اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ارسال موشک‌ به اوکراین، کار دست آمریکا داد

مشاور ارشد اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» آمریکا هشدار داد، موجودی موشک‌های «جاولین» این کشور در حال ته کشیدن است.

ارسال موشک‌ به اوکراین، کار دست آمریکا داد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، مشاور ارشد یک اندیشکده آمریکایی مستقر در واشنگتن دی سی هشدار داد که با توجه به تحویل هزاران موشک ضد تانک «جاولین» به اوکراین، موجودی این موشک‌ها در آمریکا رو به اتمام است.

«مارک اِف کانسیان» مشاور ارشد اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) یک یادداشت درباره تاثیرات منفی عملکرد واشنگتن در قبال بحران اوکراین بر انبارهای موشک‌های ضد تانک جاولین آمریکا منتشر کرد.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «ایالات متحده هزاران موشک جاولین را به اوکراین داده است، موشک‌های ضد تانک که به سلاح نمادین جنگ تبدیل شده‌اند اما موجودی ایالات متحده در حال کاهش است».

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: « ایالات متحده احتمالاً حدود یک سوم موجودی (موشک‌های جاولین) خود را به اوکراین داده است. بنابراین، ایالات متحده دارد به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که باید تحویل (این موشک‌ها) را کاهش دهد تا ذخایر کافی برای برنامه‌های جنگی خود را حفظ کند. تولید موشک‌های جدید کند است و سال‌ها طول می‌کشد تا ذخایر آن تکمیل شود».

به ادعای او، «روس‌ها وسایل نقلیه زرهی متعددی دارند اما میزان پرسنل آموزش دیده و سطح روحیه آنها در حال کاهش است. آیا تسلیحات ضد تانک اوکراین به اندازه کافی به خسارات رزمی کافی وارد می‌کند تا قبل از ذخیره موثرترین سلاح‌های ضد تانک اوکراین به پایان برسد، روسیه در میدان نبرد به بن بست برسد؟»

این کارشناس آمریکایی می‌نویسد: «جاولین، پیچیده‌ترین، تواناترین و گران‌ترین سلاح در میان طیف گسترده مهمات ضد تانکی است که ناتو و سایر کشورها در اختیار اوکراین قرار می‌دهند. ایالات متحده می‌گوید هفت هزار موشک جاولین به اوکراین داده است».


مارک اِف کانسیان

 

به نوشته او، «ایالات متحده تعداد موجودی جاولین خود را منتشر نکرده است در نتیجه درباره این باید استنباط کرد. طبق کتاب‌های بودجه ارتش، از زمان شروع تولید در سال ۱۹۹۴، مجموع تولید جاولین ۳۷۷۳۹ موشک بوده است. هر ساله نیروهای آمریکایی از برخی موشک‌ها برای آموزش و آزمایش استفاده می‌کنند بنابراین، ممکن است ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ موشک در انبارها باقی مانده باشد. این ۷۰۰۰ (موشک ارسالی برای اوکراین) حدود یک سوم کل موجودی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند».

وی سپس ضمن هشدار درباره رو به اتمام بودن موجودی انبار موشک‌های ضد تانک جاولین در آمریکا از «نگرانی» طراحان و برنامه ریزان نظامی در این کشور درباره وضعیت موجود و تاثیر منفی آن بر احتمال تقابل نظامی واشنگتن با دیگر کشورهای جهان خبر داد.

مشاور ارشد اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» نوشت: «اگرچه دو سوم موجودی (موشک جاولین) باقی مانده است اما برنامه ریزان نظامی احتمالاً دستپاچه می‌شوند. ایالات متحده برای انواع درگیری‌های احتمالی جهانی که ممکن است علیه کره شمالی، ایران یا خود روسیه رخ دهد، ذخایری دارد».

وی ادامه داد: «در برخی موارد، این موجودی آنقدر پایین می‌آیند که برنامه‌ریزان نظامی این سوال را خواهند پرسید که آیا می‌توان نقشه‌های جنگی را اجرا کرد؟ ایالات متحده احتمالا دارد به آن نقطه نزدیک می‌شود».

تحلیگر آمریکایی در یادداشت خود تخمین زده است که شاید بین ۲۰ تا ۲۵ هزار موشک ضد تانک جاولین همچنان در موجودی انبارهای آمریکا باقی باشد اما تولید و ساخت موشک‌های جدید و پر کردن انبارها، موضوعی بسیار زمان بر است.

در یادداشت او آمده است: «جایگزینی موشک‌هایی که تاکنون تحویل (اوکراین) داده شده است حدود سه یا چهار سال زمان می‌برد. اگر ایالات متحده موشک‌های بیشتری را به اوکراین تحویل دهد، این زمان بیشتر هم خواهد شد».

چهاردهم فروردین ماه بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت، به زودی هر تانک روسی در اوکراین با بیش از ۱۰ سامانه ضد تانک مواجه می‌شود. بعد از بلینکن، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم این هشدار علیه روسیه را تکرار کرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول