اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جزئیات جدید درباره دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن

یکی از اعضای هیأت مذاکره کننده عراق جزئیاتی از دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن که قرار است چهارشنبه آتی آغاز شود، فاش کرد.

جزئیات جدید  درباره دور جدید گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فوزی حریری» رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق در گفت‌وگوی راهبردی با ایالات متحده جزئیات جدیدی از دور جدید این گفت‌وگو که قرار است در روز چهارشنبه آتی (۷ آوریل) برگزار شود، فاش کرد.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، وی گفت که هیأت مذاکره کننده عراقی که نمایندگانی از منطقه کردستان نیز در آن حضور دارند، در دوره‌های پیشین گفت‌وگوی راهبردی در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق نشده بود بلکه به ارزیابی موضوع ماندن و حمایت این نیروها بر اساس داده های علمی، نظامی و امنیتی پرداخته بود.

حریری تصریح کرد: داده‌های کنونی نیز نشان می دهد عراق به حمایت اطلاعاتی و لجستیکی علاوه بر تسلیح و پوشش هوایی نیروهای آمریکایی نیاز دارد.

وی افزود: قرار است که دور جدید گفت‌وگوی راهبردی چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود.همان نمایندگان سابق منطقه کردستان در دورهای پیشین، در این دور از گفت‌وگو نیز حضور دارند. انتظار می‌رود که با روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا، گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن، مجددا از صفر آغاز شود.

رئیس هیأت منطقه کردستان در تیم مذاکراتی عراق گفت: ما تلاش می‌کنیم تا رویکردهای آمریکا در خصوص عراق را شناسایی کنیم.

وی در خصوص نقش هیأت منطقه کردستان در این مذاکرات توضیح داد: نمایندگان منطقه کردستان مطالبات این منطقه را در چارچوب هیأت مذاکره کننده عراقی مطرح می‌کنند به ویژه که این گفت‌وگوها رسمی و بین دو کشور است و منطقه کردستان نیز بخشی از عراق محسوب می شود.

این مقام کُرد درباره میزان هماهنگی و همسویی مطالبات نمایندگان اربیل و بغداد در این گفت‌وگو، به ویژه درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق گفت که خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سوی برخی طرف‌های سیاسی مطرح شده است و برخی طرف‌های سیاسی دیگر نیز خواستار باقی ماندن این نیروها هستند. اما تیم مذاکره‌کننده عراقی با تمام اعضایش، خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیست.

حریری توضیح داد: یک تیم متشکل از کارشناسان نظامی، امنیتی و سیاسی، بر اساس داده‌های علمی و بررسی وضعیت عراق نیاز به باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق  را ارزیابی می‌کنند. تمامی داده‌ها حاکی از آن است که عراق به حمایت نیروهای آمریکایی در بخش اطلاعاتی و لجستیکی علاوه بر پوشش هوایی نیاز دارد. هیأت منطقه کردستان نیز با این رویکرد موافق است . 

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که برای کنترل حملات تروریستی به حمایت این نیروها نیاز داریم و نیروهای ما به تنهایی نمی‌توانند خطراتی را که با آن مواجهیم، مهار و دفع کنند.

این در حالی است که «عماد علو» سرتیپ بازنشسته و مشاور مرکز مطالعات اروپایی مبارزه با تروریسم دیروز (یک‌شنبه - 4 آوریل) تصریح کرد که در دور جدید گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن موضوع امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و در همین راستا به طور خاص بر دو مسأله خروج نیروهای آمریکایی و مبارزه با داعش تمرکز خواهد شد و خروج آمریکا در اولویت این گفت‌وگو قرار دارد.(جزئیات بیشتر)

پیشتر «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفته بود که دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی بغداد-واشنگتن هفتم ماه جاری میلادی (۱۸ فروردین) ازسر گرفته می‌شود.

وی گفته بود که دور جدید گفت‌وگوها شامل محورهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد بود.

گفت‌وگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن ژوئن ۲۰۲۰ به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و دو طرف بر اهمیت روابط راهبردی و تلاش برای اتخاذ تصمیمات مناسب در راستای تأمین منافع دو کشور و تحقق امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند.

آمریکا دی ماه سال پیش در اقدامی تروریستی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس الحشد الشعبی را به همراه نیروهای همراه آن دو در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.

انتهای پیام/م
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول