اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سناتورهای آمریکایی: بایدن هند را از تحریم‌های کاتسا معاف کند

روسای دموکرات و جمهوری‌خواه «فراکسیون هند» در کنگره آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور، خواستار معافیت هند از تحریم‌های موسوم به «کاتسا» شدند.

سناتورهای آمریکایی: بایدن هند را از تحریم‌های کاتسا معاف کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که مخالفت‌های کنگره آمریکا درباره اقدام ترکیه برای خرید سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» ادامه دارد، دو سناتور ارشد واشنگتن خواستار معافیت هند از تحریم‌ها در این ارتباط شدند.

روسای دموکرات و جمهوری‌خواه فراکسیون هند در کنگره آمریکا نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور نوشته و از او خواستند برای هند در زمینه تحریم‌های موسوم به «کاتسا» معافیت قائل شود.

«مارک وارنر» سناتور دموکرات ویرجینیا و «جان کورنین» سناتور جمهوری‌خواه تگزاس از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند برای هند در زمینه خرید سامانه «اس-۴۰۰» معافیت صادر کند.

هند در سال ۲۰۱۸ با روسیه برای خرید پنج محموله سامانه اس-۴۰۰ تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴۳ میلیارد دلار توافق امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، واشنگتن نظر خوشی به توافق دهلی نو با مسکو برای خرید اس-۴۰۰ نشان نداده است. آمریکا پیش از این ترکیه را به دلیل خرید اس-۴۰۰ مورد تحریم قرار داده بود.

در نامه مارک وارنر و جان کورنین خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «ما نگران هستیم که انتقال آتی این سیستم‌ها (اس-۴۰۰ به هند) باعث فعال شدن قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها (قانون کاتسا) شود».

این دو قانونگذار ارشد کنگره هشدار دادند که توسل به قانون کاتسا علیه هند ممکن است «اثر مخربی روی شراکت استراتژیک بین دو کشور (آمریکا و هند) شود».

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نوشتند: «به همین دلیل ما قویا شما را تشویق می‌کنیم که برای هند به منظور خرید برنامه ریزی شده اس-۴۰۰ خود یک معافیت از کاتسا صادر کنید».

روسای فراکسیون هند در کنگره افزودند، «در مواردی که اعطای معافیت موجب پیشبرد منافع امنیت ملی ایالات متحده می‌شود، این مرجع معافیت همانطور که در قانون توسط کنگره نوشته شده است، به رئیس جمهور اختیار بیشتری در اعمال تحریم‌ها می‌دهد».


مارک وارنر و جان کورنین (از چپ به راست تصویر)

 

از نظر این دو عضو مجلس سنای آمریکا، اعطای معافیت برای هند از تحریم‌های کاتسا «به چند دلیل اقدامی درست» است.

به گفته مارک وارنر و جان کورنین، هند طی سال‌های اخیر «اقداماتی قابل توجه» در زمینه کاهش وابستگی و اتکای خود به واردات تسلیحات از روسیه انجام داده است و همزمان بیشتر از هر زمان دیگری، به خرید تسلیحات آمریکایی روی آورده است.

طبق نامه ارسالی آنها برای جو بایدن، صادرات تسلیحاتی روسیه به هند بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در قیاس با پنج سال قبل از آن، ۵۳ درصد کاهش داشته و این در حالی است که دهلی نو در همین دوره زمانی، ۳.۴ میلیارد دلار تسلیحات از واشنگتن خریداری کرد.

اعضای ارشد کنگره آمریکا در توضیح دلیل دوم لزوم معاف کردن هند از قانون کاتسا هشدار دادند، عدم معافیت تحریمی می‌تواند تقویت همکاری‌های دوجانبه را در زمینه واکسن‌سازی، استراتژی انرژی و همچنین همکاری‌های دفاعی «از مسیر درست خارج کند».

طبق نامه آنها، «(اعمال) تحریم‌ها این پتانسیل را دارد که منتقدان داخلی در هند را که هشدار می‌دهند که ایالات متحده شریک ثابت و قابل اعتمادی برای همکاری نخواهد بود، جسارت می‌دهد».

نامه ارسالی سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا و سناتور جمهوری‌خواه تگزاس به جو بایدن در شرایطی نجام شده که نفر دوم وزارت خارجه آمریکا در سفر اخیر به دهلی نو درباره خرید اس-۴۰۰ به هند هشدار داده بود.

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در جریان سفر ماه گذشته به هند خرید سامانه اس-۴۰۰ را «خطرناک» خواند و مدعی شد که چجنین کاری «به نفع هچ کسی نیست».

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «ما می‌خواهیم درباره مسیر پیش رو و رایزنی‌ها بین کشورهایمان بسیار فکور باشیم و من امیدوارم که ما بتوانیم مشکلات درباره این موضوع (خرید اس-۴۰۰ هند از روسیه) را حل بکنیم».

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتیک، هند به رغم هشدار دولت‌های مکرر ایالات متحده درباره احتمال اعمال تحریم‌های کاتسا در صورت پیش بردن توافق اس-۴۰۰، این کشور (هند) همچنان به این توافق (برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه) متعهد باقی مانده است».

چندی قبل «دی‌.بی ونکاتش» سفیر هند در روسیه در مصاحبه اخیر با روزنامه روسی «کامرسانت» اعلام کرد که دهلی نو تا پیش از پایان سال جاری میلادی اولین محموله اس-۴۰۰ را دریافت خواهد کرد.
انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول