اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس در گزارشی بررسی کرد

تجمعاتی به نام مردم به کام .../ دودی که چشم سرمایه‌گذاری را کور می‌کند

چه کسانی تلاش دارند در وضعیت فعلی که دولت جدید هنوز در استان‌ها به صورت کامل مستقر نشده و دولت قبلی هم هنوز کنار نرفته با ایجاد تجمعات به ظاهر خودجوش به اهداف و نیات خود برسند.

تجمعاتی به نام مردم به کام .../ دودی که چشم سرمایه‌گذاری را کور می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از مهم‌ترین و ارزآورترین صنایع استان که بخش مهمی از اشتغال استان و شهر زنجان را به خود اختصاص داده است، صنعت سرب و روی است.

صنعت سرب و روی که به نوعی اکثر واحدهای تولیدی آن در استان زنجان مستقر است، حدود 70 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

در حاضر حاضر 80 واحد تولید روی در استان زنجان فعال است که از این تعداد 63 واحد در شهر زنجان مستقر شده است، از این تعداد 43 واحد تولیدی در شهرک روی در 5 کیلومتری شهر زنجان قرار گرفته است که روزانه حدود 250 تن شمش تولید می‌کنند.

واحدهای تولید شهرک روی زنجان در حال حاضر در جاده زنجان به بیجار قرار گرفته و گفته می‌شود که در حدود 9 میلیون تن کیک حاصل از تولید دارند که در منطقه دپو کرده‌اند.

یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان نیز شرکت ملی سرب و روی ایران است که در 12 کیلومتری شهر زنجان واقع شده و روزانه در حدود 5 تن تولید دارد.

این شرکت به همراه شرکت کالسیمین در حدود 1.5 میلیون تن کیک حاصل از تولید دارد که به روش‌های مهندسی و علمی در منطقه دپو شده است که در صورت آماده شدن مشکلات منطقه «چپ چپ» به آنجا منتقل خواهد شد.

البته باید توجه داشت که گفته می‌شود برخی‌ از فعالان این بخش استان هم توانسته‌اند مجوز ایجاد واحد جدید را در زنجان اخذ کنند که گویا در حال حال حاضر در صدد ایجاد آن هستند.

به هر حال هدف از نگارش این بود که بگوییم اطراف شهر زنجان پر است از شرکت‌های فعال در عرصه سرب و روی که به نظر می‌رسد در کنار اشتغال و ارزآوری که برای کشور و استان زنجان دارند آلودگی‌هایی هم در صورت عدم رعایت استاندارهای زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند که به هیچ وجه قابل انکار نیست.

در طی هفته‌های اخیر پیامک‌هایی خودجوش به صورت انبوه در شهر زنجان پخش که مردم را برای تجمع در مقابل استانداری به دلیل آلودگی‌های شرکت سرب و روی دعوت می‌کرد.

روزها گذشت و در روز مقرر شماری از مردم در مقابل استانداری جمع شدند، اما با سخنان استاندار و امام جمعه زنجان بخش اعظمی از آنها قانع شده و به خانه‌های خود برگشتند اما در این میان بودند کسانی که با پافشاری، خواستار حضور مردم و متفرق نشدن آنها بودند.

کسانی که مردم را دعوت می‌کردند تا همچنان در خیابان حضور داشته باشند و با آنها همراه شوند، به دنبال چه منافعی بودند و هستند؟

آنهایی که تلاش می کردند که مردم در چهارراه سعدی روز زمین بنشینند تا خیابان بسته شود و یا تا چهار راه انقلاب مردم را با خود همراه کردند چه کسانی بودند و یا آنهایی که با شعارهای خود جوش به قول عادل خان بر نامه نود و احساسی مانند «زنجانی با غیرت و نترسید نترسید ما همه باهم هستم» چه کسانی بودند و دنبال چه منافعی در خیابان‌ها بودند؟

بنرها و شعارهایی که در دست مردم بود را چه کسانی مهندسی کرد و حتی شعارهایی را که به زبان لاتین نوشته شده بود را چه کسانی به دست مردم داده بودند تا از رسانه‌های آن ور آبی با آب و تاب پخش شود چه کسانی بودند؟

یا اینکه چه کسانی حتی بعد از تعطیلی و پلمپ شرکت ملی سرب و روی به تجمع دیگری در 24 مرداد پافشاری می‌کردند با وجود اینکه همه رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در بخش‌های مختلف خبری این موضوع را اعلام و در بنرهای متعددی در سر درب مساجد نیز اعلام شده بود، چه کسانی هستند؟

در اینکه هر صنعتی در کنار ارزآوری و تولید و اشتغال آلودگی‌هایی را نیز به منطقه وارد می‌کنند شکی نیست و کسی هم منکر آن نیست.

به نظر می‌رسد باید مسئولان نیز در این زمینه کمی هوشیاری به خرج دهند، چراکه آمدیم و فردا فرد یا گروهی با شرکت دیگری مشکل داشت و به این طریق عمل کردند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اینکه فردا فلان شرکت و پس فردا فلان شرکت دیگر فعال استان متهم شود و برخی برای رسیدن به منافع خود عده‌ای از مردم را نیز با خود همراه کنند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و دیگر امنیتی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود نخواهد داشت.

به هر حال امیدواریم مسئولان استان در این زمینه بیش از پیش وارد عمل شوند و اجازه ندهند که وضعیت سرمایه‌گذاری استان با این گونه حوادث ناخوشایند دچار مشکل شود.

-----------------------

گزارش: قنبر رسولی

-----------------------

انتهای پیام/2308/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول