اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین برگزار خواهد شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین از برگزاری آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین، در روز یازده محرم امسال در این شهرستان خبر داد.

آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین برگزار خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، ظهر امروز عبدالله سهرابی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام برگزاری آیین یازدهم محرم امامزاده کوران، اظهارکرد: در تداوم برگزاری سالیانه آیین روز یازدهم امامزاده کوران، پس از وقفه‌ای سه‌ساله به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، امسال شاهد برگزاری این رویداد گردشگری مذهبی در شهرستان خواهیم بود.

وی گفت: یکی از آیین‌های عزاداری ایام سوگواری محرم در استان خراسان‌شمالی، مراسم یازدهم محرم است که هرساله در امامزاده کوران شهرستان اسفراین است که خیل عظیمی از عزاداران و مشتاقان معرفت اباعبدالله (ع) از گوشه‌وکنار به عزاداری می‌پردازند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین افزود: دسته‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی روستاها و شهرهای اطراف پشت‌سرهم و بر اساس نظم خاصی و با طواف در دور امامزاده عزاداری می‌کنند که این مهم جلوه‌ای ویژه به این مراسم می‌دهد.

وی ادامه داد: از نکات جالب در این مراسم حضور زنان در پشت سر هیئت‌ها و برداشتن پرچم‌های سیاه است.

سهرابی گفت: آیین یازدهم محرم از سابقه و پیشینۀ دیرینه برخوردار است که در تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه‌داران و هیئت‌ها و بخصوص افراد مسن این رسم را تا چهار نسل قبل خود به یاد دارند و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین خاطرنشان کرد: آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین با شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای‌پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول