مهدی بقایی در گفتوگو با خبرنگاران بیان اینکه خدمات شهری به عنوان بزرگترین معاونت شهرداری و پیشانی نخست مدیریت شهری به شمار میرود، اظهار داشت: این معاونت، خدمات متنوعی را اعم از آراستگی و پیراستگی سیمای شهر، جمعآوری و مدیریت پسماندها، ایجاد و توسعه فضای سبز، تامین و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، امدادرسانی و خدمات ایمنی، ساماندهی و مدیریت آرامستانها و راهاندازی، مدیریت و توسعه بازارهای عرضه و فروش محصولات گوناگون را برعهده دارد و نحوه عملکرد آن، در رضایتمندی شهروندان از مدیریت شهری، تأثیر به سزایی دارد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری اصفهان با تجربهای به قدمت یکصد و اندی سال، در بسیاری از شاخصهای خدماتی نظیر نظافت و آراستگی محیط شهری و ایجاد و توسعه فضای سبز، زبانزد تمام کشور است، اما با این وجود، حجم گسترده خدمات ارائه شده در معاونت خدمات شهری و نیازمندیهای روزافزون شهروندان، این حوزه مدیریتی را به فضایی درگیر با فعالیتها و اقدامات جاری مبدل ساخته که روزمرگیها بر آن، سایه افکنده و کمتر مجالی برای تحول، خلاقیت و ابداع فراهم میشود.
وی ادامه داد: هرگونه اصلاح فرآیندها یا به روزرسانی، ارتقا، ابداع و خلاقیت در این حوزه، به معنای تحولی عمیق و گسترده در عملکرد مدیریت شهری است که سیمای شهر را دگرگون ساخته و توفیق شهرداری و رضایتمندی دوچندان شهروندان را به همراه دارد.
بقایی اظهار داشت: با رصد دقیق و ریزبینانه شرایط موجود، بهرهگیری از تجارب مدیران قبلی و تصمیم راسخ بر تحول، تغییر و ارتقای فرآیندها، میتوان نشاط مضاعف و پویایی دوچندانی را به این حوزه بخشید و منشا تاثیر و تحول واقع شد که برای نیل به چنین مقصودی، «اصلاح، تغییر و تحول فرآیندها» مد نظر است و نه تغییر کلیشهای افراد یا ساختارها.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان ساخت: رویکرد اصلی در رسیدن به تحول و تغییر در حوزه خدمات شهری، اتخاذ سیاست «توانمدسازی افراد به جای تغیر و حذف آنها» است که چنین سیاستی بدون شک، همراهی بدنه سیستم و تعامل هرچه بهتر نیروی انسانی شاغل در بخشهای مختلف این معاونت را به همراه خواهد داشت.
فرآیندهای موجود را ارزیابی و بازتعریف خواهیم کرد
وی سازماندهی و انتظام بخشی خدمات مختلف را نخستین گام حرکت در این معاونت برشمرد و گفت: معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در گام نخست، نیازمند سازماندهی و انتظامبخشی ویژهای است که در نتیجه آن، فرآیندهای جاری و روزمره با ضوابط و قواعد مشخصی به انجام رسیده و نیازهای متعدد شهروندان را به شکلی ساختارمند، دقیق و منظم تامین کند تا فرصت کافی برای پرداختن به سایر حوزهها و ایجاد خلاقیت، ابداع و تحول فراهم شود.
بقایی با تاکید بر اینکه لازم است اقدامات جاری این حوزه، مورد رصد و بازتعریف قرار گرفته و ناهماهنگیها، تداخلها و خلاهای موجود، مرتفع شود، تصریح کرد: در برخی از حوزههای عملکردی خدمات شهری، فرآیندها، ساختارها، ابزارها و تکنولوژیهای موجود، متعلق به سالیان گذشته بوده و طی ادوار گذشته، از تغییر و به روزرسانی باز مانده است؛ به عنوان نمونه، شیوه سنتی جمعآوری و دفع پسماند یا فقدان ابزارآلات جدید اطفای حریق، نمونهای از کاستیهای این حوزه به شمار میرود که نیازمند تحول و به روزرسانی است.
معاون جدید خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: برخی از ساختارها نظیر باقی ماندن فرآیند جمعآوری پسماند تر در اداره خدمات شهری با وجود تفویض سایر بخشها به سازمان مدیریت پسماند، نوعی دوگانگی و تداخل وظیفه و مسؤولیت به شمار میرود که از بهرهوری سیستم کاسته و نیازمند تغییر و اصلاح است.
خدمات را متناسب با نیازهای هر یک از محلات، به روز میکنیم
وی محله محوری را یکی از رویکردهای مهم دوره جدید مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری عنوان کرد و اظهار داشت: نیازمندیها و دغدغههای متعدد شهروندان در مناطق مختلف شهر، تفاوت آشکاری دارد، به طوری که نمیتوان همان خدماتی که در مناطق ۱، ۵ و ۶ شهر ارائه میشود را با نسخهای واحد، پیش روی شهروندان مناطق ۱۴ یا ۷ قرار داد؛ از این رو، تحول حوزه خدمات شهری و ارتقای آن، بدون شک نیازمند بازتعریف خدمات متنوع، متناسب با نیازهای شهروندان در هریک از مناطق و محلات شهر است.
بقایی، ورود دانش، تکنولوژی و خلاقیت به حوزه خدمات شهری را یکی از اهداف و تمنیات همیشگی مدیران این حوزه ذکر و عنوان کرد: شرکتهای دانشبنیان به عنوان مراکز حضور نیروهای خلاق، دانشآموخته و پرانگیزه، مرجعی مناسب برای نیل به هدف تغییر و تحول به شمار میروند، از این رو ضمن همافزایی با این مراکز و تفویض بخش مهمی از وظایف و اقدامات حوزه خدمات شهری به آنها، میتوان از نبوغ و خلاقیتهای سرشار فعالان این بخش در ارتقای مدیریت شهری اصفهان، بهرهمند شد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان پژوهشمحوری را راه برونرفت از چالشهای پیش روی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: توسعه دانش و تکنولوژی و تغیر روزافزون سبک زندگی، نیازمندیهای جدیدی را برای شهروندان کلانشهرهای مختلف کشور فراهم آورده که لازم است مدیریت شهری نیز، متناسب با این نیازمندیها به بازتعریف خدمات شهری خود پرداخته و برخی خدمات را حذف یا اضافه کند.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه، حجم وسیع تردد وسایل نقلیه در نقاط مرکزی شهر و اهتمام مدیریت شهری به کاستن از بار ترافیک و کاهش تمرکز در نقاط مرکزی، نیازمند ایجاد و توسعه خدماتی همچون بوستانهای محلی، مراکز خرید، خدمات رفاهی و... در دل محلات است به گونهای که حجم وسیعی از نیازهای شهروندان در محل سکونت آنها تامین شده و نیازی به مراجعه مستمر به نقاط مرکزی شهر نداشته باشند.
برونسپاری، ارتقای کیفیت خدمات و رشد اقتصادی شهر را به همراه دارد
بقایی با اشاره به اینکه مهمترین رسالت حوزههای مدیریتی، برنامهریزی، نظارت و توسعه است که تحقق این امر با پرداختن به حجم وسیعی از فعالیتهای جاری و اقدامات روزمره، هرگز میسر نمیشود، خاطرنشان ساخت: برونسپاری و تفویض بخش قابل توجهی از وظایف حوزه خدمات شهری به بخش خصوصی، تصمیم هوشمندانهای است که علاوه بر ایجاد اشتغال و تقویت بخش خصوصی، راندمان کار را افزایش داده و سیستم مدیریت را چابکتر میکند که درنتیجه آن، امکان ابداع، خلاقیت و تحول فراهم میشود.
توانمندسازی منابع انسانی، به جای تغییر نیروها
معاون جدید خدمات شهری شهرداری اصفهان، در پایان، مهمترین رکن در هر سیستم اجرایی را نیروی انسانی آن مجموعه برشمرد و یادآور شد: کلیه فرآیندها به دست نیروی انسانی به منصه ظهور میرسد، از این رو، توانمندسازی نیروها و القای انگیزه تغییر و تحول به آنها، یکی از مهمترین ارکان مدیریت در حوزه وسیع خدمات شهری است که باید به آن، اهتمام ویژهای ورزید.
وی از کارکنان و فعالان حوزه خدمات شهری، نیروهای خدوم شهرداری اصفهان و همه دستگاهها، سازمانها و نهادهای ذیربط خواست، ضمن همافزایی و تعامل سازنده با معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، چالشها و مسائل مورد نظر خود و راهکارهای پیشنهادی برای رفع و رجوع آنها را به این معاونت ارائه کنند تا زمینه ارتقای سطح خدمات و افزایش رضایتمندی عمومی در کلانشهر اصفهان فراهم شود.
انتهای پیام/۶۳۰۷۷/آ/