اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

آیین‌های سوگواری در عزای رحلت شهادت‌گونه اخت‌الرضا(ع) +عکس وفیلم

ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) از نقاط مختلف ایران اسلامی به مناسبت سالروز رحلت شهادت‌گونه کریمه اهل‌بیت(س) به حرم قم آمده تا با برپایی دسته‌های عزاداری و مراسم سوگواری تسلیت خود را به محضر امام زمان(عج) ابراز کنند.

آیین‌های سوگواری در عزای رحلت شهادت‌گونه اخت‌الرضا(ع) +عکس وفیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شیعیان، مردم متدین ایران و به ویژه مردم قم از شب گذشته در سوگ حضرت فاطمه معصومه(س) عزادار شده‌اند و برخی از ارادتمندان حضرت از نقاط مختلف کشور برای عرض تسلیت در حرم مطهر ایشان حضور یافته و به زیارت مضجع شریف مشرف شده‌اند.

حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) از غروب روز گذشته برنامه‌های مختلفی را برای زائران دنبال کرده است که نخستین برنامه آیین سیاه‌پوشی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) بوده است که در این آیین خادمان حرم مطهر صحن‌ها، رواق‌ها و امکان مختلف حرم را سیاه‌پوش کرده‌اند.

ضریح مطهر حرم بانوی کرامت نیز با پرده جدیدی که توسط بانیانی از کشور پاکستان تهیه شده است سیاهپوش شد. این پرده نفیس مزین به فرازهایی از زیارتنامه حضرت معصومه (س) شامل سلام های چهارگانه به حضرت معصومه (س) است که با گلدوزی نوشته شده و در حاشیه آن نگین‌های عقیق و تزیینی نصب شده است.

*برگزاری آیین تعویض پرچم حرم حضرت معصومه(س) با حضور خیل زائران

 آیین تعویض پرچم گنبد مطهر حرم بانوی کرامت غروب روز جمعه با شعرخوانی مجید تال و مداحی عباس حیدرزاده در صحن امام رضا(ع) برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در آیین تعویض پرچم حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بزرگان ما نیز در مدح این بانوی بزرگوار مطالب ویژه‌ای گفتند، گفت: امام خمینی(ره) می فرمود هر وقت در قم مشکلی برای من ایجاد می شد به حرم می رفتم و متوسل به این بانو می شدم و خدا گره از کار من باز می کرد؛ آیت الله بهجت و آیت الله مرعشی نجفی سالهای سال نماز صبح خود را در حرم مطهر بانوی کرامت اقامه می کردند و ملاصدرا از علمای برجسته اسلام است که از کهک به قم می آمد تا مشکلات علمی خود را با توسل به حضرت معصومه(س) بر طرف کند.

وی افزود: پیام که باید در این مراسم به آن توجه شود این است که در دورانی که عده ای به نام زن به زن خیانت می کنند، به نام زندگی، زندگی را بر مردم حرام کرده اند و به نام آزادی به دنبال اسارت زنان پاکدامن این ملت هستند، تجلیل ما از حضرت معصومه(س) و جایگاه ایشان در ایران، بیان می کند که نگاه اسلام نسبت به زن از مکاتب دیگر جلوتر است و تکریم زن جزو اصول اصلی نظام اسلامی است.

همزمان با برگزاری این مراسم، احمد وحیدی وزیر کشور به زیارت مضجع شریف بانوی کرامت مشرف شد و در گفت‌وگو با زائران حرم مطهر به سئوالات آن‌ها پاسخ داد و پای درد دل برخی از آن‌ها نشست.

 

*مداحی محمود کریمی در حرم کریمه اهل‌بیت(س)

مراسم سوگواری شب سالروز رحلت شهادت‌گونه کریمه اهل‌بیت(س) نیز با سخنرانی آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری و مداحی محمود کریمی در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد و زائران حرم مطهر با سینه‌زنی و روضه‌خوانی به محضر صاحب الزمان(عج) این مناسبت را تسلیت گفتند.

 

خادمان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) نیز همراه با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس در قالب سفیران کریمه به مناسبت رحلت شهادت‌گونه بانوی کرامت به تهران سفر کرده و با حضور در منزل طلبه شهید آرمان علی‌‍وردی از خانواده وی تجلیل و نشان فاطمی و پرچم متبرک حرم مطهر را به آن‌ها اهدا کردند. 

 جمعی از مداحان شهر مشهد نیز به قم سفر کرده و همراه با جمعی از مداحان قم «محفل اشک» را در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برپا کردند تا عرض ارادتی به بانوی کرامت داشته باشند.

  

برنامه‌های سالروز رحلت شهادت‌گونه بانوی کرامت نیز از صبح امروز با برگزاری مراسم سوگواری در بیت‌النور که محل اقامت 17 روزه حضرت معصومه(س) در قم بوده آغاز شده است که در این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی به سخنرانی پرداخته است و سپس عموم مردم همراه با دسته عزاداری خادمان به سمت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) حرکت کردند.

عزاداران حضرت معصومه(س) در پایان دسته عزای خادمان، در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر تجمع کرده و با مداحی سید علی حسینی‌نژاد به سوگواری پرداختند و آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس قم و معاونان وی نیز از عموم عزاداران استقبال کردند.

ا

همزمان با برپایی دسته عزاداری خامان و زائران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س)، دانش‌آموزان و نسل دهه هشتادی و دهه نودی‌ها در شبستان امام خمینی(ره) با روضه‌خوانی و مداحی سید رضا نریمانی و جمعی از مداحان نوجوان در عزای رحلت حضرت به سوگواری و عزاداری پرداختند.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت معصومه(س) در اوج قله علم، مدافع ولایت بودند، گفت: مأموریت نوجوانان این است که مراقب پاکی خود باشند و نگذارند فضای مجازی ذره‌ای از طهارت و پاکی شما را از بین ببرد و در مرحله بعد ایران قوی را بسازند و زمینه حکومت جهانی اسلام را ایجاد کنند.

 وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) در سن ۲۸ سالگی برای دفاع از امام رضا (ع) جانشان را فدا کردند، افزود: حضرت معصومه(س) که جوانی عالمه و مکرمه بودند برای دفاع از اسلام مهاجرت کردند از دنیا رفتند و امام رضا(ع) فرمودند هر کسی خواهرم را در قم زیارت کند مثل این است که من را در مشهد زیارت کند.

آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز امروز در مراسم سوگواری رحلت شهادت‌گونه بانوی کرامت برای ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) به ایراد سخن پرداخت و بر لزوم معرفی حضرت معصومه(س) به‌عنوان الگویی برای دختران تاکید کرد و بعد از نماز ظهر و عصر امروز نیز سید رضا نریمانی در جمع زائران حرم به مداحی پرداخت.

 

*شمع‌دان گردانی آیینی ماندگار در حرم حضرت معصومه(س)

شمع در تاریخ و فرهنگ دینی ما نماد سوختن و روشنی بخشیدن برای هدایت است و این همان کاری است که انبیا و اولیای خدا انجام داده‌اند تا ما هدایت شویم و ازاین‌رو است که شمع در آیین‌ها و مراسم ما جای گرفته است.

حضرت معصومه (س) نیز همچون شمعی سوختند تا ما مسیر هدایت و ولایت را گم نکنیم و ازاین‌رو یکی از آیین‌های مهم و دیرینه که هرساله در شام رحلت شهادت گونه بانوی کرامت توسط خادمان این آستان برگزار می‌شود آیین شمع گردانی است و در این آیین نیز سخنرانان، مداحان و شاعران برجسته حضور دارند.

آیین معنوی شمع گردانی خادمان حرم بانوی کرامت امسال در شام رحلت شهادت گونه بانوی کرامت با قرائت قرآن توسط اسحاق عبداللهی، اجرای مهدی کلانترزاده، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، شعر خوانی حمیدرضا برقعی، مداحی سیدمهدی میرداماد و خطبه خوانی عباس حیدرزاده برپا خواهد شد.

شروع آیین شمعگردانی از ساعت ۲۰ در شبستان امام خمینی(ره) خواهد بود و این برنامه از شبکه‌های قرآن و قم و صفحات آستان مقدس قم در فضای مجازی منعکس می‌شود.

گزارش: یاسر ولیا بیدگلی

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول