اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان: برای تامین امنیت فرودگاه کابل با ترکیه در حال مذاکره هستیم

مشاور امنیت ملی افغانستان از مذاکره این کشور با ترکیه بر روی توافق تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی خبر داد.

افغانستان: برای تامین امنیت فرودگاه کابل با ترکیه در حال مذاکره هستیم

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت که افغانستان و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی، در حال مذاکره هستند و تنها برخی مسائل باقی مانده است.

حمدالله محب گفت: ما با ترکیه در حال کار بر روی این توافق (تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی) هستیم، تعدادی مسائل هست که باید حل شوند. البته زمان داریم و ما در تلاشیم که این توافق شکل گیرد.

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان افزود که برخی مسئال فنی مربوط به تامین فعالیت فرودگاه، به عنوان مثال، آموزش پرواز قبل از خروج نیروهای ائتلاف حل نشده است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نوعی دوره و گذار و انتقالی نیاز است تا یکی از شرکای ناتو، در این مورد همان ترکیه، به تامین مسائل فنی فرودگاه بپردازد، و بتوانیم این امر را به افغان‌ها بسپاریم.

به گزارش فارس، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور آمریکا مدتی پیش اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا پیش از ۱۱ سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهند کرد.  طی ۲۰ سال گذشته اداره فرودگاه کابل برعهده ناتو بوده و این سازمان تاکنون به درخواست دولت افغانستان برای واگذاری مسئولیت این فرودگاه طفره رفته است. 

چند روز پیش رئیس جمهور ترکیه همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و به رغم مخالفت طالبان گفت: آنکارا تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.

با این حال، معاون سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور ترکیه گفت تامین امنیت خاک افغانستان مسئولیت حکومت و به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور است.

هفته قبل نیز یک مقام وزارت دفاع آمریکا خبر داد که هیأتی از این کشور برای گفت‌وگو با ترکیه درباره تأمین امنیت فرودگاه کابل، به آنکارا سفر می‌کند.

پیش از این نیز رسانه‌های افغان اعلام کردند که دولت این کشور برای سپردن مسئولیت تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی به نظامیان ترکیه در حال رایزنی است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز از تأمین امنیت فروگاه کابل توسط نیروهای ترکیه استقبال کرد و آن را با اهمیت خواند.

به گفته عبدالله، در پی آغاز خروج نیروهای آمریکا و سایر اعضای ناتو از افغانستان، واشنگتن با دولت ترکیه در سطوح مختلف مذاکره کرده و درباره آنچه می ‌توان برای تامین امنیت فرودگاه انجام داد، رایزنی کردند.

همچنین وزیر خارجه افغانستان نقش ترکیه در تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان آمریکایی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

حنیف اتمر نقش ترکیه در تامین امنیت فرودگاه «حامد کرزی» در کابل پس از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور و تداوم پشتیبانی تجهیزاتی را حائز اهمیت ویژه دانست.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول