اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

هدر رفتن آب شرب در کارواش‌های اسفراین/ وقتی رئیس آبفای اسفراین به یک «خواهش» بسنده می‌کند!

همه می‌دانیم آب مایه حیات است اما علی‌رغم کمبودهایی که در آب آشامیدنی در استان خراسان‌شمالی وجود دارد، متاسفانه بیشتر کارواش‌های اسفراین از آب شرب استفاده می‌کنند.

هدر رفتن آب شرب در کارواش‌های اسفراین/ وقتی رئیس آبفای اسفراین به یک «خواهش» بسنده می‌کند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین، فهیمه نیکزاد، آب زندگی است، آب مایه حیات است، آب ناجی زندگی است، جمله‌هایی است که از کودکی ورد گوش و زبان ما بود و اما حالا که بزرگ شده‌ایم فهمیدیم این کلمات فقط در کودکی ما جا ماند! از صرفه‌جویی آب، از استفاده درست از آن و از اینکه به ما می‌گفتند آب نباشد می‌میریم فقط زمزمه کلمات معلم در گوشمان مانده است.

اما اینکه می‌گویند آب مایه حیات است یک شعار نیست، بلکه خوب می‌دانیم همه زندگی‌ها به همین چند قطره آب اتصال دارد و معلممان درست می‌گفت که آب نباشد من می‌میرم، تو می‌میری و دیگر درختی، پرنده‌ای و هیچ زیبایی وجود ندارد.

البته این روزها هرازچندگاهی هم خبر از جنگ آب در آینده به گوشمان می‌رسد که چه‌بسا همه‌ی ما را دل‌نگران می‌کند.

مایه حیات در اسفراین دور ریخته می‌شود

اما در شهرستان اسفراین گذری زدیم به جایی که این مایه ارزشمند را مثل آب‌خوردن هدر می‌دهند و معنی آب مایه حیات است را نمی‌دانند.

اگر سری بزنید به کارواش‌های اسفراین در یک گفت‌وگو ساده متوجه می‌شوید که چه ظلم بزرگی به این مایغ حیات‌بخش روا می‌شود.

طبق بررسی‌های میدانی علی‌رغم کمبودهایی که در آب آشامیدنی داریم، اما متأسفانه در کمال ناباوری بیشتر کارواش‌های اسفراین از آب شرب استفاده می‌کنند، همین مایه حیات و همین آبی که برای آن چه مشقت‌ها که کشیده نمی‌شود.

وقتی به سراغ یکی از آنها رفتم، گفت: ما برای شست‌وشو از آب شرب و لوله کشی استفاده می‌کنیم و خود من هم نگران این مایع ارزشمند هستم که به این راحتی هدر می‌رود.

به سراغ یکی دیگر از آن‌ها رفتم او هم اظهار نگرانی کرد و در افزود: فقط چند نفر موفق شدند از آب چاه برای شست‌و‌شوی خودروها بهره ببرند، مابقی از آب لوله کشی استفاده می‌کنند. 

محمدی که چندسالی است در این شهرستان کارواش دارد گفت: با اینکه با کمبود آب مواجه هستیم و من به نوبه خودم از این ماجرا رنج می‌برم ولی من از این کار مایحتاج خانه را تامین می‌کنم، کاش مسئولین فکری کنند.

وی ادامه داد: اگه مسئولان همت کنند که آب غیرقابل شرب یا حتی تانکر به ما بدهند این مایه حیات به راحتی از بین نمی‌رود.

خواهش می‌کنیم کارواش‌ها از روش نوین استفاده کنند!

به سراغ رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان رفتیم. مسلم رحیم زاده، رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان اسفراین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارکرد: یکی از مشکلاتی که در شهرستان حاکم است خشکسالی و کمبود آب است.

وی گفت: یکی از بیشترین مصرف‌هایی که در آب شرب داریم بحث شست‌وشو کارواش‌ها است!

رحیم زاده افزود: کارواش‌های اسفراین از روش سنتی استفاده می‌کنند که این روش بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر برای هر خودرو آب مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: کارواش‌های سنتی باید تصفیه خانه داشته باشند که با تصفیه مجدد تا حدودی در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

رئیس اداره آبفا اسفراین افزود: بهترین روش برای کارواش‌ها روش نوین «روش بخار» می‌باشد که حدود ۹۵ درصد بیشتر از روش سنتی صرفه جویی آب دارد. 

رحیم‌زاده در این رابطه افزود: آب چاه، آب شرب شهرستان است و باید به اداره امور آب مراجعه کنند این موضوع در حیطه وظیفه ما نیست!

در حوزه اختیارات ما نیست!

سروش جوان، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسفراین نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: ما فقط پروانه کسب برای ارائه خدمت صادر می‌کنیم.

وی افزود: در این مجوز ذکر نمی‌شود که از چه منابع آبی استفاده کنند.

جوان ادامه داد: مجوز صدور برای آب شرب یا غیر قابل شرب در کارواش‌ها دست ما نیست!

و حال مسئولانی که می‌دانند آب استفاده شده کارواش آب شیرین و قابل خوردن است اما همچنان برای جلوگیری از این موضوع اقدامی انجام ندادند.

در استانی هستیم که استاندارش این روزها الویت اصلی را در سال ۱۴۰۲ بر آب می‌داند و رئیس جمهور نیز در سفر به خراسان‌شمالی طرح انتقال آب از دورترین مناطق مرزی را برای تامین آب شهرهای استان برای گذر از تابستان در دست اقدام دارند و خلاصه همه و همه در تکاپو برای تامین آب برای مردم هستند، چه پاسخ قانع کننده‌ای برای این حجم اسراف آب وجود دارد؟

پایان پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول