اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تحصیل ۱۴۰ دانشجوی مامایی در علوم پزشکی ابن‌سینا/ ماماها زیرپوشش بیمه نیستند

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از تحصیل ۱۴۰ دانشجوی مامایی در این مجموعه خبر داد و گفت: ماماها زیرپوشش بیمه نیستند.

تحصیل ۱۴۰ دانشجوی مامایی در علوم پزشکی ابن‌سینا/ ماماها زیرپوشش بیمه نیستند

سیده زهرا معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، ضمن تبریک روز جهانی مامایی به ماماها، اساتید و دانشجویان این رشته و با آرزوی موفقیت برای آنها اظهارکرد: پنجم ماه می میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، «روز جهانی ماما» نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه روز جهانی ماما با هدف بزرگداشت ماما و آگاهی‌بخشی نسبت به اهمیت کار مامایی است گفت: برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد شد و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی‌اعلام شد.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تاکید به اینکه هـدف از روز جهانـی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است افزود: این روز فرصت مناسبی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسؤولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه است.

وی فعالیت مامایی را شامل آموزش دوران بارداری، آماده‌سازی والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری دانست و به فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان و مراقبت‌های کودک و بعضی از  بیماری‌های زنان در این راستا اشاره کرد.

معصومی با بیان اینکه ماما می‌تواند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، واحدهای بهداشتی، منازل و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامایی فعالیت کند گفت: حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع و از ابتدای تولد تا انتهای عمر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مامایی ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه سلامت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را در برمی‌گیرد افزود:‌ این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است.

وی با بیان اینکه این اهداف با کمی ‌توجه و سرمایه‌گذاری قابل دستیابی‌ هستند عنوان کرد: ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهم کاهش مرگ و میر مادران است.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: در حال حاضر رشته مامایی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کارشناسی ارشد مامایی با گرایش‌های آموزش مامایی، بهداشت باروری، مامایی جامعه، مامایی قانونی و مدیریت و نیز مقطع دکترای تخصصی (Ph.D) مامایی و سلامت باروری در کشور وجود دارد.

تحصیل ۱۴۰ دانشجوی مامایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان

وی خاطرنشان کرد: در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مقاطع کارشناسی مامایی و کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، ۱۴۰ نفر دانشجو  مشغول به تحصیل هستند.

معصومی اضافه کرد: گروه‌های آموزشی مامایی و بهداشت مادر و کودک متشکل از ۱۱ عضو هیئت علمی توانمند در مرتبه‌های دانشیاری، استادیاری و مربی با سابقه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گسترده مشغول به هدایت و آموزش دانشجویان این رشته هستند تا آنها مهارت‌های لازم و کافی را برای فعالیت در این حرفه پیدا کنند.

مشکلات حرفه مامایی

وی به مخاطره افتادن استقلال حرفه مامایی را از مهم‌ترین مشکلات کنونی جامعه مامایی در ایران دانست و گفت: این در حالی است که بنابر تعاریف سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، رشته مامایی کاملا مستقل تعریف می‌شود.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا عدم عقد قرارداد دفاتر خصوصی‌، اداری و سازمان‌های بیمه با ماماها را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود:‌ در تمام دنیا خدمت‌دهنده زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرد چه خدمت از سوی پزشک باشد و چه ماما، اما در کشور ما اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: عدم اجرای فرایند ارجاع بیمار و عدم عقد قرارداد سازمان‌های بیمه‌گر و پذیرش سونوگرافی در دفترچه بیمه از سوی ماماهای کشور موجب می‌شود، بیماران نتوانند از بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی استفاده کنند.

معصومی تاکید کرد: با توجه به شیفت‌های شب طولانی و محیط کاری استرس‌زا، مامایی باید جزو مشاغل سخت و زیان آور شناخته شود در حالی که هنوز به صورت کامل از مزایای این قانون برخوردار نشده است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور و اپیدمی کرونا، ماماها و اساتید و دانشجویان مامایی همانند سایر پرسنل درمانی به عنوان مدافعین سلامت در کنار بیماران و مادران باردار مبتلا حضور داشته و اقدامات درمانی، آموزشی و مشاوره‌های را با نهایت دقت ارائه می‌کنند و این خدمات تا کنترل بیماری کرونا همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول