اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک پانزدهم: حرکت در جا یا تردمیل

دشمنان انقلاب اسلامی تلاش دارند بگویند راه تکرار شده انتخابات را دوباره انتخاب نکنید، بنابراین در همه برنامه ها از مسیر طی شده سخن می گویند.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تکنیک پانزدهم: حرکت در جا یا تردمیل

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: رسانه های بیگانه بیش از چهل سال است که در هر انتخاباتی روی این جمله تاکید دارند که رای دادن کار اشتباهی است و باید انتخابات را تحریم کرد. آنها هنوز هم همین شیوه را در دستور کار دارند، البته با یک تفاوت، امروز آنها با مردمی روبرو هستند که بارها رای داده اند و راضی کردن آنان برای رای ندادن کار آسانی نیست.

اینجاست که یک تکنیک رسانه ای در رسانه های بیگانه استفاده می شود به نام ”تردمیل“. جمهوری اسلامی یک حکومت مردمی است بنابراین مشارکت مردم در انتخابات یک اصل مهم  محسوب می شود. دشمنان انقلاب اسلامی هم تلاش دارند روی همین نکته تمرکز کنند و بگویند راه تکرار شده انتخابات را دوباره انتخاب نکنید، بنابراین در همه برنامه ها از مسیر طی شده سخن می گویند. تکنیک رسانه ای تردمیل می خواهد  همراه مخاطب باشد و برای او دلسوزی کند.

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” گارد ریل “ گفت: رسانه ‌های بیگانه ذهن مخاطب را خیلی بلوک بندی شده، محصور می کنند.

وی افزود: محصور می کنند یعنی چه؟ یعنی اینکه تثبیت می کنند،  تشدید می کنند و اضافه می کنند که اساساً شما در 42 سال گذشته در جا زدید خیلی دویدید،  اما روی تردمیل دویدید و در جا زدید.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد ملاحظه کنید رسانه های بیگانه بعد از ۴۰ سال عکس منتشر می کنند و می گویند ببینید صف مرغ را،  خوب شما هم که ۴۰ سال پیش‌تر هم صف داشتید، دیگر  نگاه نمی کنند که در فرانسه و در مهد تمدن، همچنان مردم هم در صف های مختلف هستند، فقط و فقط درباره ایران اینگونه صحبت می ‌کنند.

وی اظهارداشت: این رسانه ها می گویند خب شما بعد از ۴۰ سال رسیدید به این نقطه که وقتی می خواهید واکسن برای پاکبانان بزنند، فلان مسئول می آید واکسن ها را به خودش می زند و خارج از نوبت رانت می کند و می گویند، این چه فرقی دارد با ۴۰ سال پیش، مخاطب خود را به این نتیجه سمت و سو می دههند که همه دویدید اما در جا زدید.

وی افزود: مخاطب در این مقطع دیگر ارزیابی و آنالیز نمی کند که این مطلب چقدر مغرضانه است و چقدر صحت دارد و این حرفی که می زند یک  فسطه بزرگ است یا نه، مخاطب دیگر به این فکر نمی کند و تایید می کند تا چهل سال پیش تو صف می ایستادیم، الان هم داخل صف می ایستیم، به این فکر نمی کند که در حال حاضر همه جای دنیا صف می ایستند و مخاطب این را از ذهنش پاک می کند و می گوید در حال درجا زدن هستیم.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: به محض اینکه حس در جا زدن به آن دست بدهد، ذهن یخ می کند و می گوید این همه دویدیم، انگار روی تردمیل دویدیم، جایی را نگرفتیم و مفاصل پا را هم از دست دادیم، کمر را هم از دست دادیم، خسته هم شدیم و هیچ چیز نصیبمان نشد و در واقع یک بذر سردی روی ذهن مخاطب می پاشند. با این کارکرد رسانه های بیگانه، مخاطب نسبت به هر موضوعی در جامعه ناامید می شود و آن وقت است که توجیه می شود که مثلا در انتخابات شرکت نکند و پیش خود می گوید وقتی ۴۰ سال است دویدیم به هیچ جایی نرسیدیم.

وی با بیان اینکه نحوه سیاستگذاری کارگزار و سیاستمدار در داخل، به افزایش ضریب پذیرش تکنیک حرکت درجا کمک شایانی می کند افزود: پس مجدداً اینجا هم ارتباط میان عوامل داخلی رسانه های بیگانه و خودش و مخاطب مشهود و کاملا بارز تلقی می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

اهمیت علوم شناختی امروز در همه ابعاد زندگی شناخته شد چرا که سرمایه مغزهای برتر مبنای فعالیت بنگاه اقتصادی است در واقع سرمایه مغز برتر این است که بتواند درست عمل کند البته مفهوم دیگر سرمایه شناختی است که از یک جامعه شناس فرانسوی گرفته شده است که در قالب سرمایه های مادی، اقتصادی، فرهنگی، نمادین و سمبولیک از آن یاد شده است. علوم شناختی عبارت از دانشی که انسان را برای زندگی آماده می کند.

علوم شناختی و رسانه در تاثیر و تاثر متقابل با هم هستند، شناخت ما تعیین می کند که ما چه رسانه ای را برای چه کاری در نظر بگیریم و این رسانه است که شناخت مخاطبان خود را شکل می دهد. پس طبیعتا علوم شناختی و رسانه با هم در یک گره بسیار مستقیم و کنش و تعامل متقابل هستند. امید است در این دوران که رسانه ها بسیارند، اهمیت علوم شناختی در رسانه و بالعکس اهمیت رسانه در علوم شناختی، بسیار مورد توجه قرار بگیرد و رشد کند.

علوم شناختی با آزادسازی بسیاری از توانمندی‌ های نهفته انسان، ظرفیت ایجاد تحول در همه شئونات بشری را فراهم می‌ آورد، این علم تلاش می ‌کند تا با کشف حقایق ابهام‌آلود ذهن، مغز و رفتار و روابط حاکم بر آن‌ها روش ‌های بدیعی برای حل انبوهی از مشکلات لاینحل ارائه کند. تکیه این علم بر معرفت نفس است و رفتار اجتماعی را از منظر روابط عِلّی بین افراد با هم و مجموعاً با محیط می‌ نگرد.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول