اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تسهیل تجارت در دستور کار کشورهای آسیای مرکزی

نخستین نشست کشورهای منطقه آسیای مرکزی با موضوع تسهیل تجارت به میزبانی قزاقستان برگزار شد.

تسهیل تجارت در دستور کار کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اولین نشست کشورهای منطقه آسیای مرکزی برای تسهیل تجارت در قزاقستان برپا شد.

این اولین نشست منطقه‌ای سه روزه کشورهای آسیای مرکزی با عنوان «از نقشه راه ملی تا اصلاحات منطقه‌ای» است که در چارچوب پروژه Ready4Trade مرکز تجارت جهانی توسط اتحادیه اروپا تامین مالی و برگزار می‌شود.

سخنرانان کلیدی از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در چارچوب این نشست گردهم آمدند تا در مورد مسائل و راه حل‌های مشترک برای تسهیل رویه‌های تجاری با هدف تعمیق بیشتر تجارت بین منطقه‌ای و بین المللی گفت و گو کنند.

در جریان این نشست نمایندگان ارگان‌ها، ادارات و انجمن‌های مجاز و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا و مراکز تجارت بین الملل نیز شرکت کردند.

بیش از 80 شرکت کننده از آسیای مرکزی و اروپا در جریان این نشست روندهای جدید و هم افزایی در تسهیل تجارت برای تعمیق همکاری‌‌های منطقه‌ای را بررسی کردند.

این رویداد به پلت‌فرمی برای دستیابی به اجتماع در خصوص اصلاحات تسهیل رویه‌ای که نیاز به هماهنگی دوجانبه و منطقه‌ای و تعیین اولویت‌ها برای اجرای آنها در چارچوب این پروژه تبدیل شده است.

پروژه «Ready4Trade» آسیای مرکزی متمرکز به حمایت از توسعه تجارت بین منطقه‌ای و بین‌المللی 5 کشور آسیای مرکزی است. این طرح  4 ساله تجاری قسمتی از یک برنامه بزرگتر با بودجه اتحادیه اروپا است که هدف آن حمایت از سرمایه گذاری‌ها، رقابت و تجارت است و از این طرف به توسعه اقتصادی پایدار و فراگیر در منطقه کمک می‌کند.

«عبدالرحمان عبدالرحمان زاده» معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان ضمن سخنانی در این اجلاس اعلام کرد که این کشور تاکنون کارهایی برای را برای ساده سازی رویه‌های تجاری انجام داده که ایجاد کمیسیون هماهنگی برای تسهیل رویه‌های تجاری، راه اندازی پورتال تجاری تاجیکستان و سیستم «پنجره واحد برای ثبت عملیات صادرات، واردات و ترانزیتی»، تایید پروژه‌های راهبردی در حوزه تجاری برای کمک به تحقق اهداف این سند و توسعه یکپارچگی تجاری ارضی، از آن جمله هستند.

وی به افزایش سطح تجارت بین تاجیکستان و قزاقستان (1.18 میلیارد دلار)، ازبکستان (447.8  میلیون دلار) و اتحادیه اروپا (436.5 میلیون دلار) اشاره کرد.

بنابر داده‌های خدمات گمرکی تاجیکستان در سه ماهه اول سال 2022 میلادی گردش مالی تاجیکستان با قزاقستان 353.9 میلیون دلار، ازبکستان 163.4 میلیون دلار، ترکمنستان 13.8 میلیون دلار و قرقیزستان 3.3 میلیون دلار برآورد شده است.

تجارت متقابل این کشور با کشورهای شوروی سابق در مجموع بیش از 926 میلیون دلار و کشورهای خارجی بیش از 930 میلیون دلار را تشکیل داده است.

همچنین در این نشست افزایش صادرات میوه و سبزیجات تازه و خشک از تاجیکستان به بازارهای قزاقستان، اتحادیه اروپا و سایر کشورها بررسی شدند.

در چارچوب این رویداد همچنین دیدار معاونان وزارت توسعه اقتصادی و تجارت قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برگزار شد که در جریان این ملاقات توسعه همکاری تجاری و اقتصادی بین طرف‌ها، تقویت ظرفیت صادراتی آسیای مرکزی و راه‌های پیوستن به بازارهای اتحادیه اروپا بررسی شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول