اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت؛ تأکید مجدد بر حمایت از لبنان و مقاومت

حسین امیرعبداللهیان در سومین سفرش به بیروت، ضمن رایزنی با مقامات لبنانی بار دیگر بر حمایت از این کشور و مقاومت تأکید کرد و گفت ایران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطین در مقابل تهدیدات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

سومین سفر امیرعبداللهیان به بیروت؛ تأکید مجدد بر حمایت از لبنان و مقاومت

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه رسانه‌های لبنانی از سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت خبر دادند و شامگاه همان روز (پنجشنبه) رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی در رأس هیأتی عازم لبنان شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کردند. این سومین سفر امیرعبداللهیان به لبنان پس از تصدی این سمت است. رئیس دستگاه دیپلماسی مهر ماه سال گذشته (۱۴۰۰) سفری به بیروت داشت و فروردین سالجاری نیز برای دومین بار به لبنان سفر کرد. 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی پس از ورود به بیروت در جمع خبرنگاران و در تشریح اهداف این سفر گفت: سفرم به بیروت در چارچوب دعوت رسمی وزیر امور خارجه جمهوری لبنان با هدف رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله رایزنی در خصوص آخرین تحولات فلسطین انجام می‌شود.

 

 

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد: ما همه جریان‌های سیاسی در لبنان را دعوت می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو و توافق هر چه سریع‌تر نسبت به انتخاب رئیس جمهور و تکمیل فرآیند سیاسی اقدام کنند. تردید نداریم جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی قادر به تعیین رئیس جمهور خود خواهند بود.

 

دیدارهای امیرعبداللهیان در روز جمعه با ملاقاتش با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان آغاز شد و پس از این ملاقات دو وزیر خارجه در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهایشان پرداختند. وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای لبنانی ضمن تأکید بر حمایت از ثبات لبنان، از همه طرف‌های لبنانی برای گفت‌وگو به منظور تکمیل روند سیاسی در این کشور دعوت کرد.

 

بوحبیب وزیر خارجه لبنان در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان با بیان اینکه لبنان بر ثبات ایران تأکید دارد، گفت که این کشور برای استفاده از کمک‌های ایران با فشارها و موانع خارجی مواجه است.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این نشست گفت: امنیت و پیشرفت لبنان را امنیت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت از مقاومت در لبنان و فلسطین در مقابل تهدیدات و گستاخی‌های رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین همه جریان‌های سیاسی لبنان را دعوت کرد که در مسیر گفت‌وگو نسبت به تعیین رئیس جمهور اقدام کنند و افزود: معتقدیم جریان‌های سیاسی لبنان از تجربه و شایستگی لازم برای انتخاب رئیس جمهور در کوتاه ترین زمان برخوردارند.

وزیر خارجه ایران همچنین ضمن ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه، از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها استقبال کرد. (بیشتر بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد. وزیر امور خارجه در دیدار نخاله گفت: جمهوری اسلامی ایران همه جا با صدای بلند اعلام کرده و می‌کند که از آرمان فلسطین و آزادی کامل آن حمایت کرده و هیچ ترسی از بیان آن ندارد.

 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی پس از آن به دیدار «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان رفت. وزیر امور خارجه در دیدار با نجیب میقاتی گفت: قصد دخالت در امور داخلی لبنان‌ را نداریم، اما هر کمکی نیاز باشد، آماده حمایت از لبنان هستیم. دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز از دیگر ملاقات‌های امیرعبداللهیان در این سفر بود. رئیس مجلس لبنان در دیدار امیرعبداللهیان با اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از هیچ کمکی به لبنان دریغ نکرده، از حمایت‌های ایران از این کشور قدردانی کرد.

 

 

وزیر امور خارجه ایران همچنین در نشست خبری با حضور رسانه‌های لبنانی حضور یافت و به تشریح رایزنی‌هایش پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

* آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم

وی همچنین گفت: هر زمان مقامات ذیربط لبنانی در خصوص دریافت سوخت و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی آمادگی خودشان را اعلام کنند ما آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تعیین رئیس جمهور در لبنان نیز گفت: اطمینان داریم بدون هرگونه مداخله خارجی تعیین رئیس جمهور در لبنان از طریق گفت‌وگوهای جریان‌های مختلف سیاسی انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های قوی خود از لبنان در همه زمینه‌ها ادامه خواهد داد. ما همچنین بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای تقویت بنیه لبنان و برای توسعه مناسبات تأکید داریم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه نیت و اراده لازم را برای عادی سازی روابط با عربستان داریم، گفت: معتقدیم هنوز عربستان از آمادگی لازم برای بازگشت روابط به حالت طبیعی برخوردار نیست. مذاکرات رفع تحریم‌ها و اغتشاشات اخیر در ایران هم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست خبری مطرح شد. اینکه جمهوری اسلامی ایران از اصول و خطوط قرمز خود عبور نکرده و بر اصول خود در گفت‌وگوهای هسته‌ای پایبند مانده‌ و اینکه مذاکره و دیپلماسی را روش مناسبی برای رسیدن به نقطه توافق می‌داند از جمله مواردی بود که امیرعبداللهیان در این نشست به آن اشاره و تأکید کرد که در این مسیر خط قرمز ما رعایت کامل منافع ملی و حقوق مردم ایران است. (بیشتر بخوانید)

وزیر خارجه ایران همچنین به دیدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان رفت و در توئیتی در این باره نوشت: گفت‌وگوهای مهم و ضروری با سید حسن نصرالله داشتم. بی تردید، مقاومت در بهترین شرایط خود قرار دارد.

 

حسین امیرعبداللهیان همچنین در نشست هم اندیشی و تبادل نظر با جمعی از نخبگان و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان شرکت کرد و طی اظهاراتی گفت: امیدواریم روند سیاسی در لبنان با انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید کامل شده و زمینه برای تقویت روابط دوجانبه و نیز سفر آقای رئیسی رئیس جمهور ایران به لبنان فراهم شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این سفر در روضة الشهیدین، گلزار شهدای حزب‌الله لبنان در بیروت حضور یافت و با نثار تاج گل به مقام شامخ شهدای مقاومت ادای احترام کرد.

 

 

وزیر امور خارجه در گزارشی درباره سفرش به بیروت با بیان اینکه همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده و استقرار و ثبات این کشور را به نفع کل منطقه‌ می‌دانیم، گفت: در امور داخلی لبنان مداخله نمی‌کنیم، اما در صورت نیاز به کمک و نقش ایران، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد. (بیشتر بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ظهر امروز (شنبه) ۲۴ دی ماه و در دومین مقصد سفر امیرعبداللهیان وارد دمشق شدند و مورد استقبال فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه قرار گرفتند. سفر به سوریه پنجمین سفر امیرعبداللهیان به این کشور بعد از تصدی وزارت امور خارجه است.

گزارش از اکرم شریفی

پایان پیام/ ت 4

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول