اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

عقب‌ماندگی 10 ساله کارگاه‌های آموزش مهارت با نیاز جامعه/ افزایش 100 درصدی پایه حقوق کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه تجهیزات آموزش فنی و حرفه‌ای حداقل 10 سال از نیاز تکنولوژی جامعه عقب‌تر است، گفت: سند ملی مهارت براساس سند ملی آمایش سرزمین تدوین شد.

عقب‌ماندگی 10 ساله کارگاه‌های آموزش مهارت با نیاز جامعه/ افزایش 100 درصدی پایه حقوق کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون به مناسبت 6 مرداد روز ملی کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای در محل این سازمان اعلام کرد. براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اگر مهارت در بین کارگران افزایش یابد، 6.5 تریلیون دلار به حجم تولید ناخالص جهانی در اقتصادها اضافه می‌شود. 

وی با بیان اینکه انسان محور توسعه است، گفت: اما مراد از انسان، یعنی افراد مهارت‌دیده هستند که می‌توانند محور توسعه باشند. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تأکید کرد: رفع بیکاری با شعار و پول‌پاشی قابل انجام نیست، چون هر میزان که پول داده شد، اگر فرد دارای مهارت نباشد، مشکل بدهکاری به بانک هم به مشکلات بیکاری او اضافه می‌شود. 

هاشمی گفت: این قابل قبول نیست که دستور رئیس‌جمهور در زمینه افزایش مهارت روی زمین بماند و ما نیازمند اندیشه‌های بلند هستیم. 

به گفته وی، در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت 10 سال از تکنولوژی مورد نیاز جامعه در زمینه تکنولوژی آموزش فنی و حرفه‌ای عقب هستیم. 

هاشمی با بیان اینکه فاصله زیادی بین ارزش مهارت و ارزش مدرک وجود دارد، گفت: ما نیازمند بازآرایی نظام فنی و حرفه‌ای هستیم و یکی از این الزامات این است که سازمان فنی و حرفه‌ای بازوی شورای عالی مهارت بشود. 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین در مورد مصوبه ایجاد مراکز جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی در آموزش مهارت گفت: این مصوبه در دولت اصلاحات انجام شده بود و با ابلاغ مرحوم حسن حبیبی معاون وقت رئیس‌جمهور ابلاغ شده بود که تاکنون اجرا نشده بود و جامعه هم در زمینه مهارت از دولت مطالبه‌گری نکرده بود. 

معاون وزیر کار گفت: طرح آمایش سرزمین بعد از سالها بررسی و پژوهش، حدود چهار ماه قبل در سازمان برنامه و بودجه تصویب شد و  خوشبختانه سند ملی مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای براساس طرح ملی آمایش سرزمین ابلاغ شد. 

وی همچنین به تبعیض بین مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای با مربیان آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت و گفت: درست است که منزلت یک استاد دانشگاه باید بالا باشد، اما کسانی که به فرزندان این کشور مهارت می‌آ‌موزند هم باید دارای منزلت باشند.

هاشمی ادامه داد: قبلا 5400 استاندارد در مورد آموزش و مشاغل فنی حرفه‌ای وجود داشت که از پارسال 2 هزار استاندارد جدید تدوین شد امسال هم 1500 استاندارد تدوین می‌شود که در مجموع 3500 استاندارد جدید طی دو سال گذشته تدوین شده است.

وی گفت: یکی دیگر از راهکارهای ما تربیت مربی فنی حرفه‌ای است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 5800 مربی دارد که این مربیان حتی در مقایسه با مربیان کار و دانش آموزش و پرورش از امکانات کمتر برخوردار بوده و تحقیر شده‌اند در حالی که نقش مربی در آموزش مهارت برای یافتن مهم است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه 40 تا 50درصد افراد متقاضی آموزش فنی و حرفه‌ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند گفت:‌این امر به خوبی نشان می‌دهد در نظام آموزش عالی کشور ما مسأله کم آموزشی وجود دارد.

وی همچنین گفت:‌حدود 800 تا 900 مربی حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای هم داشتیم که تعدادی از آنها تبدیل وضعیت شده و در سازمان فنی حرفه‌ای استخدام شده‌اند. همچنین مرکز تربیت مربی آموزش فنی و حرفه‌ای هم با شرکای خارجی به صورت وبینار آموزش می‌بینند که هر مربی سالانه باید حداقل 120 ساعت آموزش مهارتی ببیند.

هاشمی در مورد مراکز مشاور و هدایت شغلی در دانشگاه‌ها گفت: 320 مرکز هدایت شغلی دراریم که در حین تحصیل به دانشجویان مشاوره می‌دهند و آنها را با بازار کار آشنا می‌کنند همچنین سال قبل در نشستی با دانشگاه آزاد قرار شد بخشی از واحدهای عملی دانشجویان در مجموعه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای گذرانده شوند تا دانشجویان عملاً با محیط کار آشنا شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: قبلا هر سال بین 20 تا 25 درصد حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شد در مجموعه‌های کارگری هم طبق مصوبه شورای عالی کار بین 30 تا 33 درصد حقوق‌شان افزایش پیدا می‌کرد اما در بهمن و اسفند سال 98 برای تقویت حقوق کارمندان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه سطح حقوق این افراد پایین بوده است حداقل 50 درصد به حقوق آنها اضافه شود و با وجود اینکه سازمان اداری و استخدامی مقاومت می‌کرد اما در نهایت به قول خود عمل کرد و افزایش 50 درصدی حقوق همکاران در سازمان آموزش و فنی اعمال شد بگونه‌ای که در دو سال گذشته پایه حقوق همکاران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را با توجه به اینکه آن را ضعیف می‌دانستیم 100 درصد افزایش یافت.

هاشمی همچنین گفت: به نظر من آسیب‌پذیرترین قشر در شرایط تورمی حقوق‌بگیران و کارمندان هستند.

وی گفت: گرچه حقوق پایه همکاران سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 50 درصد اضافه شد اما گفتیم امکانات رفاهی کم شود چون امکانات رفاهی پایدار نیست اما حقوق پایه در بازنشستگی خود را نشان می‌دهد و به نفع کارمندان است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین گفت: در حال حاضر 70 درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به صورت مشارکتی و بر پایه سفارش از بازار و تقاضای صنعت صورت می‌گیرد.

به گفته وی، آموزش‌های دوگانه یعنی مشارکتی بین فنی و حرفه‌ای و بنگاه مربوطه بالای 90 درصد به اشتغال منجر می‌شود.

وی همچنین گفت: همانگونه که آموزش و پرورش شبکه شاد برای آموزش به دانش‌آموزان را طراحی کرد سازمان فنی و حرفه‌ای هم شبکه‌ای برای آموزش مهارتی تدوین کرد در کنار آن 3 هزار محتوای الکترونیکی برای مهارت‌آموزی تهیه و تدوین شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول