شود و به سخت‌گیری‌های نابه‌جای خود در این راستا پایان دهند تا این میراث گرنبها هرچه زودتر در دسترس مردم قرار گیرد و همچنین با توجه به واقع شدن آن در مرکز شهر سمنان، مورد بازدید مسافران و گردشگران قرار گیرد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول