اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| عبارت ایرانی‌ها که یادآور برادری انصار و مهاجرین صدر اسلام است

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی گفت: دین اسلام، دین دیگرخواهی است و باید برای همه مسلمین دغدغه داشته باشیم. قرآن کریم تمام دین اسلام را در یک کلمه اخوت معنا کرده است و جاهلیت قبل از اسلام را به عداوت و دشمنی تعبیر کرده است.

هلال| عبارت ایرانی‌ها که یادآور برادری انصار و مهاجرین صدر اسلام است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، سخنران مذهبی در فصل سوم این برنامه با موضوع «مواسات و همدلی با دیگران» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت چهاردهم این برنامه اظهار داشت: دین اسلام، دین دیگرخواهی است و باید دغدغه برای همه مسلمین داشته باشیم. قرآن کریم تمام دین اسلام را در یک کلمه اخوت معنا کرده است و جاهلیت قبل از اسلام را به عداوت و دشمنی تعبیر کرده است.

وی افزود: در آیات قرآن کریم داریم: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذکُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا؛ و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید!»

بی‌آزار تهرانی ادامه داد: برادری سرمایه مهمی است که به واسطه برابری، مواسات و مساوات در جامعه شکل می‌گیرد البته اسلام مخالف تفاوت نیست، اما مواسات و مساوات با یکدیگر اگر با هم جمع شوند، برادری حاصل می‌شود. 

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح(ع) با اشاره به اینکه مهاجرین کسانی بودند که به مدینه آمدند و انصار، خانه‌های خود را به آن‌ها دادند که این اوج نمایش برادری در زمان صدر اسلام است، گفت: ایرانیان،‌ عبارتی دارند که ما با فلانی خانه یکی هستیم و مصداق این مثل در آن زمان دیده شده است.

وی ادامه داد: در دوران آخرالزمان و صبح ظهور جیب‌ها یکی می‌شود و این برادری بیش از پیش نمایان می‌شود. امروز در آخرالزمان می‌بینیم که فرد در انزوا نیست و مسئولیتی هم دارد، اما تنها به فکر صندلی، حزب خود و جایگاهش است و این همان خودپسندی است.

بی‌آزار تهرانی گفت: خودپسندی در اسلام با کفر معنا شده است که حافظ می‌گوید:
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست
راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش»

فیلم سخنرانی این قسمت را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول