اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ایجاد تقاطع غیر همسطح در مرکز خراسان‌جنوبی؛ شروعی بر یک خواسته دیرینه

یکی از خواسته‌های دیرینه مردم مرکز خراسان‌جنوبی ایجاد تقاطع غیر هم سطح است که امسال قرار است در 2 منطقه یکی ورودی مهر شهر و دیگری منطقه زعفرانیه ایجاد شود اما تنها دغدغه اصلی شروع این تقاطع‌ها تامین اعتبار و زمان بر نشدن آن است.

ایجاد تقاطع غیر همسطح در مرکز خراسان‌جنوبی؛ شروعی بر یک خواسته دیرینه

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی، سمیه محمدی؛ هر چه بر جمعیت شهرها و وسعت آن افزوده می شود به همان نسبت نیز معضلات شهری از جمله ترافیک نیز برخی از گلوگاه ها و نقاط خاص پر رفت و آمد نیز فزونی می یابد.

شهر بیرجند با توجه به مرکزیت خراسان جنوبی یکی از شهرهای پرتردد استان است که سالانه به واسطه مهاجرت هایی که به بیرجند صورت می گیرد جمعیت آن نیز به همان نسبت افزایش می یابدبنابراین زیرساخت های ترافیکی موجود برای این جمعیت رو به رشد کافی نیست.

یکی از مناطقی که به واسطه احداث مسکن ملی به شهر بیرجند الحاق شد منطقه مهر شهر است. 

این منطقه در آن دوران از بسیاری زیرساخت های شهری محروم بود و حتی کارشناسان بسیاری با سرازیر شدن این میزان جمعیت به این منطقه مخالفت کردند اما با این وجود تعداد زیادی از مسکن های ملی در این دوره در مهر شهر واگذار شد و شاهد خیل عظیمی از جمعیت با کمبود زیرساخت های لازم در این منطقه بودیم.

خوشبختانه با تلاش مسوولان در دوره های مختلف بسیاری از زیرساخت های لازم در این منطقه ایجاد و مشکلات مردم کمتر شد اما یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از مردم مهر شهر مطرح می سازند مشکلات ترافیکی است که در ورودی مهر شهر وجود دارد.

مهر شهر با توجه به اینکه جمعیتی زیادی را در خود جای داده ولی تنها یک ورودی داشته و این معضل با وجود بلوار مسافر در این محدوده و همچنین وجود دوشنبه بازار و میدان بار چند برابر شده است.

ساخت تقاطع غیر هم سطح در بیرجند موضوعی ست که سال ها بحث آن در شهرداری شورای شهر و شورای ترافیک استان مطرح می شود.

امسال قرار است اتفاقات خوبی در شهر بیرجند بیافتد و قرار شده با اولویت در ۲ منطقه در دهه فجر امسال عملیات اجرایی تقاطع غیر هم سطح در بیرجند آغاز شود.

علی غلامی، یکی از ساکنان مهر شهر در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس اظهارداشت: با توجه به شغلی که دارم و خارج از محدوده مهر شهر است هر روز شاهد ترافیک های سنگین در بین بلوار مسافر تا میدان اول مهر شهر هستم و هر روز باید چند دقیقه ای را در ترافیک به سر ببرم و این مشکل در روزهای دوشنبه چند برابر هم می شود.

وی گفت: در بسیاری از روزها تصادفات ناگواری در این محدوده اتفاق می افتد چون در این محدوده علاوه بر خودروهای سبک محل تردد بسیاری از خودروهای سنگین نیز است.

غلامی یادآور شد: باید اقدامات لازم در خصوص رفع این مشکل بزرگ در این منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: مهر شهر یک منطقه مسکونی بسیار پرجمعیت در شهر بیرجند است که بدون شک باید خواسته های شهروندان در این منطقه دیده شود.

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: روستای دهلکوه هدف مسکن مهر در دولت نهم قرار گرفت و واگذاری های گسترده ای در این منطقه اتفاق افتاد.

مهرشهر محله بزرگتر از شهرهای خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به اینکه سال ۹۳ این روستا به شهر بیرجند و به عنوان مهر شهر با جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر الحاق شد، تصریح کرد: این منطقه از همه شهرهای استان به غیر از قاین بزرگتر است.

فرماندار بیرجند افزود: در واقع با الحاق این منطقه یک شهر جدید به شهر بیرجند با یک ورودی و یک راه دسترسی الحاق شد.

فاضلی فرد با اشاره به اینکه مردم در ساعات اولیه و پایانی روز در رفت و آمد به این منطقه دچار مشکل هستند، گفت: از سال های گذشته نیز این موضوع مطرح شده و تأکید شورای شهر، استانداری و فرمانداری بیرجند بر این بوده که باید دسترسی دومی برای مردم این منطقه فراهم شود.

وی ادامه داد: اما هم مباحث امنیتی و هم مباحث پدافندی مطرح بوده و هم اینکه سهولت تردد برای مردم مطرح است و شاهد حوادث متعددی برای مردم در این مسیر هستیم.

راه دسترسی دوم دهه فجر

فرماندار بیرجند گفت: ایجاده راه دسترسی دومی برای این منطقه از شهر استارت خورد و سهم سکونت گاه غیررسمی استان ۱۲ میلیارد تومان با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان حسب تأکید استاندار تأمین شد و دهه فجر امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی دسترسی دوم مهر شهر خواهیم بود.

فاضلی فرد اضافه کرد: این موضوع به مشاور ابلاغ و کار مطالعاتی آن آغاز شده و در مرحله نهایی قرار دارد.

وی یادآور شد: مسیرهایی که پیشهاد شده و طرحی که بهترین گزینه را داشته بعد از تأیید آنها شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه در سفر دوم رئیس جمهور و هیئت دولت به استان دو تقاطع غیرهم سطح در بیرجند پیشنهاد شد ولی هنوز اعتبار آن نهایی نشده است، بیان داشت: منتظر اتمام مطالعات مشاور هستیم که باید طرح را تهیه کرده و در جلسه شورای ترافیک استان آن را مطرح و سایر کمیته ها متولی شورا این طرح تصویب و بعد از نهایی شدن طرح عملیات آن آغاز خواهد شد.

محل های تامین اعتبار

فاضلی فرد گفت: برای تأمین اعتبار این پروژه قرار است ۱۲ میلیارد تومان از محل سکونتگاه های غیررسمی بیرجند اختصاص یافته و علاوه بر آن از محل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده که مردم پرداخت می کنند ۴ درصد عوارضی بوده که به حساب شهرداری ها و دهیاری ها و روستاهای فاقد دهیاری و محلات عشایری واریز می شود.

وی ادامه داد: از این محل امسال تا پایان آبان ماه ۸۳ میلیارد تومان از سوی اداره کل امور مالیاتی استان به حساب شهرداری بیرجند واریز شده است.

همچنین  از شهردار بیرجند خواسته می‌شود با توجه به اینکه شاهد پروژه شاخص و مهمی از شهرداری در بیرجند و مرکز استان نیستیم و انتظار شهروندان ایجاد این تقاطع غیر هم سطح بوده که این موضوع بهترین فرصت برای شهرداری بیرجند است که این طرح را به عنوان پروژه شاخص شهرداری تعریف کند و مالیات بر ارزش افزوده ای که مردم پرداخت می کنند به این پروژه اختصاص بدهد که اعتباری مستمر و همیشگی است.

این مقام مسوول اضافه کرد: حتی شهرداری می تواند تبلیغات کند تا مردم بدانند مالیات هایی را که پرداخت می کند صرف پروژه های عمرانی در شهر خودشان می شود.

اشکال اساسی کار

فاضلی فرد تصریح کرد: اشکال اساسی اینجا بوده که روستای دهلکوه به شهر ارتباط پیدا کرد و ملحق به شهر بیرجند شد و کماکان محدوده ای حدفاصل این دو نطقه را به شهر الحاق نکرده ایم و به عنوان کمربندی بیرجند در تملک دولت بوده و آنچه را که مهرشهر الحاق به شهر بیرجند شده سرانه هایی که باید به شهرداری تعلق می گرفت ۱۰ درصد سهم شهرداری از خالص اراضی مسکونی تأمین نشده است.

وی بیان داشت: شهرداری ها نهادی عمومی و خودگردان هستند و درآمدهایشان باید خودشان تأمین و هزینه کنند که متأسفانه آورده ای که باید از مهر شهر به شهرداری بیرجند می رسید نرسیده است.

فرماندار بیرجند ادامه داد: به این دلیل شهرداری بیرجند دستش خیلی باز نیست ولی می تواند از بحث تسهیلات و سایر روش هایی که تأمین اعتبار انجام دهند کمک گرفته و دولت هم کمک در این قصه خواهد کرد و پای کار است.

فاضلی فرد اضافه کرد: شهرداری از منابع خودش باید کار کند و بحث مالیات نیز می تواند کمک کننده در تأمین اعتبار این پروژه باشد تا در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسیده و شاهد تسهیل رفت و آمد مردم باشیم.

وی در مورد زمان اجرای این تقاطع غیر هم سطح در مرکز استان افزود: زمان پروژه به عوامل مختلفی بستگی دارد و باید اصل پروژه توسط مشاور تعریف و تأیید حجم عملیات و منابع مالی باید مشخص و پیش بینی شود که اگر همه این عوامل مشخص شد خود مشاور طرح را تهیه و زمان اجرای آن را نیز مشخص می سازد.

راه دسترسی دوم اولویت نخست

فرماندار بیرجند یادآور شد: با توجه به اینکه ایجاد راه دسترسی دوم در محدوده مهر شهر بیرجند از اولویت های نخست در شهر بیرجند بوده و تأکید شورای ترافیک و همچنین شورای شهر بیرجند بوده، از دو سال گذشته این اولویت شناخته شده و تلاش داریم حداکثر منابع دولتی را نیز برای اجرای این پروژه به کمک شهرداری بیرجند آورده تا این پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

فاضلی فرد گفت: تقاطع غفاری، شهید ناصری و ارتش ترافیک سنگینی در حال حاضر وجود دارد و اولویت دومی که در در شواری ترافیک و شورای شهر تعریف شده این تقاطع است.

نهایی شدن مطالعات تقاطع ارتش و صیاد

 
وی افزود: مطالعات تقاطع ارتش و صیاد شیرازی از دو سال قبل به عنوان یک پروژه تقاطع غیر هم سطح آغاز شده و تاحدودی مطالعات آن نهایی شده است.

فرماندار بیرجند گفت: برنامه این بوده که خیابان عدل از مسیر پادگان بازگشایی شود و خیابان معلم نیز از مسیر پادگان ادامه آن بازگشایی گردد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به واگذاری جدیدی که در سایت زعفرانیه مسکن ملی داشته ایم که شامل الحاق ۴۵۰ و ۱۲۸ هکتار بوده و قرار است براساس آنچه پیش بینی شده هزار واحد مسکن در دهه فجر در آنجا افتتاح شود با این جمعیتی که قرار است در این مکان مستقر شوند مسیرهای دسترسیشان نامشخص است، بیان کرد: بلوار جدیدی نیز که احداث شده و انتهای آن قرار است به میدان فیر امید منتهی شود هنوز نامشخص است.

فاضلی فرد ادامه داد: لذا هر چه که زمان را از دست بدهیم شاهد ترافیک سنگین تری در این منطقه هستیم و مشکلات مردم مضاعف خواهد شد و باید کمک کنیم اولویت دومی که در شهر بیرجند مدنظر بوده این پروژه می باشد که باید در کمترین زمان ممکن این پروژه آغاز شود.

فرماندار بیرجند افزود: با وجود جمعیت سنگینی که قرار است در سایت زعفرانیه مستقر شود و در آنجا هنوز سهم شهرداری از ۱۰ درصد خالص مسکونی چون مربوط به دولت بوده تعلق نگرفته شهرداری بیرجند دست خالی است.

 فاضلی فرد گفت: شهرداری علی رغم اینکه سهم آورده شهرداری برای مهر شهر را نداشته اند ولی کارهای خوبی برای ورودی مهر شهر انجام داده  و ورودی هزار و 600 متر جوی اجرا شده ۱۱ هزار متر آسفالت به مبلغ ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان توسط شهرداری بیرجند انجام گرفته است.

وی یادآور شد: حتی بخشی از آماده سازی این بخش از شهر نیز به گردن شهرداری بیرجند افتاده و تاحدودی آسفالت مهر شهر و معابر اصلی و فرعی آن رو به اتمام بوده و کار سنگینی بوده که شهرداری بیرجند آن را انجام داده است.

فرماندار بیرجند بیان داشت: در حال حاضر هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان 4 میلیارد تومان برای زیباسازی ورود شهر بیرجند حدفاصل پلیس راه تا میدان ورودی بیرجند تخصیص داده و اگر پروژه تقاطع غیر هم سطح نیز در ورودی مهر شهر آغاز شود شاهد یک حرکت خوبی در این منطقه خواهیم بود.

عباسی، رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: در اولویت بندی روگذرها و زیرگذرهای مرکز  استان، قرار است اولویت نخست با توجه به جمعیت ساکن در منطقه مهر شهر و مشکلات ترافیکی که در این منطقه وجود داشته مهر شهر باشد که کلنگ زنی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مهر شهر روستایی بوده که بدون زیرساخت ها فنی و مهندسی و ترافیکی تبدیل به شهر شده که الان متاسفانه چالش های آن را می بینیم.

تامین اعتبار در اولویت باشد

سرهنگ علیرضا عباسی، رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی از مسوولان و فرماندار بیرجند خواست تا در اولویت ها اینطور باشد که تأمین اعتبار برای این طرح صورت بگیرد و مدت زمان برای اجرای این پروژه ها تعریف شود وگرنه صرف اینکه عملیات اجرایی پروژه ای را آغاز کرده و کلنگ زنی کنیم نمی توان آن به راحتی به پایان رسانید و اگر طولانی شود دردی را شهر مرکز استان دوا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصوبات خوبی برای مهر شهر وجود دارد، گفت: یک ورودی موقتی برای این منطقه پیش بینی شده بود که در شواری ترافیک مصوب شد و قرار شده که اجرایی شود که متأسفانه زمانی که به سمت اجرا آن رفتیم راکد باقی مانده است.

وی افزود: بین پلیس راه و روگذری که در حال حاضر وجود دارد مصوبه ای داریم که یک تیکه زمین که دوربرگردان استانداردی در آنجا پیش بینی شده واگذار و اگر اجرا شود بسیاری از مشکلات مهر شهر برطرف خواهد شد و هزینه زیادی هم ندارد.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح را باید شهرداری با همکاری راه و شهرسازی اجرایی کند که جزو مصوبات شورای ترافیک بوده و اگر اجرا شود این چالش به طور اخص حل می شود.

عباسی با اشاره به اینکه هزینه های هر پل روگذر و زیرگذری برای اجرایی شدن بالغ بر۵۰۰ میلیارد تومان بوده که با این اعداد و ارقامی که وجود دارد کار بسیار مشکلی بوده بنابراین این امر کمک دولت را می طلبد تا اجرا شود.

بیرجند بدون پروژه شاخص ترافیکی

وی با گلایه از این که در شهر بیرجند از چند سال گذشته یک پروژه شاخص ترافیکی ندیده ایم، یادآور شد: بسیاری از مصوبات شورای ترافیک مغفول مانده و برخی ها هم که اجرا شده آن طور که باید و شاید درست اجرا نشده است.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی تصریح کرد: نسبت به کارهایی نیز که انجام شده قدردان هستیم به طور مثال در دو سال گذشته در خط کشی های معابر و ارضی کارهای خوبی صورت گرفته و در بحث آرام سازی اقدامات خوبی انجام می گیرد.

عباسی با اشاره به گلایه شهروندان بیرجندی در مورد اجرای طرح های آرام سازی در بحث سرعتگاه ها گفت: به هیچ وجه هیچ کدام از اعضای شواری ترافیک میل باطنیشان این نبوده که این کار را انجام دهند ولی چون در بحث هوشمندسازی ضعف داریم و هزینه ها بسیار بالا بوده مجبور به این کار هستیم تا جلوی کشته های تصادفات که متأسفانه روند تصادفات مرکز استان بعد از آخرین جلسه شورای ترافیک افزایش یافته گرفته شود.

۳۵ کشته درون شهری

وی ادامه داد: ۳۵ نفر از هم استانی ها در حوزه درون شهری از ابتدای امسال تاکنون جان خود را از دست داده اند که بسیار نگران کننده بوده که بالغ بر ۶۰ درصد آنها عابر پیاده بوده اند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: باید به سمت و سویی برویم که هم هوشمندسازی انجام گیرد و هم معضلات ترافیکی مرکز شهر حل شود.

عباسی بیان کرد: با توجه به اولویت بندی هایی که در کمیته های فنی شورای ترافیک استان صورت گرفته نظر ما بر تقاطع صیاد شیرازی و ارتش به عنوان اولویت های بعدی برای پروژه های تقاطع غیر هم سطح نیست. 

وی با بیان اینکه برای طرح تقاطع غیر هم سطح در ورودی مهر شهر بستگی به مکان آن دارد که چالش ترافیکی شهر در این نقطه حل گردد، بیان داشت: در بلوار مسافر چالش های ترافیکی زیادی وجود دارد.

قفل های ترافیکی منطقه زغفرانیه

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کمتر از چند وقت آینده وقتی پروژه های زعفرانیه راه بیافتد آن مناطق قفل است، یادآور شد: اولویت بعدی با توجه به اینکه شهرک زعفرانیه در قسمت شرقی بیرجند احداث شده بلوار ارتش غفاری بوده که همین الان هم دارای ترافیک صبحگاهی، ظهر و عصر در این نقطه از شهر هستیم.

عباسی ادامه داد: در شرایط موجود با بازگشایی خیابان عدل مخالف هستیم و این نامه نیز مکاتبه شده و باید اول تکلیف خیابان ارتش روشن شده و عقب نشینی های این خیابان انجام شود، آیلند وسط این خیابان ایجاد و بعد خیابان مشهور به خیابان عدل افتتاح شود.

وی گفت: اگر الان این خیابان بازگشایی شود هم در خیابان عدل و هم در خیابان شهید قرنی معضل ترافیک را نخواهیم داشت بلکه معضل کشتار جمعی مردم را خواهیم داشت چون هر گردش به چپی در این مسیر مصادف با یک تصادف خواهد بود. 

حوادث جانی و مالی ورودی مهر شهر

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بلوار مسافر در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی ترافیکی در استان است، تصریح کرد: روزهای دوشنبه که دوشنبه بازار را در این منطقه داریم واقعاً توان پلیس برای رفع مشکلات ترافیکی در این نقطه گرفته می شود و در این روز خاص از هفته کمتر از ۱۰ تصادف خسارتی نداشته ایم. 

عباسی افزود: از ابتدای امسال اکنون ۲ نفر در این مسیر فوت و ۵۰ تصادف جرحی وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر تنها ورودی و خروجی مهر شهر بوده و برای دوشنبه بازار نیز این تقاضا را داریم و قبلاً هم داشته ایم که یا به روز بازار به طور موقت تبدیل شود و اگر می خواهد به عنوان دوشنبه بازار باشد باید به مکان دیگری جا به جا شده تا معضلات مهر شهر کمتر شود.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول