اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

16 آبان تا 16 اسفندِ سرنوشت‌ساز/ ماجرای کمربندی شیراز چه می‌شود؟

16 آبان ماه استاندار فارس با گلایه از وضعیت کمربندی و آمار بالای تصادفات در استان به دستگاه‌های متولی ضرب الاجل یک ماهه داد که به وضعیت کمربندی رسیدگی شده و تا نوروز آمار تصادفات تا 50 درصد کاهش یابد. امروز دقیقا 4 ماه از آن تاریخ می‌گذرد و موج سفرهای نوروزی درحالی آغاز خواهد شد که مسئولان از آغاز یک ماهه اقدامات کوتاه مدت و برنامه‌های بلندمدت می‌گویند.

16 آبان تا 16 اسفندِ سرنوشت‌ساز/ ماجرای کمربندی شیراز چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با آغاز موج سفرهای نوروزی، مسائل ایمنی جاده ای، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

متأسفانه استان فارس از حادثه‌خیزترین نقاط کشور در بحث حوادث جاده ای است، طبق آماری که رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس در دی ماه سال جاری ارائه داد، امسال روزانه ۲ نفر در فارس به دلیل تصادف جان باخته‌اند و در همین بازه زمانی روزانه ۴۳ نفر در حوادث رانندگی در استان دچار مجروحیت و صدمات بدنی شده اند.

در کلانشهر شیراز، عمده ترین این حوادث در 18 کیلومتر کمربندی جنوبی که از میان شهر می‌گذرد، رخ می‌دهد، طبق آمار ماهانه بیش از 30 صدمه بدنی و بین 2 تا 3 جان باخته، از این مسیر تحویل جامعه می‌شود!

محمدهادی ایمانیه، یک ماه پس از قبول مسئولیت استانداری فارس، در جلسه ای که 16 آبان ماه برگزار شد با اشاره به آمار بالای تصادفات در کمربندی جنوبی، تاکید کرد: بلاتکلیفی کمربندی شیراز و رفع اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی، سالهاست این محور را به مسیری خطر آفرین تبدیل کرده که جان بسیاری همشهریان و هموطنان ما را گرفته و یا سلامتی آنها را در اثر معلولیت‌های ناشی از تصادف با مخاطره مواجه کرده است. 

در این جلسه به دستور ایمانیه مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نماینده راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری فارس با در نظر گرفتن مباحث حقوقی شامل تملک ها، برآورد هزینه اجرا و ایمن سازی کل کمربندی نظرات نهایی را به شورای ترافیک ارائه دهد و در صورتی که پیش بینی‌های لازم صورت گرفته باشد بحث واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری انجام شود.

ایمن سازی کمربندی در برنامه کوتاه مدت یکساله

اکنون در آستانه نوروز و پس از گذشت 4 ماه از این جلسه، امیر حسین جمشیدی ، مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در موضوع کمربندی جنوبی شیراز، با اشاره به دستور استاندار و مصوبه شورای عالی تصادفات، گفت: جلسات متعدد کارشناسی  در این مدت برگزار شد که در نهایت دو برنامه کوتاه مدت یکساله و بلند مدت 3 ساله مورد تایید قرار گرفت.

جمشیدی ادامه داد: برنامه کوتاه مدت که یک ماه اخیر شروع شده که در واقع ایمن سازی کمربندی  است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس به تقسیم بندی و اولویت گذاری محدوده کمربندی اشاره کرد و توضیح داد: کل محدوده حادثه خیز کمربندی جنوبی حدود 14 کیلومتر است که به دو بخش 7 کیلومتری تقسیم کرده‌ایم و همین برنامه کوتاه مدت هم اولویت بندی شد که اگر مشکلی در مسیر ایجاد شد، کارها با اولویت انجام شود.

وی تصریح کرد: اولویت اول با توجه به خطراتی که داشته و آمار تصادفات، محدوده سلطان آباد تا تقاطع امام حسن مجتبی(از جاده بوشهر تا تقاطع سلطان آباد) و اولویت دوم تقاطع شهید دست بالا تا تقاطع امام حسن مجتبی (ع) است.

تفاهم نامه به زودی از سوی استاندار ابلاغ خواهد شد

جمشیدی در تشریح ایمن سازی ها گفت: در تفاهم نامه ای که میان شهرداری و اداره کل راهداری منعقد شد، یکسری ایمن سازی های کوتاه مدت شامل تهیه و نصب تابلوهای اطلاعاتی، حذف 4 دوربرگردان، اصلاح دوربرگردان ها، ایجاد حفاظ میانی جاده، روشنایی، تکمیل روشنایی قبل و بعد از تقاطع ها، انسداد و تجمیع دسترسی های نا ایمن، احیای خطوط، لکه گیری هندسی رویه راه، ایجاد راه جانبی جاده، جلوگیری از ترددهای غیر مستقیم به اضافه  اجرای سرعت کاه و سایر مواردی که در کوتاه مدت امکانش وجود دارد،  تقسیم وظایف انجام شد و به زودی توسط استاندار ابلاغ می شود که ظرف مدت یکسال این ایمن سازی کوتاه مدت انجام شود.

ایجاد باندهای کندرو در دو طرف کمربندی

مدیر کل دفتر فنی استانداری در خصوص اقدامات بلند مدت نیز خاطرنشان کرد: در بحث بلند مدت، در گروههای کارشناسی، بهترین راه حل، ایجاد کند رو است؛  یعنی یک باند تندرو در میان جاده و دو مسیر در کنار جاده به عنوان کندرو اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: در واقع برنامه بلند مدت شامل سه قسمت احداث کندرو، احداث 4 تقاطع غیر همسطح سفیر، قائم، نواب، میثم و در نهایت تکمیل کمربندی شمال شرق شیراز است.

تقسیم کامل وظایف

جمشیدی اضافه کرد: این برنامه ها 3 ساله است و  بین راه و شهرسازی و شهرشهرداری تقسیم وظایف انجام شده است.

وی توضیح داد: در ایجاد کندرو، راه و شهرسازی تملک را انجام می‌دهد و شهرداری شیراز اجرا را بر عهده دارد.

وی افزود: در مورد تقاطع ها، راه و شهرسازی و شهرداری هرکدام اجرای دو تقاطع را بر عهده دارند.

کمربندی شمال شرق 3 ساله به بهره برداری می‌رسد

این مسئول ارشد استان در بحث احداث کمربندی شمال شرق شیراز هم با بیان اینکه یک قرارداد سه جانبه میان شهرداری، پیمان کار و راه و شهرسازی تنظیم شده، افزود: این پیمان نامه شامل 30 درصد آورده شهرداری، 40 درصد پیمانکار و 30 درصد هم وزارت راه و شهرسازی است که حداکثر ظرف مدت 3سال به بهره برداری برسد.

کمربندی تا پایان برنامه بلند مدت در تملک راهداری باقی می‌ماند

جمشیدی در مورد بحث تملک کمربندی، تصریح کرد: طبق تفاهم نامه منعقدشده، تا زمانی که برنامه بلند مدت سه ساله انجام نشده و باندهای کندرو و تندرو و محور شمال شرق به اتمام نرسد، از لحاظ حقوقی کمربندی جنوبی، زیر نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

وی در مورد هزینه‌کرد شهرداری هم گفت: از آنجا که 18 کیلومتر کمربندی جزء محدوده قانونی شهر است، هزینه‌کرد شهرداری در این محدوده توجیه پذیر است.

مالکیت حریم با وزارت راه و شهرسازی است

مدیر کل دفتر فنی استانداری در توضیح مالکیت حریم کمربندی جنوبی شیراز توضیح داد: قاعدتا هر جاده که احداث می‌شود، متولی بستر و حریم قانونی جاده وزارت راه و شهرسازی است. سال 1386 تفاهم نامه ای در استانداری تنظیم شده، که طبق آن مقرر شده بود تملک بستر را وزارت راه و شهرسازی عهده دار باشد و تملک حریم به شهرداری واگذار شود و در قبال آن وزارت راه و شهرسازی، آن زمان 3 میلیارد به شهرداری شیراز پرداخت کند. اما این مبلغ پرداخت نشد و به دنبال آن تملک حریم هم کامل انجام نشد. ولی جزء وظایف قانونی است که وزارت راه و شهرسازی بستر و حریم قانونی را تملک کند.

اختصاص ۷۰ میلیارد برای ایمن‌سازی کمربندی در بودجه شهرداری

همچنین سید احسان اصنافی، شهردار شیراز در جلسه روز گذشته شورا با اشاره به مطالبه‌گری اهالی رسانه درباره کمربندی شیراز گفت: برای کمربندی شیراز؛ ۲ برنامه کوتاه مدت و بلندمدت داشتیم که سال آینده در بودجه، ۷۰ میلیارد برای ایمن سازی کمربندی در نظر گرفته شده است.

شهردار شیراز با بیان اینکه برای بلندمدت باید کمربندیِ جایگزین احداث شود، افزود: تا زمانی که کمربندی جایگزین احداث شود، کمربندی فعلی همین مسیر است که به ۴ تقاطع نیاز دارد و باید تقسیم وظایف شود و برای تصمیم به شورا ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول