اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزاری بزرگداشت شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا

خبرگزاری فارس: آیین بزرگداشت شهدای 17 شهریور فردا پنجشنبه در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

برگزاری بزرگداشت شهدای 17 شهریور در بهشت زهرا
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیین بزرگداشت شهدای 17شهریور سال 57 روز پنجشنبه در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار میشود.
این مراسم از ساعت 17با قرائت زیارت عاشورا و با حضور خانواده معظم شهدا و دوستداران راه ایثار و شهادت و امت حزب‌الله برگزار میشود.
مراسم دعای ندبه جمعه ساعت هفت صبح در مهدیه شهدای گلزار به یاد این عزیزان برگزار می‌شود.
این مراسم به همت اداره فرهنگی بنیاد شهید بهشت زهرا (س)، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، سازمان بهشت زهرا (س) و فرهنگسرای رضوان برگزار میشود.
حادثه تظاهرات ۱۷ شهریور که به جمعه سیاه معروف شد، به واقعهٔ کشتار تظاهرکنندگان در محلات فقیر نشین جنوب تهران و همچنین میدان ژاله، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی گفته می‌شود که در هفدهم شهریور ۱۳۵۷ و در جریان ناآرامی‌هایی که به پیروزی انقلاب ایران در این سال انجامید، رخ داد.
واقعه‌ای که به روزگار خود، در افواه هزاران کشته یافته بود هرچند بعدها توسط عمادالدین باقی و دیگران بر طبق آمار منابع رسمی وقت ادعا شد که تعداد کشته شدگان حدود ۹۰ نفر بوده‌ است.
تنها چندروز پس از واقعهٔ آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷، دولت جمشید آموزگار که با شعار دولت فضای باز سیاسی روی کار آمده‌بود، مجبور به استعفا گردید و در روز ۴ شهریور، محمدرضا پهلوی از جعفر شریف امامی که فرزند روحانی و رئیس مجلس سنا بود و به برخی مخالفت‌ها با دولت هویدا مشهور بود، دستور داد تا دولتی با شعار آشتی ملی تشکیل دهد.
اندکی بعد و در روز سیزدهم شهریور، راهپیمایی بزرگ عید فطر در تپه‌های قیطریه تهران، تبدیل به تظاهرات بر ضدّ حکومت شاهنشاهی شد. به دنبال این تظاهرات، ناآرامی‌های دیگری نیز تا روز شانزدهم شهریور به وقوع پیوست.
دعوت کننده اصلی راهپیمایی روز 17 شهریور روحانی‌ای به نام علامه یحیی نوری بود. این فرد از مبارزین برضد نظام شاهنشاهی بود که به صورت انفرادی عمل می‌نمود و ساکن اطراف میدان ژاله بود.
‌از نخستین ساعات صبح روز جمعه، مردم برای شرکت در راهپیمایی و نماز جمعه به امامت علامه یحیی نوری راهی میدان ژاله گردیدند. غافل از آنکه از ساعت ۶ صبح، حکومت نظامی توسط فرماندار تهران ارتشبد غلامعلی اویسی اعلام و درحال اجراست و اجتماع بیش از سه نفر ممنوع است. اعلام دیرهنگام حکومت نظامی (ساعت ۶ صبح همان‌روز) از دلایل شلوغی این تظاهرات بود.
فرماندهان نظامی ابتدا چندبار با بلندگو از مردم خواستند که متفرق شوند و وقتی با بی‌تفاوتی مردم روبه‌رو شدند، به سوی آنان آتش گشودند. گلوله‌باران توسّط نظامیان، برای چند دقیقه بیشتر به طول نینجامید. به‌گونه‌ای که خبرنگارانی که ساعتی بعد از حادثه به محل رسیدند، فقط با ماشین‌های آب‌پاشی روبه‌رو شدند که مشغول شست‌وشوی خیابان‌ها بودند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول