اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

بدرقه پیکر کامبیز درمبخش/ «عموکامبیز» همسایه مهدی سحابی شد+فیلم

پیکر کاریکاتوریست فقید «کامبیز درمبخش» از مقابل خانه هنرمندان تشییع و راهی بهشت زهرا(س) شد تا در قطعه هنرمندان نزدیک مهدی سحابی تدفین شود.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، پیکر کامبیز درمبخش، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سمت آرامگاه ابدی در خانه هنرمندان بدرقه شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و با اجرای هادی حیدری، هنرمند کاریکاتوریست ادامه یافت.

مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران سپس پیرامون شخصیت کامبیز درمبخش گفت: او هنرمندی بزرگ و انسانی خوش‌رو بود و دست هنرمندان جوان را می‌گرفت.

احمد عربانی، کاریکاتوریست و از دوستان نزدیک کامبیز درمبخش در ادامه مراسم متنی را قرائت کرد و گفت: او گاهی از اندام ناسازگار روزگار می‌نالید؛ اما هرگز ترش‌رویی نمی‌کرد. او با فخرفروشی رابطه خوبی نداشت و به هنرهای تجسمی آبروی ویژه‌ای داد. او بود که هنر کاریکاتور را به ایران شناساند و با جوایزی که دریافت کرد، باعث شد تا دروازه موزه‌های مهم جهان به روی آثار او گشوده شوند و نام ایران در میان بزرگان هنر کاریکاتور ثبت شود.

* درمبخش را می‌توان با رادیولوژیست‌ها مقایسه کرد

ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک هم در این مراسم گفت: کاریکاتوریست‌ها مخصوصاً درمبخش را می‌توان با رادیولوژیست‌ها مقایسه کرد که دردها را مدام رادیولژی می‌کنند و جلوی چشم آدم‌ها می‌آورند. او با آثارش آسیب‌های جامعه را شناسایی می‌کرد. همیشه و در همه حال، قلم و کاغذ داشت و این کار را انجام می‌داد. در عین حال امضای خودش را داشت، تا جایی که اگر خط ساده‌ای هم روی کاغذ می‌کشید، می‌‌شد فهمید کار درمبخش است.

در پایان این مراسم، پیکر کاریکاتوریست فقید «کامبیز درمبخش» از مقابل خانه هنرمندان تشییع و راهی بهشت زهرا(س) شد تا در قطعه هنرمندان نزدیک مهدی سحابی تدفین می‌شود. سحابی  ۱۸ آبان ۸۸ درگذشته بود.

 

 

سخنان رامین درمبخش درباره ابتلای پدرش به کرونا

 

رامین درمبخش، فرزند زنده‌یاد درمبخش هم در این مراسم گفت: ابتدا فکر کردم پدرم سرما خورده است، اما وقتی دیدم بی‌اشتهایی و خواب ایشان بیشتر شده است، تصمیم گرفتیم پرستار بیاوریم. بعد که وضعیت بهتر نشد، پدر را به بیمارستان آتیه منتقل کردیم. بلافاصله من و مادرم هم تست دادیم و تست من منفی شد، اما برای مادرم مثبت بود که البته خوب شدند.

وی افزود: حیف است که چنین آدم‌هایی از میان رفتند. دیروز با مادرم صحبت کردم، گفت می‌خواهم برایش نمایشگاه بگذارم. من هم موافقت کردم، چون پدرم در طول عمرش زحمت کشید و دوست دارم علاقه‌مندان از هنر ایشان لذت ببرند.

 

 

* بزرگترین کاریکاتوریست تاریخ ایران را از دست دادیم

در ادامه، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد در امور هنری و سینمایی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی عنوان کرد: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده هنر به خانواده درمبخش و هنرمندان تسلیت عرض می‌کنم. من به نمایندگی از وزیر محترم ارشاد و آقای شالویی این پیام را بیان می‌کنم. به دلیل شناختم از کاریکاتور می‌خواهم بگویم که استاد درمبخش بزرگ‌ترین کاریکاتوریست صد و اندی سال ایران هستند و این جمله را بدون اغراق می‌گویم. به این علت که او جدا از تواضع و مهربانی، خلاق‌ترین کاریکاتوریست ایران هستند. دوستان وی می‌دانند که همیشه کاغذ و قلم به دست بود و همواره ایده داشت. پرکارترین کاریکاتوریست ایران هستند.

وی افزود: آثار او اثبات می‌کند کاریکاتور چقدر هنر است. ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه آثار او استفاده درست از خط و رنگ و سطر و همه عناصر بصری تمایز او را با دیگر همتایانش ثابت می‌کند.

در ادامه قطعه مرثیه‌ای برای دوست با صدای همایون شجریان و تنظیم فردین خلعتبری پخش شد و پیکر زنده‌یاد درمبخش وارد باغ هنر خانه هنرمندان ایران شد.

 

 

یاسمین مدقالچی از بستگان استاد درمبخش نیز در ادامه با تشکر از حاضران در مراسم بیان کرد: کامبیز ۲۰ سال پیش از آلمان به ایران آمد تا کنار هموطنانش زندگی کند. او را استاد یا عمو کامبیز یا در فرانسه نابغه کاریکاتور ایران می‌خواندند. اما من او را دایی کامبیز صدا می‌کنم. اولین کارش را در سن ۱۴ سالگی در روزنامه ارتش به سردبیری پدربزرگم چاپ کرد. از پرکارترین هنرمندان معاصر ایران بود و برای همه و هر نسلی طرح می‌کشید. سوژه‌های او درباره صلح، محیط زیست و انسانیت بود. مشکلات را با طنز و لطافت می‌کشید. آدمک‌های او ما را هم می‌خنداندند هم گریان می‌کردند.

به گزارش فارس، از مسئولان حاضر در این مراسم می‌توان هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران را نام برد. 

از هنرمندان حاضر هم می‌توان به سیف‌الله صمدیان، بهمن فرمان‌فرما، محمود کلاری، لیلی گلستان، هوشنگ گلمکانی و جمال رحمتی اشاره کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول